Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtluses kogu aeg üks ressurss puudujäägis

    Eile vastas Äripäeva lugejate küsimustele ettevõtja Jüri Mõis, kes arvab, et majanduskriis on Eestis lõppenud. Samuti annab Mõis paar kasulikku näpunäidet, millises valdkonnas võiks noor ja innukas ettevõtja tegutsema hakata.
    Aasta algusest on hakatud rääkima, et Eesti toibub kriisist ja et olukord paraneb. Ega Teile ei tundu, et tegelikult kriis alles algab, et enne oli n-ö ettevalmistus ja eelsoojendus? Kui ma eksin, siis mis viitaks olukorra paranemisele, millised on faktid? Majanduskriis on Eestis ja kogu Põhja-Euroopas kindlasti lõppenud. Olukorra paranemisele viitab esiteks majanduskasvu statistika, aga ka igasugused lihtsad nn kiirindeksid. Uute autode müük on Eestis aastaga kahekordistunud jne. Et ma olen seotud ASiga Talot, on hea võimalus lähedalt näha, missuguse hooga kasvab betoontoodete müük. Ainult edukas saab ehitada ja betoonimüügi numbrid vaid kinnitavad edukate arvu kiiret kasvu. Muret oskan tunda araabia maailmas toimuva pärast, seal ei paista lahendust kusagilt ja seal on minu arvates küll alles õige kriis algamas. Lootus on, et see jääb meist kaugele, aga ma ei usu, et selle mõjudest pääseme.
    Majanduse numbrid kosuvad, kuid millal hakkavad palgad kasvama? Mis tarbijakindlustunde kasvust me räägime, kui palgad koos hindadega ei kasva. Palgad hakkavad kasvama siis, kui ettevõtted suudavad nii palju toodangu hindu tõsta, et saavutavad normaalse rentaabluse. Ettevõtluses on kogu aeg üks ressurss puudujäägis. Praegu on üldiselt olemas nii tooraine, turud kui ka tööjõud ja tootmisvõimsused, aga kõige kitsam on likviidsuse ehk rahaga. Kui õnnestub veidi rohkem teenida, pangad lahkemaks lähevad ja turud ära ei kuku, siis arvatavasti ongi järjekorras järgmine probleem tööjõunappus, mis viib palgad kiiresti üles.
    Kas usute, et Lasnamäe muulast on võimalik kuhugi tööle rakendada. Ta ei oska keelt, pole autojuhiluba, ta pole ka lojaalne meie riigile. Samas maksab Eesti riik neile veel toetusi. Kuidas edasi? Mida nendega peale hakata, see koormab kogu Eestit tervikuna? Lasnamäelased on minu arvates kokkuvõttes Tallinna parim tööjõud. Nad paiknevad tänapäevastes ökonoomsetes eluasemetes, st saavad hakkama suhteliselt väiksema palgaga, olles samas n-ö tsivilisatsiooni täisliikmed. Kui küsijal oli etnilisi probleeme, siis tuletaksin meelde, et venelased on kogu maailma lemmikmigrandid - kohusetundlikud ja haritud töötajad, keda kodumaa ei hinda sel määral, et nad seal tahaksid elada.
    Mida öelda inimestele, kes on saanud kaks kõrgharidust ja loevad majandusraamatuid, et arendada asjalikkust, aga ikka tunnevad end abituna ses maailmas? Ei tohi jääda eluaegseks õppuriks. On vaja teha otsus hakata õpitut elus rakendama. Kas või kõige madalamal ametiredeli pulgal. Kui niimodi alustada, siis jõuab päris ruttu oma õigele tasemele välja.
    Kas usute Rootsi pankade juttu, et nad said viimase kriisiga Baltimaadest hea õppetunni ja on suutelised - või vähemalt püüavad - sama stsenaariumi kordumise Baltimaades edaspidi ära hoidma? Kõik said hea õppetunni. Täpselt niisugune uus kriis hoitakse muidugi ära, aga uus kriis tuleb veidi teistsugune. Üldiselt on nüüd juba kuulda rohkem juttu sellest, et kriis oli oma puhastava mõju tõttu rohkem hea kui halb ja paistab tõesti, et ka seekord kehtis reegel "kõik, mis ei tapa, teeb tugevamaks".
    Kui noor inimene peaks täna alustama ettevõtlusega ja ainult oma teadmistega (s.o ilma rahalise sisendita), siis mis valdkonda julgete soovitada? Kui haridust on rohkem, siis IT-sektor, eriti tarkvara. Kui on lihtsalt hakkaja inimene, siis põllumajanduslik tootmine. Kui 100 aastat tagasi töötasid kõik võimekamad insenerid kogu maailmas raudteel ja 50 aastat tagasi autoehituses, lennunduses, siis tänapäeval istuvad kõik insenerid arvutite taga.
    Põllumajandussaaduste kasvatamist julgen propageerida seepärast, et väiksem uus sõiduauto maksab 10 000 eurot ja kaalub 1 tonn ehk 10 eurot/kg. Helsingi turul maksab värske kartul samuti 10 eurot/kg. Eeldan, et autot on keerulisem ehitada kui tonni kartulit kasvatada. Eestis on liialt tähtsaks peetud kõrgtehnoloogilise tootmise arendamist ja lihtsad võimalused on tagaplaanile jäetud.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
Saksamaa kubiseb Vene ja Hiina spioonidest Värske Globaalne briifing
Berliini “kolmanda tee” tõetund. Lisaks: grusiinid ja ungarlased võitlevad putinistide vastu, maailm võidurelvastub ja TikTok saab päitsed pähe.
Berliini “kolmanda tee” tõetund. Lisaks: grusiinid ja ungarlased võitlevad putinistide vastu, maailm võidurelvastub ja TikTok saab päitsed pähe.