Skandinaavia lennukompanii SASi ellujäämise seisukohast on määrav, kas finantskriisis reisieelarvet kärpinud ettevõtted naasevad majanduskonjunktuuri uues tõusus SASi klientideks või on eelistused püsivalt nihkunud odavlennufirmade kasuks, kirjutab Rootsi majanduslehe Dagens Industri analüütik Mattias Mauritzon SASi olukorda analüüsides.
SASi eilset teadet 18 MD-80 tüüpi lennuki müügist 200 miljoni Rootsi krooni eest Ameerika odavlennufirmale Allegient võib käsitleda kui SASi strateegia järgmist, mis näeb ette vanadest lennukitest järk-järgulise loobumise ning võlakoorma vähendamise. Teisalt võib seda vaadata kui sümbolit firma kohta, mis võitleb meeleheitlikult ellujäämise eest, kirjutab Mauritzon.
Novembris kahanes kilomeetrite arv reisija kohta SASis 11,3% võrreldes 2008. aasta sama perioodiga. Üks protsent muutust mõjutab tulemust 300 miljoni Rootsi krooni võrra, nii on tegemist tõsiste arengutega. Turul ringlevad juba spekulatsioonid uue emissiooni vajadusest.
SAS ei ole ainus lennufirma, mille reisijate hulk väheneb, kuid SASis on langus turu keskmisest suurem. Põhjuseks see, et konkurentidega võrreldes on SASiga lennata kallim. Eriti on SAS hädas personalikuludega. Suhtena tuludesse olid SASi personalikulud kolmandas kvartalis 34%, Finnairil ja Norwegianil vastavalt 27% ja 14%. Kui SAS tahab konkureerida võrdsetel alustel, tuleb neid kulusid veel kärpida.
Artikkel jätkub pärast reklaami
SAS on käivitanud säästukava ja uue strateegia, mis keskendub eelkõige Skandinaavia turule ja äriklassi reisijatele ning neid huvitavatele sihtkohtadele. Teatud positiivset efekti on sellest muutusest juba näha, kuid sellegi strateegiaga on seotud omad riskid. SAS muutub ärireisijatele keskendudes majanduskonjunktuuri muutustele veelgi tundlikumaks. Perspektiivis saab firmale määravaks, kas odavlennufirmade eelistamise näol on tegemist ajutise või püsiva muutusega, nendib analüütik.