Mööbliärid buumi ootel

06. oktoober 2017, 06:00
Asko ja Sotka poode omava Indoor Group ASi juht Kari Forssten avab muudkui uusi poode üle Eesti.
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20171006/NEWS/171009825/AR/0/AR-171009825.jpg

Kui kinnisvarasektoris on läinud igatahes kuumaks, siis mööbliäris veel laod buumile omaselt tühjad pole, kuid müüjad ootavad, et ehitajad arendused valmis saaks ja inimesed neid hoogsalt sisustama hakkaks.

Mööbli müümine on alati seotud sellega, kui aktiivne on parasjagu ehitus. Kui ehitussektoril läheb hästi, siis tõuseb kohe ka mööblimüük, rääkis Asko ja Sotka mööblipoode omava Indoor Group ASi juht Kari Forssten.

Sellest, et müük läheb neil hästi, räägivad Forssteni jaoks numbrid: „Eelmine aasta oli meil pluss seitse protsenti. Kas 7% on hea tulemus, kui üldine SKP tõus on 2-3% vahel? Meie meelest on see küll hea tulemus. See on suurem kasv kui 30 suuremal mööbli jaemüüjal keskmiselt. See tähendab, et meie turuosa on pisut kasvanud.“

Sarnast kasvu tunnistab teist aastat järjest ka ASi Diivaniparadiis juht ja omanik Ahti Rattasep. Tema aga ootab, et kasvu oleks veelgi rohkem ja ehitusbuumi vilju saaks juba maitsta. Praeguse 8% kanti jääva kasvu juures tema sõnul investeeringuteks suurt ruumi ei jää.

Ehitajad võiks majad valmis saada

„Ootan ise ka suure huviga kinnisvarabuumi, loodan, et ehitajad saavad ühel hetkel oma majad valmis ja neid hakatakse sisustama. Ei jõua seda ära oodata! Tundub, et muudkui ehitatakse, aga ei sisustata,“ rääkis Rattasep.

Statistikaameti eelmise nädala teate järgi suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu keskmisest enam nii mööblimüüki mõjutada võivas kasutatud kaupade kauplustes (12%) kui ka majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes (11%). 2017. aasta kaheksa kuuga suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu tervikuna eelmise aasta sama perioodiga võrreldes keskmiselt 2%.

Rattasep meenutas, et on ka tõelise kinnisvarabuumi ajal äri teinud, seega on tal olemas kogemus sellest, mida tõeline buum ikkagi tähendada võiks. „Praegu on see paljas sõnakõlks. Meie sektoris ma küll ei näe, et selle taga reaalsust oleks,“ ütles ta.

Asko ja Sotka aga valmistuvad üha suuremaks müügiks ja avavad aina uusi poode, leides, et investeerida saab praegu kenasti. „Eelmine aasta avasime esimese poe Narvas, eelmisel kuul terve uue maja Tartus Lõunakeskuse kompleksis, praegu ehitame Pärnu kauplust, Tallinnas läheb novembris lahti uus kauplus, millega toome Eesti turule uue Sotka brändi,“ loetles Forssten.

Eesti mööblikaubanduse turuliidri, nii Eestis kui ka Soomes müüva e-kaubamaja ON24 üks omanik Peep Kuld aga toob buumi ootavad konkurendid maa peale. „Mingit tavapäratut kasvuhüpet ostuaktiivsuses näha pole. Kui aastatel 2006-2008 oli buum ja 2009. aastal masu ajal langes meie müük kuni 50%, siis masueelse buumi müügitaseme saavutasime juba aastal 2011. Nüüdseks oleme oma müügimahuga eelmise buumi tasemest mitu korda suuremad. Nii et võrdlus eelmise buumiga pole meie puhul üldse kohane.“

Samas märkis Kuld, et lähitulevik paistab mööbliäris siiski positiivne. ON24 tänavune kasv jääb tema sõnul juba 10–20% vahele. Nende edu võtmeks võib vähemalt osati pidada ilmselt e-lahendust. Ka statistikaamet märgib, et enim on suurenenud aastaga müügitulu posti või interneti teel müüvates kauplustes, kasvades aastaga ligi kolmandiku. „Jätkame oma tavapäraseid investeeringuid tarkvarasse, müügisüsteemi, logistikasse ja turundusse,“ lisas Kuld.

