6. detsember 2012 kell 21:00

Kapo hoiatas riigifirmat noolivate äriliidrite eest

Kui riigifirmale EVR Cargo uut juhti otsiti, saatis kaitsepolitsei ministritele ja presidendile salajase raporti, milles viidati võimalikele riskidele. Hoolimata kapo hoiatusest, valiti Ahto Altjõe EVR Cargo juhiks.

Äripäevale teadaolevalt puudutab valitsusele saadetud kapo raport raudteel kaubavedudega tegeleva EVR Cargo ümber tiirlevaid mõjukaid äriliidreid, kes üritasid riigifirma juhiks sokutada endale sobivat inimest.

Eelmise kuu algusest töötab EVR Cargo juhatuse esimehena Ahto Altjõe. “Esimesel töönädalal ei jõudnud ma isegi kordagi lõunale,” rääkis ta Balti jaama juures asuva raudtee-ettevõtte peamaja neljanda korruse kabinetis istet võttes. Eelmise töökoha, ehitusfirma Nordeconi Ukraina tütarfirma juhtimise otsad on vaja veel kokku tõmmata, kuid raudteele tuli Altjõe tagasi nagu koju. “Ehkki läksin siit juba 11 aastat tagasi ära, tunnen ettevõttes paljusid inimesi,” märkis ta.

Avalikkusele vähetuntud riigifirmale juhatuse esimehe valimine on kui solvumisi ja kirgi täis seebi­ooper. Õiendamist, kompra jagamist ja kahtlustamist on nii koalitsioonipartnerite Reformierakonna ja IRLi kui ka raudtee ümber tiirlevate ärigruppide vahel. Põhjus peitub selles, et erinevalt infrastruktuuri haldavast Eesti Raudteest võib just kaubavedudega tegelev EVR Cargo osutuda magusaks koostööpartneriks transpordiäriga tegelevatele suurettevõtjatele.

Kapo hinnang pidurdas konkurssi. EVR Cargo  juhi otsimiseks korraldatud konkurss oli augustis juba lõpusirgele jõudnud ning sõelale olid jäänud Altjõe ja senine juhatuse esimehe kohusetäitja Indrek Paal. Samal ajal liikusid aga jutud meeste omavaheliste sidemete ja luukerede kohta. Kogu­ni majandusminister Juhan Parts kurtis kitsamas ringis, et kapo on saatnud EVR Cargoga seoses karmi raporti. Avalikult ei nõustunud Parts raporti sisu kommenteerima, sest rikuks nii seadust.

See, Partsi hinnangul karm raport, oli kaitsepolitseilt igal nädalal valitsuse liikmetele ja presidendile saadetav riigisaladusega kaetud info­materjal, milles kirjeldati EVR Cargo ümber toimuvat laiemalt, samuti võimalikke riske seoses mitme isikuga.

Äripäevale teadaolevalt on raportis kirjeldatud nii Altjõe, Paali kui ka jagunemiseelse Eesti Raudtee nõukokku kuulunud Andrus Kuusmanni sidemeid ühe või teise ärigrupeeringuga.

Kolm äriseltskonda. Altjõed seostatakse aastaid Eesti Raudtees suurt mõjuvõimu omanud Aivar Urmi ja kevadeni Eesti Raudtee juhatusse kuulunud Priit Halleriga. Sealt viivad niidid omakorda edasi Marcel Vichmanni, Ain Kaljuranna ja veel mitme teise ärimeheni. Hallerit on nimetatud mitme Eesti Raudtee tehingu ajuks ning Urmi mõju Eesti Raudtees toimunule soovitatakse mitte alahinnata.

Urm, Haller ja Vichmann on koolivennad ning neist kaks viimast said kurikuulsaks Hoiupanga Daiwa afääris osalemisega. Vichmanni jaoks valmistab praegu tõenäoliselt peavalu see, mis saab Edelaraudtee varadest, kui 2014. aastal reisijateveo leping riigiga lõpeb. Valitsus on otsustanud pärast seda raudteel kogu reisijateveo anda riigile kuuluvale Elektriraudteele.

EVR Cargo juhi konkursil osalenud Indrek Paali seostatakse omakorda raudteeärimehe Oleg Ossinovskiga. Eesti Raudtee nõukogu liikmeks olnud Andrus Kuusmanni aga naftaäriga tegeleva Vopa­kiga. Ossinovski on teravalt kritiseerinud Eesti Raudtee hankeid. Vopaki ärihuvid on aga eeskätt Koidula piirijaamas.

Altjõe, Paal ja Kuusmann kinnitasid kui ühest suust, et pole seda kapo kirja näinud. Kuusmann isegi ei tea, et tema kohta selline asi koostatud on. Augustis tundus korraks, et kapo raportil on otsene mõju, sest EVR Cargo juhi konkursile tõmmati pidur peale. Äripäeva allika sõnul oldi kapo raporti ja konkursi pidurdamise peale Reformierakonnas väga ärritatud, sest selles kahtlustati koalitsiooni­partneri IRLi karvast kätt.

Ametlikult antakse aga teada, et kuna avalik konkurss soovitud tulemust ei andnud, jätkab nõukogu juhiotsinguid personaliotsingufirmaga. Altjõel lastakse edasi kandideerida ja tema kõrvale leitakse sihtotsinguga veel kaks inimest. Paal on selleks ajaks juba mängust väljas.

“See on loogiline otsus keskkonnas, kus juhatuse liige Indrek Paal kandideeris uueks juhatuse esimeheks, kuid ei leidnud nõukogu toetust,” selgitas nõukogu esimees Viljar Arakas pressiteates.

