Kui suure autopargiga ettevõttes jagab mitu töötajat ühte tööautot, annab see tuntava kulude kokkuhoiu – loobuda võib ligi kolmandikust sõidukitest.

- Coca-Colas jagavad kontoritöötajad ühisautot, kinnitas logistikajuht Jevgeni Rudkovski.
- Foto: Andres Haabu
Paljudes ettevõtetes on kombeks-harjumuseks, et pea igal vähegi ringi liikumist nõudva positsiooniga töötajal on ametiauto, kuid see ei ole otstarbekas, kirjutab 2. detsembri Äripäev logistika rubriigis.
Telemaatikateenuste pakkuja OÜ Oskando arendusjuhi Jüri Tarkpea sõnul on sage olukord, kus kõik need autod seisavad lihtsalt kontori ees.
Tarkpea sõnul soetatakse auto ikkagi sõitmiseks, aga tihti on näha, et seda ressurssi ei kasutata. “Jah, korra-kaks käib igaüks sõitmas tunniks või paariks, kuid see ei ole ettevõttele optimaalne,” sõnas ta.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Mõistlik oleks Tarkpea sõnul see, kui sisse seataks autode jagamise süsteem. Sellega saab ettevõte tavaliselt loobuda umbes kolmandikust autopargist ning tagada, et kõik masinad on kasutatud.
Tarkpea toob näite ühe ettevõtte graafikust, kus kasutatakse autode jagamise süsteemi. “See on päris pilt päris organisatsioonist, kus rohelised tulbad näitavad samaaegsete broneeringute arvu ning punane joon näitab võimalikku vabade autode arvu,” selgitas ta. “26 sõiduki asemel võiks olla 16 ning miski ei jääks tegemata.”
Tarkpea lisas, et esimese optimeerimisringi järel saab teha teise. Siis viiakse autode arv isegi väiksemaks kui on nõudlus. Ometi ei tähenda see tavaliselt, et miski tegemata jääks, inimesed saavad oma käimisi plaanida ja enam ei tehta kõike ühel ajal, vaid jaotatakse tegemised päeva peale ära. “Ettevõttele on odavam mõni taksosõit kinni maksta, kui hoida õuel autosid “igaks juhuks”,” on Tarkpea veendunud.
Tähelepanuväärne on Tarkpea sõnul tõik, et nimetatud ettevõttes valitses tegelikult veendumus, et autosid on hoopis juurde vaja.
“Süsteemi mõte seisneb selles, et sobiva auto ei vali mitte inimene oma eelistuste järgi, vaid tarkvara vastavalt seadistustele,” märkis ta. “Ka on tagatud seadusest tulenev kohustus sõidupäevikut pidada – see täitub automaatselt, vastavalt tehtud broneeringutele.”
Pane tähele
Kuidas Elioni selveauto süsteem toimib?
1. Kasutaja broneerib Outlookis auto.
2. Saab sekretärilt auto võtmed ja passi. Tagastab, kui sõit on tehtud.
3. Käivitamisel näitab töötaja kaardilugejale oma ligipääsukaarti, mis registreerib, kes sõidab.
4. GPS-kontroller saadab ligipääsukaardi ja sõidu info süsteemi, kust andmed lähevad sõidupäevikusse. Töötaja märgistab, kas oli töö- või erasõit.
5. Töösõit läheb otsesele juhile, kes annab kinnituse.
6. Erasõit läheb raamatupidamisse ja peetakse palgast kinni.
Elionis 15 autot vähem
Hea näide autode jagamisest on AS Elion, kes pälvis möödunud aastal aasta autopargi tiitli. Elioni selveautode projekti eesmärk on vähendada ebaefektiivselt kasutatud tööautosid – need on autod, mille kilomeetri hind ületas taksosõidu hinna, aga töö iseloom nõudis auto olemasolu.
Elioni transpordivaldkonna juhi Andres Randveeri sõnul peab igal töötajal olema võimalik tööautot kasutada. “Sihtgrupiks on müügivaldkonna töötajad, kes peavad külastama kliente ja kellel ei ole muidu tööautot,” selgitas ta. “Soovisime ka vähendada taksokulusid, et liikumisteks ei kasutataks taksopartnereid, vaid tööandja autot,” märkis Randveer. Ta lisas, et tulevikus sooviksid nad vähendada ka isikliku autokompensatsiooni väljamakseid.
