Signe Sillasoo • 3. veebruar 2017
Jaga lugu:

Testlio juht Kristel: tahaksin töötada iseenda alluvuses

Testlio asutaja ja tegevjuht Kristel Kruustük  Foto: Raul Mee

Mobiilirakendusi testiva idufirma Testlio asutaja ja tegevjuht Kristel Kruustük ei salga, et Testlio eesmärk ei ole midagi vähemat, kui turuliidriks kasvamine ja seeläbi miljonite mobiilirakenduste kasutajate argipäeva mõjutamine.

Vestleme ajakirja Juhtimine tarbeks Kristeliga ühel tööpäeva lõunal Telliskivis avaras ja moodsas Testlio kontoris. Ruumis toksib hulk inimesi süvenenult arvutiekraanide taga klahve. Kes istub laua taga, kes mõnusalt diivanil. Aeg-ajalt kostub jutuvada ja naeru.

See on IT-firma argipäev. Selleni jõudmiseks on kulunud pea neli aastat – Testlio asutas toona 24aastane Kristel 2013. aasta aprillis koos Marko Kruustükiga, kes on nüüd tema abikaasa.

Kasv on idufirmale kohaselt olnud väga kiire – firma on kaasanud ligi 8 miljonit dollarit investeeringuid, kollektiiv kasvanud üle 50liikmeliseks ja kontor lisaks Tallinnale ka San Franciscos.

Seetõttu on Kristeli elu täis reisimist, suhtlemist ja kaalukate otsuste tegemist. “Mu päevad on väga hektilised ja põnevad – iga päev uued väljakutsed,” sõnab ta.

Edu võti: õige ajastus

Küsimusele, kuidas ta teab, et teeb firma arengu seisukohalt juhina väga kiire arenemistempo juures üldse õigeid otsuseid, on tal vastus kiirelt võtta. “Ei teagi. Ma tean, et mul on väga tugevad inimesed tiimis, kes aitavad neid otsuseid teha,” lausub ta ja lisab: “Olen enda arust võtnud tiimi inimesed, kes on minust palju targemad. Neil on kogemusi. Nad tulevad ettevõtetest, mis on sarnast kasvu ja väljakutseid läbi elanud.”

Pärnu Juhtimiskonverents 2017 "Koostöö ja konkurents"

18.-19. mai 2017 Pärnu Kontserdimajas

Kristel Kruustük esineb teemal "Kuidas Testlio tiim on tänu koostöövõimele jõudnud maailma edukaimate ettevõteteni?"

Registreeru SIIN

Firma edu sõltub Kristeli sõnul eelkõige ajastusest, kas see on õigel ajal tehtud, alles siis mängib rolli tiimi tugevus.

Näitena toob ta Airbnb, millesarnaseid ettevõtmisi oli katsetatud varem kümneid kordi, aga edutult. “Kui Airbnb turule tuli, oli majandussurutis. Taheti ükskõik kuidas lisaraha teenida. Airbnb andis neile selle võimaluse. Davai, rendi oma tuba, korter välja ja saad raha,” räägib Kristel. Kõik klappis seejuures. Ajastus ja tiim olid õiged.

Ka Testlio suhtes on ta väga lootusrikas ja kõneleb kõigest suure õhinaga. Firma eesmärgiks on Kristeli sõnul saada mobiilirakenduste testimise vallas turuliidriks ning muuta nii seda, kuidas ettevõtted testimist teevad kui ka võimalikult paljude testijate elu üle maailma, pakkudes neile võimalust töötada maailma suurimate brändide heaks. Millistest brändidest on jutt, jätab Kristel enda teada.

Üksi mängides ei saa võita

Tööelus on oluline seega nii koostöö kui konkurents. “Kui konkurentsi ei oleks, siis ei teaks, kas teed oma klientidele asja, mida nad vajavad. Ja koostöö… Kui meil oleks 50 inimest, kes omavahel ei suhtleks, siis me ei jõuaks kuskile,” on Kristel veendunud ja toob näite korvpallist, mida kunagi väga mängida armastas: “Kui sa üksi mängid, siis sa ei võida ju mingit meeskonda ära. Pead koostööd tegema.”

Raamatus “Extreme Ownership”, mida Pipedrive’i juht Timo Rein tal kunagi lugeda soovitas, on Kristeli sõnul teine väga ilmekas näide selle kohta. Seal on juttu USA mereväeväelastest, kellel on väga ekstreemsed treeningud. Üks meeskond kogu aeg kaotas, teine võitis. Kui neil tiimidel juhid ära vahetati, sai nõrgem tiim kõige tugevamaks. “Nii ongi. Juht peab oskama panna oma meeskonna koostööd tegema, see on väga-väga oluline.” Nii on ka Kristeli jaoks inimeste rahulolu, pühendumine, motiveeritus ja liikumine ühise eesmärgi poole väga tähtsad, mida ta vestluse käigus mitmeid kordi mainib.

