• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 16.03.09, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Hoidume hindade riiklikust reguleerimisest

Omanike keskliidu tubli töö monopolide survestamisel väärib õpikupeatükki kodanikualgatuse suutlikkusest. Samas ei saa ma nõustuda mõningate lahendusteedega, eelkõige hindade reguleerimisega riiklikul tasandil.
Olen töötanud hinnakomitees ja juhtinud hinnaametit selle deregulatsiooni perioodil ning tean, milliseid tulemusi annab hinnakujunduse tsentraliseerimine.
Esmalt vabastab see ettevõtjad ja kohaliku omavalitsuse vastutusest. Vastutus kuhjub mingisse riiklikku agentuuri, mis omakorda suurendab bürokraatiat.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Samuti ei pea ettevõtja oma tegevust enam üldsusele põhjendama, kuna talle on kõige kõrgemal tasandil väljastatud sertifikaat "Õige hind".
Probleem on selles, et seejärel tahetakse saada "Veel õigemat hinda", mis viib hiilivale hinnatõusule. Seega tekkib vormiliselt kontrollitud ja sisuliselt kontrollimatu süsteem. Veelgi hullem lugu on sooviga kehtestada piirhindu kõrge konkurentsisurvega aladele nagu taksondus. Eesmärk on õilis, kaitseme ju tarbijat, kuid tulemuseks on hindade roomav tõus. Põhjused on lihtsad: pole kogemusi, häid hinnaökonomiste, omahinna võrdlusbaasi. Usutavaid tõstmispõhjendusi leiab alati.
Oleks üpris pretsedenditu Euroopa regulatsiooniruumis kooskõlastada hindu riiklikul tasandil.
Euroopa mõistab, et ei suuda administreerida üle oma võimete, seepärast kehtestatakse mängureeglid, mille rikkujad vastutavad kogu karmusega konkurentsireeglite rikkumise eest. Selle süsteemi eeliseks on vähene bürokraatia ja ettevõtja vastutus.
Kui riik kontrollib, siis kuhu piir tõmmata: veehinnad, taksohinnad, leivahinnad? Ja olemegi ajamasinal sõitnud 20 aastat tagasi, kui riiklikke hindu kehtestati kiluvõileibadele ja isegi jahuussidele.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 17 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele