Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Praamikuningas Leedo kullasoon

    Septembris said avalikuks viis aastat tagasi salastatud dokumendid, millest selgub, et Leedo on ehitanud oma monopoolse äri riigi raha eest. Sisuliselt on riik juba ammu mitmekordselt laevad kinni maksnud, kuid need on siiani eraomandis.
    2006. aastal sõlmis riik eesotsas tollase majandusministri Edgar Savisaarega Leedoga uue kümneaastase lepingu, mis annab firmale saartevahelisel praamiveol ainuõiguse aastani 2016 ja riigil tuleb selle eest maksta miljardeid kroone. Enne 2007. aasta riigikogu valimisi annetas Saaremaa Laevakompanii (SLK) juht Tõnis Rihvk Keskerakonnale 500 000 krooni.
    "Konkursi suurimaks miinuseks võib pidada seda, et reaalset konkurentsi ei toimunud," nentis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusanalüüsi talituse ekspert Mario Lambing. "Konkursil pidi ettevõte pakkuma sisuliselt hinda, millega ollakse valmis teenust osutama. Ettevõte pidi hindama, milline on tema püsikulu aastas ning kui palju läheb maksma iga reis," selgitas ta. Lambing ütles, et tasu arvestatakse ainult nende reiside eest, mis ka reaalselt toimuvad, igal kuul esitab ettevõte aruande reiside, sõitjate ja sõidukite, tulude ning kulude kohta.
    "Läbirääkimistel oli muu hulgas kõne all ettevõtte küsitud parvlaevateenuse maksumus. Võrreldes varasemaga oli hind oluliselt kõrgem ning sellist kasvu oli raske põhjendada kulude muutusega. Lõppkokkuvõttes nõustus vedaja hinda alandama, kuid sellele vaatamata tõusis uue lepinguga teenuse kogumaksumus," möönis Lambing.
    Leedo ise ei soostu avalikuks tulnud dokumentide sisu kommenteerima. Ka Leedoga vägikaigast vedanud ning lõpuks ministriametist lahkuma pidanud tollane majandusminister Meelis Atonen ei soovi sel teemal rääkida.
    Äripäeva käsutuses olevatest dokumentidest selgub, et Leedo sai riigifirmalt Saarte Liinid 1997. aastal kaheksa parvlaeva imeodavalt - 4 miljoni krooni eest.
    Madala hinnaga nõustus riik tingimusel, et Leedo võtab enda kanda suure investeerimiskohustuse ehk uuendab aja jooksul laevastikku ning muretseb ka uusi. Tegelikult maksis aga uutesse parvlaevadesse tehtud investeeringud lõpptulemusena ikkagi kinni riik. 2000. aastal riigi tellimusel Leedo firmale SLK eraldatud dotatsioonide kasutamist kontrollinud audiitorbüroo PricewaterhouseCoopers leidis, et riik on amortisatsioonikulude näol sisuliselt maksnud SLK-le kinni parvlaevade kapitalirendi tagasimaksed - teisisõnu on Leedole hüvitatud laevastiku moodustamine.
    Mõned päevad tagasi avalikuks saanud dokumendis seisab, et 1998-2003 maksis riik laevade amortisatsiooni- ja rendikulu Leedo firmale kokku 135 miljonit krooni. Kuna Leedo ise maksis kolme laeva - Regula, Ofelia ja Scania - eest 63,2 miljonit krooni, nimetades seda "loteriivõiduks", oli riik sisuliselt juba 2005. aastaks maksnud topelt kinni laevade maksumuse.
    SLK-le kuuluva kümne laeva hinnaks oli 2004. aastal umbes 283 miljonit krooni. Selleks ajaks oli aga SLK saanud dotatsiooni 500 miljonit krooni.
    Leedo kaasas neli aastat tagasi oma ärisse Arco Vara omanikud Richard Tomingase ja Hillar-Peeter Luitsalu, müües 350 miljoni krooni eest neli laeva kinnisvaraärimeeste firma Euro Shipping OÜ sõsarettevõtetele.
    Tänavu jaanuaris ostsid Marcel Vichmann ja Olav Miil välja Richard Tomingase ja Hillar-Peeter Luitsalu 75% suuruse osaluse kolmes firmas, mille tellimusel valmib kolm uut parvlaeva. Tomingase ja Luitsalu firmadelt ostis senised neli praami SLK välja tänavu aprillis.
    Ühest lahendust siin pole. Leian, et mitte mingil juhul ei peaks saartevaheline laevaliiklus olema monopol-ettevõtte käes.
    Samal ajal tuleb vahet teha, kus on tegu loomuliku monopoli ja kus riigi poolt kätte antud monopoliga.
    Näiteks väikesaarte Ruhnu ja Hiiumaa puhul on tegemist loomuliku monopoliga, nad on täiesti erinevas olukorras ja riik peaks seal kindlasti sekkuma.
    Samal ajal Saaremaa puhul on tegemist piisavalt suure turuga, et see tuleks vabaks lasta.
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Rootsi majandus kahanes esimeses kvartalis ootamatult
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Konkurentsiamet läks Eesti Energia kohtuasjaga järgmisele ringile
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.
Konkurentsiameti ja Eesti Energia vaidlus järelevalvetasu suuruse üle jõudis ringkonnakohtusse, sest amet ei jäänud esimeses astmes saadud kaotusega rahule.