• Jaga lugu:

    TOP: Riigihankesüsteem veab sõitjateveo sektori alla

    LinnaliinibussFoto: Scanpix

    Nii Autoettevõtete Liit kui ka Transporditöötajate Ametiühing tõdevad, et aastad 2017 ja 2018 on olnud transpordisektori jaoks keerukad. Märksõnadeks on tihe konkurents, riigihangete alapakkumised, bussijuhtide puudus, sektori madal töötasu ja bussijuhtidega käsunduslepingute sõlmimine.

    Transporditöötajate Ametiühingu juhatuse esimees Üllar Kallas nendib Logistikauudiste TOPis, et transpordisektor oli 2017. aastal väga pingeline. „Aasta möödus tihedas konkurentsis, mis puudutas nii pakutavate teenuste hindasid kui ka ettevõtete erinevaid lahendusi hindade optimeerimiseks. Näiteks ei olnud harvad olukorrad, kus toimus tankimine odavama kütusega maades.”
    Riigihangetega seonduvad avaliku liiniveo hanked on 2017. ja 2018. aastal loonud olukorra, kus hanke võitmise nimel ollakse valmis tegema alapakkumusi. Pärast hanke võitu on tekkinud ettevõtetel aga situatsioon, et pakutava töötasuga ei suudeta komplekteerida töökohti.
    „Riigihankesüsteem on loonud olukorra, kus pakkumised on lihvitud imeõhukeseks ning otseseks kannatajaks on kvaliteet ja jätkusuutlikkus,” sõnab Kallas. Sõitjate- ja kaubaveoteenuseid pakkuvaid transpordiettevõtteid koondava Autoettevõtete Liidu tegevjuht Villem Tori toob välja, et igal aastal asutatakse valdkonnas 50-80 uut ettevõtet, kuid millega need pärast asutamist edasi tegelevad, pole teada.
    „Aga samas teame, et liiniveoturule ligipääs on keeruline ja ka juhuveoturul on konkurents küllaltki tihe.” Tori ei usu, 2018. aasta suvest mitmes maakonnas kehtestatud tasuta ühistransport on uute ettevõtete loomist kuidagi pidurdanud või et see oleks kuidagi omavahel seotud.
    „Mis puudutab tasuta ühistransporti, siis pigem on vaja ära oodata 12 kuu tulemused sõitjate arvu kohta. Kasv on olnud erinevates maakondades erinev. Näiteks Ida-Virumaal kuni 71% ja suve keskel isegi 90% kanti.” Tõenäoliselt soovisid sõitjad ise veenduda, kas tõesti on bussisõit tasuta ja kuidas see toimib. Igal juhul annab analüüs aga Tori hinnangul tulemuse ka liinivõrgu vajaduste kohta, kas või liinigraafikute tiheduse või kasutatavate busside suuruste kohta.
    „Mis puudutab ettevõtete finantsnäitajaid, siis käibe langus või kasv on seotud ettevõtte osalemisega avaliku liiniveo riigihangetel. See toobki kaasa muutused: kas siis lepingu lõppemise või siis uue liinivõrgu teenindamise algusega. Nii nagu kajastus analüüsis GoBusi käibe langus,” selgitab Tori, lisades, et sektori brutotöötasu tagasihoidlik kasv on tõsine hoiatus tööjõu seisukohast võrreldes riigi keskmise palga kiire kasvuga.
    Nagu näitab Logistikauudised erilehes esmakordselt ilmunud Sõitjateveo TOP, siis on sektoris ka neid ettevõtteid, kes vaatamata raskustele suudavad omadega hästi toime tulla. Kes on TOPi esikolmik saab lugeda Logistikauudistest.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Ühes asjas on meil parim valitsusjuht, juhtumisi ülitähtsas asjas
Peaminister Kaja Kallas on välispoliitikas näidanud sisu ja jõudu. Seesama aus julgus tuleb tal leida ka riigisisestes küsimustes, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Peaminister Kaja Kallas on välispoliitikas näidanud sisu ja jõudu. Seesama aus julgus tuleb tal leida ka riigisisestes küsimustes, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Balti börsidel jätkus nädal langusega
Päeva esimesel poolel üle protsendi miinuses olnud Balti börsid taastusid sulgumise ajaks mõnevõrra, kuid jäid siiski punasesse.
Päeva esimesel poolel üle protsendi miinuses olnud Balti börsid taastusid sulgumise ajaks mõnevõrra, kuid jäid siiski punasesse.
Raadiohommikus ükssarvik, riskiraha ja kuidas leida töötajaid, kui neid ei ole
Äripäeva raadio hommikuprogrammis teeme reedel juttu riskantsetest ja kiiresti arenevatest valdkondadest ning nende võimalustest. Samuti ühest kallist veast, mille investorid enda teadmata sel aastal teha võivad.
Äripäeva raadio hommikuprogrammis teeme reedel juttu riskantsetest ja kiiresti arenevatest valdkondadest ning nende võimalustest. Samuti ühest kallist veast, mille investorid enda teadmata sel aastal teha võivad.
Jaan Kalmus: 35 aastat kroonikuna kaamera taga
Kuu aja pärast peab 35 aasta tegutsemisjuubelit Eesti vanim erafirma, Tartus video- ja heliteenust pakkuv OÜ Audio-Video. Uue aasta algul vahetus firmas juhataja: ettevõtte üks asutajaid Jaan Kalmus seenior andis juhtohjad üle Jaan Kalmus juuniorile. Intervjuus Äripäevale ütles Jaan Kalmus seenior, et vastu aitasid pidada usk, lootus, loll järjekindlus ja armastus oma töö vastu, kirjutab neljapäeval, 26.01 Äripäeva tellijatele ilmuv erileht Juubel.
Kuu aja pärast peab 35 aasta tegutsemisjuubelit Eesti vanim erafirma, Tartus video- ja heliteenust pakkuv OÜ Audio-Video. Uue aasta algul vahetus firmas juhataja: ettevõtte üks asutajaid Jaan Kalmus seenior andis juhtohjad üle Jaan Kalmus juuniorile. Intervjuus Äripäevale ütles Jaan Kalmus seenior, et vastu aitasid pidada usk, lootus, loll järjekindlus ja armastus oma töö vastu, kirjutab neljapäeval, 26.01 Äripäeva tellijatele ilmuv erileht Juubel.