Hetkel kuum
Peakangelane sai kuriteosüüdistuse
Artikkel jätkub pärast reklaami
Randveeri hinnangul läheb selveautodega väga hästi. “Pooleteise aastaga oleme vähendanud autoparki 15 auto võrra,” selgitas Randveer. “Kaudne kokkuhoid võib olla veel suurem, sest me ei pea arvet selle üle, kui uue inimese töölevõtmisel otsustatakse tööauto asemel selveauto kasuks.” Rahaliselt tähendab see ettevõttele üle 40 000 euro suurust kokkuhoidu aastas.
Pane tähele
Kuidas Elion autode jagamise kehtestas:
telemaatikapartneriga projekteeriti GPS-kontroller, mis loeb Elioni töötõendi andmeid ja saadab info süsteemi;
autopargist valiti 6 vähekasutatud autot, mis sobisid töösõitudeks;
Outlooki ühiskalendrisse loodi autode nimekiri, broneerimine töötab samamoodi nagu koosolekuruumi broneerimine;
koostati autode kasutuseeskiri;
siseportaali loodi sõidupäeviku vorm ja kinnitussüsteem.
Allikas: Andres Randveer, Elion
Kalendrisüsteem on abiks
Ametiautode hulk on aastatega vähenenud ka ASis Kalev, ütles kommunikatsioonijuht Ruth Roht. Praegu on ametiautod vaid töötajail, kes vajavad sõiduvahendit iga päev tööülesannete täitmiseks, näiteks müügimeeskond. Samuti on ametiautod juhtkonna liikmetel. Ülejäänud töötajate käsutuses on üldkasutatav auto. Sisse on seatud kalendrisüsteem, kust kõik saavad vaadata, millal on auto vaba ja millal hõivatud, ning ühtlasi selle broneerida. “Süsteem on hästi sisse töötanud ja inimesed on sellega harjunud,” märkis Roht.
Tänavu vähenesid ettevõtte kulutused autopargile peamiselt tänu hübriidautode kasutuselevõtuga seniste tavaautode asemel. 51 uue hübriidauto kütusekulu on 20% varasemast väiksem. Oluline on Rohti sõnul ka keskkonnasäästlikkus. “Meie uued autod paiskavad järgmise kolme aastaga keskkonda ligi 262 tonni vähem CO2.”
Kogemus
Broneering andmebaasi kaudu
Eliis Vennik, Eesti Energia pressiesindaja:
Eesti Energias on kõigis ettevõtetes kokku ligikaudu 650 üldautot. Neid saavad töötajad tööülesannete täitmiseks kasutada. Autode broneerimine käib spetsiaalse andmebaasi abiga ning süsteem toimib kenasti ja sujuvalt.
Kommentaarid
Auto kui kulude loomulik osa
Jevgeni Rudkovski, Coca-Cola HBC Eesti logistikajuht:
Arusaadavalt on igal Coca-Cola müügimehel kasutada sõiduauto, sest see on töövahend ning loomulik osa kuludest. Lisaks müügimeestele on tööauto ette nähtud juhtivtöötajatele, kelle töö eeldab liikumist või on osa motivatsioonipaketist.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kontoritöötajatel, kelle töö ei ole seotud liikumisega, on kasutada nn ühisauto. Sisuliselt saab seda sarnaselt koosolekuruumiga vastavalt vajadusele broneerida. Auto broneerimist korraldab sekretär, kellele esitatakse täidetud ja otsese juhi allkirjaga vorm. Sekretär peab auto graafikut ning annab võtmed ja dokumendid üle autokasutajale. Sama lähenemine on meil ka Lätis ja Leedus.
Mis puudutab kaupade transpordiga seotud logistikateenust, siis see on meil viimased kaheksa aastat sisse ostetud – see annab meile võimaluse keskenduda põhitegevusele ja tootearendusele.
Auto on kõigil, kel vaja
Erki Loigom, AS Toode müügijuht:
Võib öelda, et meie autode jaotus on üsna igav. Maakondades on müügimeestel Berlingod, millega käiakse objektidel mõõtmas ja müümas. Tööle-kojusõiduks maksame erisoodustust. Keskastmejuhtidel on aga auto nendel, kes peavad töö tõttu rohkem liikuma – näiteks müügijuht, ekspordijuht.
Teistel töötajatel on isiklik auto ning vajadusel kompenseeritakse töösõitudele kulunud kütus.
Autor: Ketlin Rauk, kaasautor
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!