• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 09.03.10, 08:54
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pärnu linnapea sai Volvo imeodavalt

Koos teiste konkurentidega autoturu madalseisu tõttu kannatava Info-Auto Pärnu kontorit ehmatas ostuhuviliste telefonikõnede arvukus. Müügimeeste rõõm jäi aga üürikeseks ja müügitehinguteni ei jõutud, sest helistajad küsisid endale Volvot sama hinnaga, mis õnnestus saada Pärnu linnapeal Toomas Kivimägil.
Veel enam, isegi kui aasta pärast paneb Info-Auto müüki Kivimägi istumise all oleva rootslaste uhkuse, küsib automüüja selle sama auto eest kõrgemat hinda, kui pidi maksma Pärnu linnavalitsus. Kuidas on see võimalik?
Põhjus peitub auto hinnas. Linnapeale renditi aastaks bensiinimootoriga Volvo S80, kuumaksega 5970 krooni. Tavainimene ei saaks eluski sellise hinnaga Volvot kätte. Sarnastel tingimustel auto rentimine läheks Info-Auto kodulehel oleva hinnakalkulaatori järgi maksma üle 16 000 krooni, aga selles hinnas ei sisaldu kindlustusmakseid, tehnohoolet, rehve ega iga nädal toimuvat autopesu.
Kivimägi ja Volvo-müüja Info-Auto omaniku Viktor Siilatsi kinnitusel ei ole autohankel mitte mingisugust seost Siilatsi aastaid suvepealinnas kestnud võitlusega oma Kaarli tänaval asuva eramu naabrusesse plaanitud hoonete vastu.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sarnasel arvamusel
Siilatsi seisukohad on seni küll langenud kokku maavanemana planeeringute üle järelevalvet teostanud Kivimägi otsustega, kuid Kivimägi sõnul ei ole põhjuseks Siilatsi persoon, vaid Pärnu linna avalikud huvid.
Ja Volvoga sõitis Kivimägi juba maavanemana. Kivimägi lihtsalt armastab Volvot. "Minu jaoks on Volvo puhul number üks turvalisus. Volvo on hea auto," selgitab Kivimägi linnapea teise korruse kabinetis laua juures seistes. Aknast paistab õrn lumesadu, mis teeb tänavad libedaks. Turvaline auto on vägagi asjakohane.
Kivimägi valiti läinud sügisel Pärnu linnapeaks ning kuna eelmisel linnapeal Mart Viisitammel ametiautot ei olnud, asuti meerile uut Volvot otsima. Kaks kuud renditi Kivimägile Volvo S60 ja selle auto järgi seati ka aastase rendihanke tehnilised tingimused. Kuid oh üllatust, Info-Auto pakkus välja veelgi kobedama mudeli - S80.
Linnavalitsus küsis pakkumised veel Info-Auto tütarfirmalt Rendix Auto OÜ-lt ning Pärnu ettevõtjatele kuuluvalt Honda-müüjalt ASilt Catwees. Nendest kõige kallima auto, Volvo S80 eest küsiti kõige vähem kuurenti. "See on firma huvi, sest otse loomulikult sõidab linnapea palju ringi," selgitab Kivimägi.
Linnapea sõnul rääkis Info-Auto Pärnu esinduse juht Jaan Laur talle ka, kuidas neilt hakati kohe sama hinnaga Volvosid küsima. "Kui te olete linnapea, maavanem või minister, võime asja kaaluda," vahendab Kivimägi Lauri vastust huvilistele.
Siilatsit ja Kivimägi ei ühenda lihtsalt huvi Volvode vastu. Oktoobris toimunud valimistel Pärnus tegi Toomas Kivimägi valimisliit kõva tulemuse. Valimisliidu toetajate seas oli ka Siilats 10 000 krooniga. Sama suure summaga toetas valimisliitu ka Siilatsi Pärnus asuva kinnistu naabrimees, Standardi omanik Enn Veskimägi.
Arendaja ootab uut meeri

