Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
TOP: Riigihankesüsteem veab sõitjateveo sektori alla
LinnaliinibussFoto: Scanpix
Nii Autoettevõtete Liit kui ka Transporditöötajate Ametiühing tõdevad, et aastad 2017 ja 2018 on olnud transpordisektori jaoks keerukad. Märksõnadeks on tihe konkurents, riigihangete alapakkumised, bussijuhtide puudus, sektori madal töötasu ja bussijuhtidega käsunduslepingute sõlmimine.
Transporditöötajate Ametiühingu juhatuse esimees Üllar Kallas nendib Logistikauudiste TOPis, et transpordisektor oli 2017. aastal väga pingeline. „Aasta möödus tihedas konkurentsis, mis puudutas nii pakutavate teenuste hindasid kui ka ettevõtete erinevaid lahendusi hindade optimeerimiseks. Näiteks ei olnud harvad olukorrad, kus toimus tankimine odavama kütusega maades.”
Riigihangetega seonduvad avaliku liiniveo hanked on 2017. ja 2018. aastal loonud olukorra, kus hanke võitmise nimel ollakse valmis tegema alapakkumusi. Pärast hanke võitu on tekkinud ettevõtetel aga situatsioon, et pakutava töötasuga ei suudeta komplekteerida töökohti.
„Riigihankesüsteem on loonud olukorra, kus pakkumised on lihvitud imeõhukeseks ning otseseks kannatajaks on kvaliteet ja jätkusuutlikkus,” sõnab Kallas. Sõitjate- ja kaubaveoteenuseid pakkuvaid transpordiettevõtteid koondava Autoettevõtete Liidu tegevjuht Villem Tori toob välja, et igal aastal asutatakse valdkonnas 50-80 uut ettevõtet, kuid millega need pärast asutamist edasi tegelevad, pole teada.
„Aga samas teame, et liiniveoturule ligipääs on keeruline ja ka juhuveoturul on konkurents küllaltki tihe.” Tori ei usu, 2018. aasta suvest mitmes maakonnas kehtestatud tasuta ühistransport on uute ettevõtete loomist kuidagi pidurdanud või et see oleks kuidagi omavahel seotud.
„Mis puudutab tasuta ühistransporti, siis pigem on vaja ära oodata 12 kuu tulemused sõitjate arvu kohta. Kasv on olnud erinevates maakondades erinev. Näiteks Ida-Virumaal kuni 71% ja suve keskel isegi 90% kanti.” Tõenäoliselt soovisid sõitjad ise veenduda, kas tõesti on bussisõit tasuta ja kuidas see toimib. Igal juhul annab analüüs aga Tori hinnangul tulemuse ka liinivõrgu vajaduste kohta, kas või liinigraafikute tiheduse või kasutatavate busside suuruste kohta.
„Mis puudutab ettevõtete finantsnäitajaid, siis käibe langus või kasv on seotud ettevõtte osalemisega avaliku liiniveo riigihangetel. See toobki kaasa muutused: kas siis lepingu lõppemise või siis uue liinivõrgu teenindamise algusega. Nii nagu kajastus analüüsis GoBusi käibe langus,” selgitab Tori, lisades, et sektori brutotöötasu tagasihoidlik kasv on tõsine hoiatus tööjõu seisukohast võrreldes riigi keskmise palga kiire kasvuga.
Nagu näitab Logistikauudised erilehes esmakordselt ilmunud Sõitjateveo TOP, siis on sektoris ka neid ettevõtteid, kes vaatamata raskustele suudavad omadega hästi toime tulla.
Kes on TOPi esikolmik saab lugeda Logistikauudistest.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.