Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nokaut Jaapani majandusele

    Saksa majandusleht Handelsblatt märkis oma kommentaaris, et Jaapani maavärin ei ole katastroof mitte ainul kohalikele elanikele, vaid et see võib vallandada šokilaineid terves maailmamajanduses.

    Ajakiri Spiegel tõi ära võrdluse, mille järgi Jaapan on kui kurnatud poksija, kes sai nüüd viimase nokaudi maavärinalt.
    Jaapan on 218 protsendiga SKP-st nii suurtes võlgades kui ei ükski teine tööstusriik. Läinud aastal surus Hiina Jaapani teiselt kohalt kolmandaks maailma võimsaimate majanduste reas.
    Eksperdid kahtlevad, et Jaapani majandus katastroofi tagajärgedest kiiresti üle saab. Yasuo Yamamoto, Mizuo Researchi majandusanalüütik, ütles Reutersile: „Riigi põhjaosas on autotehased ja pooljuhtide tehased, kahjudel on selge majanduslik mõju. Langeb tarbimine, see võib ajutiselt mõjutada majanduse kogutoodangut.“
    Tstomu Yamada firmast Kabu.com Securities nägi asja veelgi mustemalt: „Põhja-Jaapani majanduse jaoks on asi halb. Valitsus peab kiiresti reageerima ja koostama abipaketid, keskpank peaks rohkem raha majandusse pumpama.“ Õnneks ei ole Jaapani majanduskeskus Tokio katastroofist nii tugevalt kahjustatud kui riigi põhjaosa.
    Yamamoto eeldab, et katastroof sunnib valitsust koostama kriisieelarve. Probleem on ka see, et intressimäärad on Jaapanis juba nii madalad, et neid ei anna majanduse toetamiseks enam madalamale lasta.
    Katastroofi tagajärgede likvideerimine läheb tõenäoliselt maksma miljardeid. Praeguse seisuga on välja lülitatud mitmed tuumajaamad ja naftarikastustehased. Sony, kes on üks suuremaid eksportööre, sulges 6 tehast.
    Suleti kõik Jaapani sadamad. Osaliselt ei toimi lennu- ja rongiühendus, lennujaamades ja raudteedel on katastroofilised kahjud. Jaapani autotootjad Toyota, Honda ja Nissan on teatanud tootmise katkestamisest. Raskelt tabab katastroof piirkonnas tegutsevaid kindlustusfirmasid, kes pole veel toibunud Uus-Meremaa maavärina ja Austraalia üleujutuste tagajärgedest.
    Maavärin purustas ligi miljon telefonikaablit Iwate ja Miyagi prefektuurides. Purustatud on ka mobiiltelefonide mastid ja internetiühendused. Viimastel andmetel on katastroofipiirkondades otsa lõppemas ka bensiin. Kuna hävinud on suur osa kalasadamatest, on oodata ka kala hinna tõusu.
    Jaapani Pank plaanib süstida majandusse 10 miljardit dollarit, et hoida esmaspäeval ära võimalik paanika rahaturgudel.
    Autor: Katri Soe-Surén, Anne Oja
  • Hetkel kuum
Seotud lood

TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ukraina säilitas vabastuse tollimaksudest, aga suure erandiga
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
President jätab Venemaal tegutsevale ja laienevale ettevõtjale teenetemärgi alles
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.