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pärnus Kaarli tänaval, täpselt Siilatsi maja vastu jääb Kuuse 4 kinnistu, mida linnas teatakse kui Levada krunti. Nüüdseks kinnistu edasi müünud metalliärimees Viktor Levada plaanis sinna ehitada neljakorruselise hoone. Selleks algatati detailplaneering, sooviti muuta maa sihtotstarvet senisest ühiskondlike hoonete maast korruselamu- ja ärimaaks. Linnavõimu juurest leiti ka inimesed asja lükkama.
Siilats ja Veskimägi vaidlustasid planeeringu. Maavanem Kivimägi ei andnud nõusolekut kehtiva üldplaneeringu muutmiseks, kuna ei pidanud piisavaks neid põhjendusi, millega sooviti loobuda senisest sihtotstarbest.
"Ostsin selle kinnistu hiljuti üsna soodsalt ja teadsin neid probleeme. Uus linnapea on selle vastuvaidleva seltskonnaga seotud ning praegu pole reaalne kinnistul midagi arendada. Kui linnavõim vahetub, siis vaatan edasi. Mul ei ole kusagile kiiret, laenu seal peal ei ole, maksan ainult elektri ja koristamise eest," räägib kinnistu praeguse omaniku Wevelde Kaubandus OÜ juhatuse liige Viktor Ivanov.
Tulisem vaidlus YITga
Tuline vaidlus on käinud ka Siilatsi majast mõnesaja meetri kaugusele mere äärde jääva Ranna pst 9 kinnistu pärast, kuhu YIT Ehitus plaanis rajada skandaalse apartmenthotelli September. Linnavalitsus väljastas juba ehitusloagi, kuid maavanem Kivimägi esitas kohtusse protesti ning seal otsustati, et ehitusluba on vastuolus detailplaneeringuga.
Pärnakast riigikogu liige Mark Soosaar nimetas plaanitavat ehitust koguni kobarpeldikuks. "Millegipärast on aga ehitusloas märgitud ainult liftide ja tualettide arv. Mis asi see on? Mingi ühiskondlik kommunaalmaja või?" võttis ta Õhtulehes sõna.
"Kuna kogu majandus praegu seisab, siis ka meie arendus Ranna pst 9 kinnistul seisab. Kehtiv detailplaneering on meil olemas, tuleb taotleda uus ehitusluba," annab YIT Ehituse juhatuse liige Toomas Rapp hetkeseisust ülevaate.
Tema sõnul on peamised vaidlejad grupp Kaarli tänava elanikke, kellest osa on sisse kirjutatud hoopis mujale ja kes on ka ajakirjanduse vahendusel öelnud, et veedavad Pärnus vaid paar päeva aastas.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Kohtutee on läbi käinud ka kõrvalkrundi Ranna pst 7 omanikud Aivar Tuulberg, Raivo Rand ja Urmas Uustal firmast C.H.P. Seal on vaidlused kestnud 6-7 aastat. "Oleme kõik nõuded täitnud, rohelistega oleme kokkuleppe saanud, kuid endiselt on üleval teatud kodanike soov, et sinna midagi ei tuleks. Ei saa elada sellise suhtumisega, et minu ja mere vahele ei tohi midagi ehitada," vihjab ka Uustal aktiivsetele vaidlustajatele.
Maavanem Kivimäest on vahepeal saanud linnapea Kivimägi. "Ärihuvid on seni liigselt domineerinud linna kui terviku huvide ees," kritiseerib ta. Mitte, et me oleksime ettevõtjate vastu, kuid selline äri peab lõppema, et ostetakse ühe sihtotstarbega maa ja siis hakatakse poliitikute abiga sihtotstarvet muutma, selgitab linnapea.
 