Nõukogu esimees lubab vastutada. Oktoobri lõpus kinnitas nõukogu häältega 3:1 Altjõe EVR Cargo juhiks ja 1. novembrist alates on ta ametis. “Mina vastutan isiklikult Altjõe tegevuse eest. Kui on mingigi objektiivne põhjus, siis lahkun ka ise nõukogust,” kinnitas Arakas Äripäevale. Ta tunneb Altjõed juba Arco Vara aegadest, mil viimane oli Arco Ehituse juht. Lisaks Arakale hääletasid Altjõe poolt veel reformierakondlane Peep Aru ja IRLi mees Viljo Vetik. Partsi nõunik Jüri Raatma hääletas ainsana Araka vastu.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts ütles, et juhti valib nõukogu ja olemasoleva juhi kohta oli igasuguseid jutte. “Kui nüüd nõukogu tuli teist korda tagasi ja otsustas Altjõe kasuks, siis järelikult on nõukogul selge usaldus. Siin on ka teisi kandidaate olnud, kelle huvide kohta võib spekuleerida. On selge, et nõukogu tahab töötada Altjõega,” rääkis Parts.

Altjõe ütles, et ta küll aimab, kes võib kapo kirja taga olla, kuid välja ta seda öelda ei soovi. Tema sõnul kinnitas kirja lugenud Peep Aru, et selles ei ole midagi, mis ei lubaks tal ettevõtte juhiks saada.

“Kapo avardas minu silmaringi”

EVR Cargo kohta koostatud kapo raportit lugenud riigikogu julgeolekuasutuste järelevalve komisjoni esimees ja EVR Cargo nõukogu liige Peep Aru ütles, et raport avardas tema silmaringi. Järgneb intervjuu Peep Aruga.

Kas Te kapo kirjast teate? Loomulikult ma tean, olen seda luge­nud. See on tunduvalt laiem, kui ainult inimesi puudutav.

Puudutab siis ettevõtte riski...(katkestas küsimuse). Rohkem ma sellest kahjuks ei räägi.

Kas selles on midagi, mille pärast Ahto Altjõe ei saaks juhatuse esimees olla või mitte? Ma ei kommenteeri absoluutselt.

Põhjusel siis, et..? See on riigisaladus.

Ahto Altjõele ütlesite, et midagi sellist seal ei ole, mis... Ma ei tohi kommenteerida, absoluutselt! Aga see on tõsi jah, et mina oma hääle lõpuks tema poolt andsin, aga see käis nii, et minu silmis oli kaks enam-vähem võrdset kandidaati ja siis paratamatult ma pidin ühe poolt hääle andma. Minu jaoks on kõige tähtsam see, et Eesti Raudteest kahe firma tegemisega lõppeks see peataolek ära, juhid asuks paika ning saaks tööle hakata. Kõige hullem on alati määramatus.

Seda Te saate ometi öelda, kas see kapolt valitsusliikmetele koostatud raport oli erapooletu? Absoluutselt ma ei kommenteeri. Selle ma jätan enda teada ja ütlen, et kindlasti avardas see minu silmaringi ja ma oskan tulevikus küsimusi natuke laiemalt vaadata.

Ettevõtjad kiidavad Altjõed

Ehitusettevõtja Aivar Tuulberg hindab Ahto Altjõed kui väga head tegevjuhti. “Kui panna kõik riigile kuuluvate ettevõtete juhid ritta, siis ta kuulub igal juhul pari­mate hulka,” kiitis ta. Tuulberg on firmade kaudu üks Pirita TOPi omanikest, mida 2006. aastani juhtis Altjõe.“Sündinud müügimees – kõik müügiga seonduv sobib talle hästi,” märkis ka ettevõtja Hillar Teder. Altjõe oli 1990ndate lõpus Tederile kuulunud Reval Auto juhatuse esimees, samuti juhtis ta Nordeconi Ukraina äri. Nordecon ehitas Ukrainas ka Tederi objekte.Pärast Reval Autost lahkumist oli Altjõe aastatel 2000 – 2001 Eesti Raudtee veeremiteenistuse direktor ning seejärel ASi Tallinna Olümpiapurjespordikeskuse juhatuse esimees.Aastatel 2006–2008 oli ta Arco Vara ASi juhatuse liige ja ehitusdivisjoni juht. Hiljem töötas ta erinevatel juhtivatel positsioonidel ehituskontsernis Nordecon. Ta on õppinud Tallinna Pedagoogikaülikoolis ja täiendanud end Estonian Business Schoo­lis ärijuhtimise alal.Alates 2012. aasta 1. novembrist on Altjõe EVR Cargo juhatuse esimees.

 

Kaks küsimust

Kas teil on ärihuve Eesti Raudtee ja EVR Cargoga seoses? Kas teie ja Aivar Urm tegite kuluaaritööd, et Ahto Altjõe saaks EVR Cargo juhiks?

Priit Haller, Endine Eesti Raudtee finantsjuhtMina ei puutu asjasse. Ma ei ole Eesti Raudteega seotud juba kevadest saadik. Mida iganes ka ei viidataks – kõik minu asjad on avalikud. Igaüks saab äri­registrist järele vaadata. Ei ole olnud vajadust kellegi taha puge­da. Ka ei ole mul olnud mingisuguseid eraärisid ega erahuvisid Eesti Raudtees töötamise ajal ega ka praegu.Kui keegi on Eestis midagi teinud ja on piisavalt kaua elanud, ja kuna Eesti on nii väike­ koht, siis tunnevad siin praktiliselt kõik kõiki. Mõned käivad rohkem läbi, mõned vähem. Tunnen peale nimetatud isiku veel tohutut hulka inimesi. Seetõttu võib ükskõik kelle kohta öelda, et seal on selline või selline asi. Kui tahta ja meelevaldselt järeldusi teha, võib Eestis iga toimekat inimest siduda ükskõik kellega.

Hetkel kuum