Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. Vargad murravad veokitesse

    Veokite ärandamine koos kaubaga on pigem harv nähtus, aga kaupa varastatakse veokitest üha sagedamini ja üllatavates riikides.

    Vargusjuhtumid rahvusvahelistel autovedudel on viimasel kolmel aastal kasvanud, ütles Salva Kindlustuse transpordikindlustuse osakonna juhataja Hannes Olbrei. Kindlustusfirmadele on viimasel aastal laekunud ligi 30% rohkem teated vargusjuhtumitest. Ida-Euroopas on varguste hulk samal tasemel püsinud, aga kasvutrendis on üllatuslikult Skandinaavia, eesotsas Rootsiga.
    Palju vargusi on ka Venemaal, maha ei jää Poola, Leedu, Läti, Prantsusmaa ja Itaalia, loetles ERGO varakahjude käsitleja Sergei Klenovski.
    Vargus võib ärile kriipsu peale tõmmata. Vedajate sõnul muutuvad vargad aina jultunumaks. Seda kinnitas ka veofirma K.Trans Pluss juhatuse liige Andrei Žilkin. Kuu aega tagasi varastati tema veokist kaup Moskvas – veok jõudis õhtul hilja lattu, kuid territooriumile seda ei lastud. Auto jäi ööseks värava taha seisma ning kui veokijuht öösel kopsimise peale ärkas ja kabiinist välja tuli, nägi ta, kuidas neli meest kaupa oma sõidukisse laevad.
    Kui vargad nägid, et juht helistab politseisse, sõitsid nad minema. Veoki külmiku lukk oli lõhutud ja kolm tonni kaupa kadunud.
    Žilkin kahtlustab, et keegi ütles varastele, kust autot leida. “Politsei algatas menetluse, kuid nad ei pruugi kaupa leida. Õnneks tuli kindlustusfirma meile vastu ja maksis kindlustushüvitise välja, kuigi tegemist on kaheti tõlgendatava juhtumiga. Vastasel korral oleksime sunnitud kaaluma tegevuse lõpetamist. Hea, et kaup oli lahti tollitud, muidu oleks probleeme veel tolliga,” ütles ta.
    Žilkin nentis, et 15 tegevusaasta jooksul oli firma vaid pisivargustega kokku puutunud. “Ma ei osanud isegi ette kujutada, et midagi sellist võib juhtuda,” lausus ta.
    Pihta pannakse öösel ja parklates. Veoste vargus teedel on terav probleem, millega puutuvad kokku isegi kogenud vedajad, nentis veofirma Jupiter Pluss direktor Jevgeni Sidorov. “Veokitesse murtakse sisse umbes 4–5 korda aastas,” ütles ta.
    Reeglina ei anna lukkude paigaldus, uste, külmikute ja konteinerite tugevdamine mingit tulemust – kogenud vargad saavad kõigest jagu. Varastavad nii üksikisikud kui ka organiseeritud grupid, näiteks võib veoki kinni pidada liikluspolitsei ja kuni juht politseiga vestleb, jõuavad vargad osa kaupa veokist ära viia. “Kord sõitis öösel keegi liikumise ajal tuledeta autoga veoki taha, haakis ennast selle külge ja varastas kaubaalusetäie šokolaadi,” tõi Sidorov näite.
    Enamasti varastatakse aga siis, kui autojuht puhkab, näiteks öösel. Siis lõigatakse haagise kate puruks ja võetakse osa kaupa. “Hea, kui ainult lõikavad tentkatte läbi, jättes tolliplommi terveks,” märkis ta.
    Veofirmale on plommi kadumine tõeline katastroof – isegi kaubavargus ei ole nii hull, kuna üldjuhul sõlmivad vedajad CMR-kindlustuse ja kindlustusfirmad hüvitavad varastatud kauba maksumuse.
    Kahju kasvas kordades
    Venemaal tuleb varguse avastamisel pöörduda politseisse ja lähimasse tollipunkti. Politsei tuleb enamasti sündmus­kohale, aga toll mitte – seega tuleb sinna ise sõita.
    Veofirma Jupiter Pluss direktor Jevgeni Sidorov rääkis, et kord varastati firma koormast Venemaal kaks kasti lokirulle ja kast kamme, kahju oli umbes 15 eurot. Veokijuht sõitis tollipunkti, kus kulus üheksa päeva. “Klient karjus telefonitsi hääle kähedaks, et oleme halb veofirma,” ütles Sidorov. Juht elas kogu aja autos, oma WCsse toll teda ei lasknud, pesemas tuli käia 40 minuti kaugusel linnas. Juurdluse lõpus sai veokijuht plommi kaotamise eest trahvi 106 eurot, seejärel algatati menetlus vedaja suhtes kauba kaotamise eest, mis saadeti tollile (trahv kuni 8500 eurot).
    Kaup laaditi peale alles pärast kõikide kulude tasumist – kauba hoidmine, ülelugemine, laadimine ehk veel 360 eurot. Järgnes kohtuskäimine tolliga.
     
    Tasub teada
    Mida teha, et vargus ei halvaks?
    Parem karta, kui kahetseda. Varguseohtu aitab vähendada paar lihtsat reeglit: vali hoolsamini parkimiskohti, väldi tundmatuid parklaid ja ­eelista rahvusvahelise maanteetranspordi liidu soovitatud parklaid. Ära jäta sõidukit pikaks ajaks järelevalveta.Mehitatud valvega parklaid on vähe, kuid teatud kaupade vedamisel on neid vältimatult vajalik kasutada.   
    Tuleb ette näha kõiki riske. Vedaja peab olema teadlik kõigist veol esinevatest riskidest,  autojuhte informeerima ja tegema koostööd kõigi partneritega, et leida kõige turvalisem transpordiviis. Teatud vedudeks tuleks kasutada turvalisemat haagisetüüpi, kinnist veokasti.
    Vedaja vastutuse kindlustamine ei taga veel midagi. Varguse korral esitab kauba omanik nõude vedajale, kelle vastutus on aga piiratud ­CMRiga (rahvusvahelise auto­kaubaveo lepingu konventsiooniga) ning kahju hüvitamise piirangu olemasolu on kaubaomanikule tihti tõeline üllatus.Ka kõigi reeglite järgi vormistatud CMR kindlustus ei taga hüvitist kaduma läinud kauba eest.
    Iga kadu ei too hüvitist. Kindlustusjuhtumiks ei loeta mitte igat kaubale tekitatud kahju, vaid ainult seda, mis tekkis vedaja süül. Näiteks kui veokijuht ei kasutanud puhkamiseks ettenähtud parklat ning kurjategijad lõikasid katki haagise katte ja varastasid osa kaubast, on tegemist kindlustusjuhtumiga. Kui aga veokijuht tegutses nõuete järgi, kuid teda ründasid kurjategijad ja ta sai ise ka kannatada, siis seda kindlustusjuhtumiks ei peeta.
    Kalli kauba hüvituseks jääb väheks. Kindlustuse korral on vastutuse määr piiratud konventsiooniga ega ületa 8,33 SDRi (tingühik, võrdub 10 euroga).Kui kauba kaal on 20 tonni, siis maksimaalne võimalik hüvitis täieliku hävimise korral on umbkaudu 200 000 eurot, sõltumata saatelehel toodud hinnast. Vahe on kaubaomaniku peavalu. Suhted vedajaga saavad rikutud, edaspidise koostöö võib unustada.  Kauba omanikul tasub kaup eraldi kindlustada.Allikas: Kominsur Insurance Broker, ERGO Kindlustus, Salva Kindlustus
     
    Kommentaar
    Kontrolli hoolikalt, kellega äri ajad
    Pleg Solovjov, O.S. Transpordi juhatuse liige
    Suurem osa parklaid kauba eest ei vastuta. Nad väidavad, et nende vastutus piirdub autoga, aga auto on ju alles.Transpordiäris mängib peamist rolli veokijuht. Mida sa ka ei teeks, kui juht peatub, kus iganes, ja võtab peale suvalisi isikuid, ei garanteeri keegi kauba säilivust. Tuleb hoolikalt kontrollida äripartnereid.Samuti tasub hoida keel hammaste taga. Näiteks ei sõida ma läbi selle piiripunkti, mida mulle tungivalt soovitatakse, ei helista teatega, et auto ületas piiri. Helistan, kui veok jõuab kohale.
    Kurjategijad esinevad vedajana
    Vladislav Litvinov, Europiir Logisticsi juhataja
    Mõnikord esinevad kurjategijad transpordifirmana, saates sulle võltskindlustuse.Kord pidime nende õnge minema, kuid helistasime kindlustusfirmasse ja selgus, et sellist poliisi ei ole olemas. Hiljem saime teada, et keegi ikkagi langes sellise “vedaja” ohvriks ja otsis oma laadungiga autot taga.
    Pigem maksan rohkem
    Aleksandr Kanevski, ASi Roolid juhataja
    Annan alati juhtidele raha, et nad tangiks normaalsetes tanklates ja peatuksid tasulistes veokitele mõeldud parklates.Paljud vedajad hoiavad selle pealt kokku. Parem on maksta ja magada rahulikult.
  • Hetkel kuum
Artur Praun: ettevõtted hakkavad varem või hiljem omaenda digiprügisse uppuma
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Ei ole mõistlik ega jätkusuutlik säilitada kõiki andmeid lihtsalt seepärast, et pilveruumi juurdehankimine on äärmiselt lihtne. Kahjuks aga praegu just sinnapoole liigutakse, kirjutab Elisa ärikliendiüksuse juht Artur Praun.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Esimesed naised, kes purustasid investeerimismaailmas klaaslae
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Kuigi investeerimisvaldkond ja eriti just selle tippladvik kipub olema meeste domineerimise all, ei ole naine investeerimismaailmas enam mingi haruldus. Asjad hakkasid muutuma 1960ndatel ning üha rohkem tuleb juurde nii naisinvestoreid kui ka tippjuhte investeerimisettevõtetes. Ingelinvestor ja Grünfini investeerimisfirma kaasasutaja Triin Hertmann on naine, kes on tehnoloogiaettevõtetes ennast tippu töötanud. Suurema osa oma tööelust ongi Hertmann veetnud kiiresti kasvavates tehnoloogiafirmades, kus on kõigil töötajatel tohutu töökoormus.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Rootsi majandus kahanes esimeses kvartalis ootamatult
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Rootsi sisemajanduse koguprodukt kahanes esimeses kvartalis varasema kvartaliga võrreldes 0,1 protsenti ja eelmise aasta sama ajaga võrreldes 1,1 protsenti, teatas riigi statistikaamet.
Parima juhi nominent Annika Arras: ma olen täiega hea, isegi liiga hea