Indikaator: tühi ladu

Buumi indikaator on Rattasepa sõnul nende jaoks see, et ühel hetkel on nii laod kui ka müügisaalid tühjad, klientidele pole kaupa välja anda ja tehased ei jõua piisavalt toota. „Eks meil ole ikka ülisuur ladu ka, aga kui buum on käes, siis ostetakse kõike ja kõik inimesed tegelevad sisustamisega, tekib defitsiit. Praegu on ladu täis. Seda, et tekiks mingi tühjus, ei näe me praegu ei enda ega teiste mööblimüüjate juures.“

Forssteni sõnul on turul tegutsenud viimasel ajal pikalt ühed ja samad mööblimüüjad, suuri muudatusi pole olnud. Iga firma tulemus pole olnud igal aasta võib-olla nii hea, aga konkurendid on kogu aeg samad ja väga agressiivsed. „Meile oleks ideaalne, kui üks-kaks kaoks ära. Ikeat siin ka veel ei paista. Jutte on küll palju, aga reaalseid samme pole veel näha,“ märkis ta.“

Mööblituru üldiseks kasvuks ootab Forssten järgmisel aastal vähemalt 4-5%. „Kui tõus on väiksem, siis see pole eriti hea tulemus,“ ütles ta.

Mida teha hinnasurvega?

Diivaniparadiisi omaniku Ahti Rattasepa sõnul on mööblitootjate poolt kaupmeestele hinnasurve olemas, kuigi kauplustes pole nad seni klientidele hindu tõstnud.

Metalli ja naftasaadustest tehtud porolooni hind Rattasepa sõnul muudkui tõuseb, mis tähendab, et aastas mõne protsendi võrra tõuseb ka iga toote omahind. Poes nad aga selle tõttu veel hindu tõstnud pole. „Hindade tõstmata jätmisega säilitame praegu kliendibaasi, kuigi nii suurt kasumit ilmselt ei teeni, et investeerida saaks,“ ütles ta.

Mööbli e-kaubamaja ON24 üks omanik Peep Kuld ütles, et mööbliäris on praegu vaikne hinnatõus samas suurusjärgus inflatsiooniga. „Soome osakaal kogu müügis on suurenema hakanud ja seal on tunda müügi elavnemist.“

Kuigi konkurents mööbliturul on äärmiselt tihe, pole Asko ja Sotka poode pidava Indoor Groupi juhi Kari Forssteni sõnul mööbli hinnatase eriti tõusnud. „Narva võrrelduna Tallinnaga on nagu öö ja päev. Narvas lähevad hästi kampaaniatooted, Tallinnas, Tartus ja Pärnus aetakse juba rohkem kvaliteeti taga – valitakse diivanile paremat kangast, paremat porolooni. Inimesed on nõus kulutama natuke rohkem raha, et saada omale paremat madratsit,“ lausus ta.

Mööblipoed konkureerivad reisibüroodega

Asko ja Sotka mööblipoode omava Indoor Groupi juht Kari Forssten märkis, et eestlased jätavad mööblipoodi üha rohkem raha ja ajavad taga üha paremat kvaliteeti, kuid konkureerima peavad mööblipoed ka reisibüroodega.

„Meie konkurendid pole mitte ainult teised mööblimüüjad, vaid ka reisibürood. Kui mul on natuke rohkem raha – kas ma ostan diivani või veedan nädalavahetuse Londonis või lähen spaasse? Kõik konkureerivad sellele rahale,“ rääkis ta.

Forssten lisas, et poodi tulles on klientidel veebis kogu taustatöö juba tehtud, nad on nutikad ja küsimused on väga professionaalsed.

Ka Diivaniparadiisi omanik ja juht Ahti Rattasep üles, et kui varem osteti lihtsalt hinda, siis nüüd ostetakse ikka mööblit ka. „Mööbel vaadatakse üle eest ja tagant, nii alt kui seest, uuritakse materjale, et need ikka kestaks. Kliendid veedavad poes üha rohkem aega, enam ei tulda kõige odavama toote järele. Eks Eesti inimesed on oma vead väga odavate ja ruttu lagunevate asjade ostmisega ära teinud,“ rääkis ta.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
05. October 2017, 17:44
Otsi:

Ava täpsem otsing