Kivimägi: säästame maksumaksja raha
Pärnu linnapea Toomas Kivimägi ütleb, et temale tuli positiivse üllatusena, et Info-Auto pakkus väiksema raha eest paremat autot.
Intervjuu Pärnu linnapea Toomas Kivimägiga.
Kumab läbi, et linnavalitsus korraldaski suunatud hanke Volvo S80 hankimiseks?
Vastupidi. Latt oli seatud S60 peale, millega ma eelnevad kaks kuud sõitsin. See tuli mulle positiivse üllatusena, et väiksema raha eest pakuti paremat autot.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Sellega hoitakse maksumaksja raha kokku?
Absoluutselt! Näiteks on linnavalitsus varem rentinud seitse või kaheksa A-klassi Mercedest, mis on oluliselt viletsam ja oluliselt vähem turvaline auto ja selle eest makstakse 5000 krooni kuus. Linnapea auto on 6000 krooni ehk 1000 krooni on linnapea täiendava turvalisuse hind. Maavanemana oli mul kasutada liisitud Volvo ja selle kuumakse oli 6500 krooni.
Kas autohanke võib panna Ranna puiestee ja Kuuse tänava vaidluste konteksti?
Absoluutselt väär. Kui te sellest nii kirjutate, siis ma lähen kohtusse. Ma olen Volvodega pikka aega sõitnud ja ma pole kellelegi mitte kunagi mitte mingisugust teenet pidanud tegema. Minu otsused maavanemana olid sarnased Siilatsi ja Enn Veskimäe seisukohtadega, kuid need otsused ei tulenenud nende huvist, vaid linna huvist. Ranna pst 7 ja 9 kinnistutele tuleb lasta ehitada, olenemata sellest, kas see Siilatsile meeldib või mitte. Seal peab aga domineerima avalik funktsioon ja paigas peab olema arhitektuuriline pool.
Siilats on olnud seni aktiivseim vaidlustaja…
Ma ütlen siiralt, see on nii absurdne ja otsitud põhjus. Ma saan kurjaks. Ma tunnen Siilatsit, me teretame, ei midagi enamat. Viimati kohtusime paari aasta eest.
Siilats ja Veskimägi olid ka Teie valimisliidu annetajad?
Jah, olid. Mina ei ole äraostetav, mul ei ole seda vaja.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Lugesin Pärnu Postimehes ilmunud kommentaare. Inimesed olid üsna pahased.
90 protsenti minu pihta käivatest kommentaaridest kirjutavad keskerakondlased, kes on üdini solvunud, et nad võimust ilma jäid.
Minu sõnum on selline, et mina pole võtnud midagi rohkem, kui ma enne valimisi küsisin.
 
Kommentaar
Viktor Siilats, Info-Auto omanik
Ma teadsin, et selline autohange tuleb, ja ma palusin, et Info-Auto ei pakuks linnapeale mingeid erilisi soodustusi, mis väljuvad meie tavapärase äritegevuse raamidest. Just ette aimates, et see võib tekitada küsimusi. Kuna auto rendihinna arvutamisel on üheks oluliseks komponendiks ka auto jääkmaksumus rendiperioodi lõppedes, siis jääkmaksumust tõstes väheneb rendihind.
Antud auto oleme saanud tehaselt selliste soodustustega, et rendiperioodi lõppedes on auto eeldatav reaalne müügihind mitte madalam, vaid hoopis kõrgem tema soetushinnast. Kuna Info-Auto ise ei kasuta auto soetamisel pangalaenu, siis auto väljarentimisel finantskulud puuduvad.

Artikkel jätkub pärast reklaami

On üleüldine äritava ehk valmistajatehaste poliitika, et riiklike institutsioonide tellimuste puhul (linnapead, ministrid, peaminister ja president jt) annavad valmistajatehased hulgisoodustust.
Info-Auto ei maksa sellele autole peale, vastupidi, Info-Auto teenib nii seda autot välja rentides kui ka hiljem müües.
 
Taust
Honda Accord jäi Volvo S80-le mitme parameetriga alla* Pärnu linnapeale renditi aastaks 2,5 l, 170 kW bensiinimootoriga Volvo S80, kuumaksega 5970 krooni. Hinna sees on liiklus- ja kaskokindlustus, tehnohooldus, kord nädalas autopesu Info-Auto pesulas (odavaim pesu 185 krooni) ning suve- ja talverehvid.* Honda eest küsiti 10 krooni kuus rohkem ja 25 krooni enam soovis Info-Auto tütarfirma saada klass väiksema ja odavama Volvo S60 eest. Hinnavahe on tingitud sellest, et S60 on tuliuus mudel, mille sisseostuhind on S80 omast kõrgem.* Honda Accord ei täitnud kolme etteantud tingimust. 1) Accordi kütusepaak on 65 liitrit, nõuti vähemalt 70 liitrit. 2) Kiirenduse 0-100 km/h tingimuseks oli, et selleni jõutakse 8-9 sekundiga, Honda müüja pakkus 9,7 sekundit. 3) Puudu jäi ka mootori töömahust, mis ei tohtinud olla väiksem kui 2400 cm³, Accordi mootor oli kõigest 2354 cm³.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 21 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele