Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kiirtee Tartusse oleks rahva ühtsuse ja uhkuse sümbol

    Välismaailmast vaadates on Eesti suunanäitajaks e-riigina. Ent rahvuse ja rahva ühtsustunde jaoks on riigi füüsiline infrastruktuur bittidest ja baitidest märksa olulisem.

    President Lennart Meri võttis enam kui tosin aastat tagasi ühes intervjuus tabavalt kokku meie väikese rahva olemuse – rahval on alati midagi vaja, mille üle ta võiks uhkust tunda ja millega ta võiks ennast samastada. Nendeks sümboliteks on sageli kujunenud meie spordisangarid, aga ka abstraktsemad mõisted, nagu näiteks julgeolek, mis tagab vabaduse. Kuid on veel ka füüsilised sümbolid, mis on omal kombel lähedased kõigile ja puudutavad igaüht.
    Eesti riik on maailma silmis suunanäitaja küsimustes, mis puudutavad kõike IT- ja e-eluga seonduvat. Kuid kas ka meile endile piisab teadmisest, et kõikjal on ülikiire internet ning enamik igapäevaeluks vajalikke teenuseid on kättesaadavad e-Eesti vahendusel. Võib-olla globaalses kontekstis on see tõesti piisav ja loob meie ettevõtjatele hea taustafooni läbilöögiks maailma turgudel, kuid rahvuse ja rahva ühtsustunde jaoks on meie riigi füüsiline infrastruktuur bittidest ja baitidest mitu korda olulisem.
    21. sajandi alguse üks märksõna on kogu maailmas liikumise kiirus ja mugavus. Ka paljud investeerimisfondid panustavad ainult neisse ette­võtteisse, mis asuvad maksimaalselt 2-3 lennu- või sõidutunni kaugusel. See on aja märk.
    Kolm põhilist sümbolit. Alates üheksakümnendatest on Eesti infrastruktuuri valdkonnas kolm põhilist sümbolit, mida kordamööda ja korraga kummardatakse – Tallinna-Tartu kiirtee, Rail Balticu kiirrong ning lennukompanii Estonian Air. Uuringute järgi on nad meile kõigile vajalikud, kuid mitte ilmtingimata majanduslikult tasuvad. Samas, kas oma ajastu võimsad märgid – püramiidid Egiptuses, akropol Ateenas või Niguliste kirik Tallinna vanalinnas – olid majanduslikult tasuvad? Otseselt ilmselt mitte, aga ometi on need muutunud oma rahva püsivuse sümboliks. Tundub, et nimetatud kolme sümbolit vajame muu hulgas ka selleks, et tunda end täisväärtusliku Euroopa rahvana. Neil, kellega me end võrdleme, on sellised asjad olemas.
    Seega - kas valida esimene, teine või kolmas? Kuid ehk on mõistlik nad kõik ette võtta, et meil oleks ühtne eesmärk, kuhu rühkida. Mäletame ju veel kõik, kui hea oli hommikuti ärgata uskumise ja teadmisega, et varsti saame endale NATO, Euroopa Liidu ja ühisvaluuta euro. Lisaks praktilisele väärtusele kandis nende eesmärkide poole püüdlemine sümbolitega sarnaseid elemente.
    Loomulikult pole Eesti ainus valikute koht infrastruktuur. Eelmainitutega konkureerivad ka sellised sümbolid nagu toppav haldusreform, nüüdseks juba kerkiv Eesti Rahva Muuseum, maksusüsteemi muutmine. Paljuski on aga just taristu see, mis loob aluse ja võimalused muudeks suurteks ettevõtmisteks. Kiire rongiühendus nii riigi sees kui ka naabritega, lennuühendus maailma ning kaht Eesti suuremat linna siduv mugav maantee on nii äri- ja tööelu, haridust kui ka vaba aja sisustamist silmas pidades A ja O.
    Elades ise Tartus, sõidan juba kümmekond aastat 50-60 korda aastas Tallinna ja tagasi. Tavaliselt autoga, aga vahel ka bussi või rongiga. Selle ajaga on riik ja kaasliiklejad suutnud reisimist oluliselt mugavamaks muuta – tee on sile, liikluskultuur on paranenud, rongi- ja bussi­transport samuti. Tammelinnas autosse istudes unistan aga ikka sellest, et pärast liiklustiheduse poolest oluliselt lihtsama esimese teeosa läbimist saan edasi sõita 120kilomeetrise tunnikiirusega lennujaama. Ja istuda seal Estonian Airi lennukile, mis viib mind otse New Yorki.
    Võtta laenu või mitte? Majandusinimese ja ettevõtjana olen kaugel arvamusest, nagu oleksid “eelarve tasakaal”, “maksusüsteemi stabiilsus” ja “riigivõlg” pelgalt tavainimeste hirmutamiseks välja mõeldud sõnad. Eesti riigivõlg on kaugel kriitilisest tasemest ja meie maksusüsteem pigem takistab riigi strateegiadokumentides kirjeldatud töökohtade loomist ja firmade kasvatamist, kui soodustab seda.
    Kas me peaksime sellises olukorras võtma laenu Tallinna-Tartu kiirtee ehituseks? Võib-olla mitte praegu. Küll aga on aeg loobuda esimesed 15 aastat töötanud, kuid praeguseks ajale jalgu jäänud dogmadest ning muuta oma ettevõtluskeskkond selliseks, et riigina suudame finantseerida ka vääriliste sümbolite ehitust. Kui vajalike ümberkorraldustega kaasneb ajutine kulude kasv või maksutulude vähenemine, siis selle ­finantseerimiseks võib laenu võtta küll.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kevadine hinnasula aktsiaturul paiskas ostukohad lagedale
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Kasumijahil investorid ja kauplejad otsivad turul õiget aega investeerimistehingute tegemiseks. Õnnestunud tehinguks on vaja aga õigele ajale pihta saada kaks korda – esimest korda siis, kui ost sooritatakse, ja teist korda siis, kui hoolikalt valitud positsioon maha müüakse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Kaitsevägi värbas varasemast oluliselt rohkem tegevväelasi
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
2023. aastal asus tegevteenistusse läbi aegade suurim arv inimesi, teatas kaitseressursside amet.
Ain Kivisaar: Tallinna planeerimisamet vajab suurpuhastust
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.
Tallinna kinnisvara arendamiseks on vaja teha Tallinna linnaplaneerimisametis suurpuhastus, ütles kinnisvaraettevõtte Metro Capital juht Ain Kivisaar.