Testlio veduri ja liidrina on Kristel enda sõnul hooliv, aga ka nii-öelda all over the place. “Mul on visioon ja palju ideid. Võiksin ringi joosta ja kõigile ideid anda,” sõnab ta. Abikaasa Marko, kes on firma teine omanik, on tema sõnul rohkem selline, kes võtab asja kätte ja teeb kohe ära. “Me balansseerime teineteist,” rõhutab Kristel ja arvab, et nende erinevus inimestena on ainult plussiks.

Sündinud 17. juunil 1989Õppis Eesti IT KolledžisAsutas 2013. aastal idufirma Testlio, on selle tegevjuhtHobid ratsutamine, klaverimängRaamatusoovitusedJocko Willink ja Leif Babin “Extreme Ownership”Ben Horowitz “Hard Things about Hard Things”Aaron Ross ja Marylou Tyler “Predictable Revenue”Brian Wong “The Cheat Code”Põhimõte, millest kunagi üle ei astu: “Ära anna alla!”

Hobune aitab firmat juhtida

Kristeli sõnul on iga firma oma juhi peegeldus – kui juht on motiveeritud ja õnnelik, siis on seda ka tiimiliikmed. Peegelpilt, mida ta Testlio meeskonda vaadates näeb, tekitab temas hea tunde.

Seetõttu vastab Kristel küsimusele, kas ta tahaks enda alluvuses töötada, naerusuiselt ja kiiresti jaatavalt. “Arvan, et pean kogu aeg niimoodi mõtlemagi. Ma tahan, et kõigil oleks siin hea ja seetõttu pean ma olema ka väga hea juht,” toonitab ta.

Tööelus ja juhina vormis püsimiseks on oluline vahel aeg maha võtta. “Ma ei ole otseselt läbi põlenud, aga olnud seal ääre peal,” räägib ta. See äär sõltub Kristeli sõnul rahulolust. “Sa tunned oma keha ja mõtteid. Kui oled õnnetu, kõik, mis sa teed, ei too tulemust, siis võib see raske olla. Kuna olen ettevõtjana täiesti lapsekingades, siis on minu jaoks mõned tagasilöögid palju raskemad ja valusamad kui näiteks Marko jaoks, kes on teinud ettevõtteid juba 15 aastat.”

Marko suhtumine stiilis “ei ole hullu, lähme edasi” on teda seejuures aidanud. Inimesed võiksidki Kristeli sõnul aidata üksteisele sagedamini meelde tuletada, et ei ole midagi õudset, kui kõik ei õnnestu. “Ma süstin kõigisse seda, et jah, meil on väljakutsed, aga kõik saab korda. Sa pead liidrina kõigepealt iseennast seda uskuma panema ja siis oma tiimile jagama.”

Lisaks on Kristeli sõnul oluline leida ka tööväliseid väljundeid, olgu selleks lemmikloom või hobi. Temal on klaverimäng ja ratsutamine. Mainides hobust Rockefeller, kelle Marko talle pulmadeks kinkis, läheb Kristeli nägu särama. Lisaks ratsutamisrõõmule on Kristel õppinud hobuselt just seda, kui oluline on enda jaoks aega võtta, ennast füüsiliselt liigutada ning kannatlik ja enesekindel olla, see aitab tal ka firmat paremini juhtida.

Ka kontoris on Kristel puhkuse ja lõõgastumise olulisusele tähelepanu juhtinud. “Olen rääkinud sellest, et inimesed endale aega pühendaksid. Meil on ka Testlios hüvedena massaaž, treeningukulude osaline katmine ning kontorisse toodud xBox, lauajalgpall ning Oculus Rift, et vahepeal saaks “juhtme seinast välja tõmmata”. “

Kristel Kruustük , Testlio tegevjuht

Investorid on ka seda meelt, et võtame rahulikult – arendame protsessid välja ja siis paneme gaasi põhja.

Firma inimesed loovad juhtimisteooria

Ühestki kindlast juhtimispõhimõttest või -teooriast firmaasjade korraldamisel Kristel ei juhindu. “Juhtimisteooriad aeguvad mingis firma elufaasis. Sa pead pidevalt end vastavalt olukorrale häälestama ning alati ei ole ainuõiget vastust. Meie inimesed on kogu meie alus ning juhtimisteooria. Mis töötas eile, ei pruugi täna enam töötada või mis töötab ühele firmale, ei pruugi töötada teisele. On oluline alati firmaga kaasas käia, kuulata tiimi ning ennast arendada. Aga testinud oleme me selle paari aasta jooksul palju – viimased kõige selgemad õppetunnid on seotud sellega, et kõik vajame selgeid eesmärke, mille poole püüelda,” toonitab ta.

Teiste ettevõtjate tegemisi ja blogisid jälgib Kristel küll. Inspiratsiooniallikana toob ta näiteks selle, kuidas Elon Musk asju teeb või ideid presenteerib. “Mark Zuckerberg on ka väga äge. Seda, kuidas ta on arenenud koolipoisist väga mõjuvõimsaks inimeseks, on nii äge vaadata. Lisaks jagavad nad kogu aeg ka oma learning curve’e.” Veel kõlavad tema suust Facebooki tegevjuhi Sheryl Sandbergi, Pipedrive’i loojate Timo Reini ja Ragnar Sassi ning TransferWise’i nimed.

