Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tartu bussihankesaaga jätk: GoBus kindlustas võitu

    Linnaliinibuss Tartus.Foto: Scanpix/Postimees

    Kuigi Tartu bussihankel omavahel, aga samas ka üheskoos GoBusi võidu vastu sõdivatest konkurentidest üks sai teise üle jälle ühe kohtuvõidu, ei pruugi sellest kasu olla, sest GoBusi võit kehtib edasi.

    Tartu ringkonnakohtust tulid täna otsused bussihanke peale esitatud kolme kaebuse kohta. Palju vaidlusi tekitanud hange oli ka ettevõtja Aivo Pärna ja abilinnapea Valvo Semilarski kinnipidamise üks põhjus.
    Kuigi kohus rahuldas Hansa Bussiliinide kaebuse, ei pruugi ettevõttele sellest suurt kasu olla, sest GoBusi hankevõidu kinnitas ringkonnakohus igati õiglaseks.
    Asja iva on selles, et hanke tulemuste väljakuulutamise järel on mitu korda muutunud teisele ja kolmandale kohale platseerunute järjekord – kord Hansa Bussiliinid ees ja Eesti Buss taga, siis jälle vastupidi. Nende omavaheline järjekord on ettevõtetele oluline, sest mõlemad püüavad kangutada hanke võitnud GoBusi – kui see eest ära langeb, on emb-kumb neist võitja. Siis on juba väga oluline, kes on saavutanud hankel teise koha. GoBusi püüavad nad aga kangutada väitega, et firma tegi selgelt alapakkumuse – sellise hinnaga pole nende hinnangul võimalik teenust pakkuda.
    Tartu bussihankeleping on aga magus tükk, mille eest võidelda, sest ligi saja miljoni euro suuruse hankega otsitakse Tartusse kümneks aastaks uut bussiliikluse pidajat, kes peaks alustama Tartus 64 uhiuue gaasibussiga 2019. aasta 1. juulist.
    Kohus: linn ei tohtinuks pakkumust muuta
    Tänase Tartu ringkonnakohtu otsusega tühistati terve rida varasemaid otsuseid, misjärel peaks olema nüüd ihaldusväärsel teisel kohal GoBusi järel jälle Hansa Bussiliinid, kuid sellekohane ringkonnakohtu otsus on veel 18. detsembrini riigikohtus vaidlustatav.
    Hansa Bussiliinid ja Eesti Buss vahetasid paremusjärjestuses kohti, kuna Tartu linnavalitsus avastas aprillis iseenda arvutusvea Eesti Bussi pakkumuse kõrvutamisel teistega. Linn parandas vea ja Eesti Buss tõusiski seejärel oma pakkumusega Hansa Bussiliinidest ettepoole. Ringkonnakohus aga leidis, et Eesti Bussi pakkumuses esinesid sisulised, mitte vormilised vead ning Tartu linnavalitsusel puudus alus nende pakkumuse korrigeerimiseks.
    Praeguseks teisel ringil Tartu linnaliinide bussihanke võitnud GoBusi hankevõidu on vaidlustanud nii riigihangete vaidlustuskomisjonis kui ka kahes kohtuastmes aga mõlemad konkurendid. Nad leiavad, et GoBusi pakkumus on põhjendamatult väikse maksumusega ning linn hankijana on jätnud kontrollimata selle madala hinna põhjendatuse. Kaebuse esitasid mõlemad ettevõtted eraldi, kuid kuna need olid sisult nii sarnased, liitis kohus need kaks asja.
    GoBusil süüd ei näe
    Ringkonnakohus jättis aga täna mõlema ettevõtte kaebused sisuliselt rahuldamata ja varasemad Tartu halduskohtu otsused muutmata.
    „Arvestades Tartu linnavalitsuse kogemust eelneva liiniveo hankega, leidis ringkonnakohus, et hankijal ei pidanud tekkima pelgalt GoBusi pakkumuse maksumuse alusel põhjendatud kahtlust, et see on ebaharilikult madal. Tutvudes GoBusi, Eesti Bussi ja Hansa Bussiliinide pakkumustega, leidis ringkonnakohus, et puudub alus pidada GoBusi oma teistest silmatorkavalt erinevaks. Ringkonnakohus märkis, et GB pakkumuse mitmed kuluread jäävad hinna poolest kaebajate maksumuste vahele,“ seisis kohtuotsuses.
    Lisaks märkis kohus, et nende pakkumuses on näidatud kuluridu, mida kaebajad ei näita. Suurimat erinevust tekitab pakkujate kasumiarvestuse osa, mis on GoBusil üpris tagasihoidlik.
    „Kohus leidis, et see ei ole pakkumuse kõrvaldamise aluseks, sest ei seostu otseselt teenuse osutamiseks vajalike kuludega ega saa seega mõjutada pakkuja võimekust lepingut täita. Samuti ei anna GoBusi pakkumus alust järeldada, et soovitakse rikkuda ristsubsideerimise keeldu. Ka ei nõustunud ringkonnakohus kaebajate kahtlusega GoBusi finantssuutlikkuses.“
    Ka see otsus on riigikohtus 18. detsembrini vaidlustatav.
    Kapo kinnipidamine ja bussihange
    Oktoobris pidas kaitsepolitsei ärimees Aivo Pärna kinni, üheks põhjuseks oli  Tartu bussiveohange. Seda korraldavat linnamajanduse osakonda kureeris samuti kapo uurimise alla sattunud reformierakondlasest abilinnapea Valvo Semilarski.
    Pärn oli hankel osalenud, kuid sellele mitte kvalifitseerunud MRP Linna Liinide esindaja. Tallinnas linnaliine sõitva MRP Linna Liinid omanik on keskerakondlane Rein Vinni.
    Ehkki MRP Linna Liinid kukkus hankelt välja, siis Äripäevale teadaolevalt tiirles Pärn üsna aktiivselt hanke ümber edasi ning Äripäeva allikale jäi mulje, et Pärna huviks oli hanke tühistamine. Pärna toimetamise motiiv võis olla ka parima pakkumise teinud GoBusi hankelt väljapuksimine. Mäletatavasti kuulus Pärn aastate eest GoBusi omanikeringi ning tema sealt väljaarvamine olevat jätnud okka hinge.
    Valvo Semilarskit kahtlustatakse muu hulgas altkäemaksu võtmises ühelt ärimehelt. Selleks ärimeheks võibki olla Pärn.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.