Praeguses ametis hakkama saamiseks on Kristel kõige enam õppinud aga Steve Semelsbergerilt, kes on ka üks Testlio investoreid. “Algusaegadel oli tema see, kes meid tagant tõukas. Ta ütles, et nüüd peate müügiinimese palkama, seda, teist ja kolmandat tegema, avardas meie piire. Ma arvan, et nüüd tuleb meil see Markoga loomulikult. Teame, et me ei saa mugavaks muutuda.”

Ämbreid on nende aastate jooksul ka kolistatud ning sellest on palju õpitud. Kristel tunnistab, et nii tal kui Markol puudus alguses suure ettevõtte ja suurte meeskondade juhtimise kogemus. “Kui ma peaksin uue ettevõtte tegema, siis palkaksin kiiremini tugevad ja kogemusega juhid,” toob ta ühe näite. “Testlio algusaegadel me ei saatnud kliendile ka arvet pool aastat. Ühel hetkel läks see firma pankrotti ja me ei saanudki raha enam kätte,” räägib Kristel muigega veel teisest algusaja apsakast.

Nüüd hoitakse finantsidel ja investeeringutel täpselt silma peal, et jõuda seatud sihtideni. ”Meil ei ole kiiret. Oleme eesmärgid paika pannud, mille poole püüdleme, vajadusel teeme ka muudatusi. Investorid on ka seda meelt, et võtame rahulikult – arendame protsessid välja ja siis paneme gaasi põhja.”

Kristeli tee ettevõtte tegevjuhiks kulges käänulist rada pidi. Kose vallas kasvades ja kooli lõpetades ei teadnud ta üldse, mida eluga teha tahab.

“Mul polnud õrna aimugi, kelleks saada tahan. Mõtlesin, et võtan aasta vabaks, lähen Austraaliasse,” räägib ta. Suurt kutsumust midagi kindlat õppida tollal polnud. Gümnaasiumi lõpupeo järgsel päeval istuski ta lennukisse, aga sõitis hoopis Londonisse koos seal elava vanema õega, et otsida suveks tööd ja mõelda, mida edasi teha.

Seal suhtles ta palju õe IT-vallas tegutsevate sõpradega. “Nad ütlesid, et IT on ainuõige valik, seal on lõputud võimalused. Sa võid teha veebilehti iluteenustele või ehitada tooteid, mis muudavad maailma.” See panigi mõtlema, et mis seal ikka. “Andsin IT Kolledžisse paberid sisse ja järgmised kolm aastat õppisin programmeerimist,” selgitab Kristel. Edasi tuli töö juba tarkvara testijana ja nii ta jala ukse vahele saigi.

Üle 50-liikmelist meeskonda juhtides on raskeim osa kõigi inimeste eest vastutamine ja pidev otsuste langetamine. “Kõige raskem on see what if, what if…” sõnab ta. Nagu istuks pidevalt väike ahv õlal, kes küsib, kas sa tegid õigesti. “Loodan, et saan tulevikus natuke lihtsamalt sellega hakkama.”

Konkurentsis püsimiseks ja asjade teistmoodi tegemiseks tuleb Kristeli sõnul olla kogu aeg näljane uute teadmiste järele. “Pead olema kogu aeg väljas, rääkima inimestega, küsima, kuidas nemad asju teevad. Arvan, et see ei ole isegi idufirmade spetsiifika, vaid peaks kõigile oluline olema. Kui tahad midagi hästi teha, pead ennast kogu aeg arendama.”

Kivinenud arusaamad

Olles 27aastane juht, on Kristel oma töös ka soostereotüüpidega kokku puutunud. Ta toob näite mullusest Moldovas käigust, kus tutvustas ühel konverentsil sealsetele ettevõtjatele ja start-up-inimestele Testlio lugu. Konverentsi järel õhtusel koosviibimisel tuli tema juurde noormees, kes teatas, et Kristel sai raha üksnes seetõttu, et on ilus ja blond. “Mõtlesin siis… Wow, inimesed tõesti mõtlevad nii mõnikord. See on täiesti ebareaalne ju. Rasket tööd ei ole keegi meist justkui teinud.”

Eesti ühiskonnas ta sellist suhtumist õnneks kogenud pole ja rõõmustab pigem selle üle, et palju innustatakse naisi ja tüdrukuid ettevõtlikumad olema. Näiteks teeb Garage48 üritusi naistele, niisamuti korraldatakse töötubasid 13–15aastastele tüdrukutele. “On hästi oluline, et me aitaksime ühiskonnas eeskujusid luua,” mainib ta ja lisab, et pole ise küll kunagi mõelnud, et naiseks olemine takistaks midagi tegemast, küll aga sisendatakse seda noortele naistele paljudes kultuurides ja perekondades.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Hetkel kuum Äripäevas