Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõttega üle jooksnud juhid avavad kaarte

    Sel kuul kuulutati välja täiesti tundmatu ettevõtte Tarne OÜ pankrot, kuid pealtnäha tühise uudise taga peitub lugu viimase aja skandaalseimast ettevõtte ülevõtmisest.

    Ettevõttest Via3L Spedition tööajate ja klientidega lahkunud kaks väikeomanikku Lauri Latt ja Elmer Maas näevad juhtunut teisiti kui ettevõte, kust nad lahkusid.Foto: Andras Kralla
    Transpordifirmast Via3L Spedition üle jooksnud ja uue firmaga Nordic Spedition alustanud Lauri Latil ja Elmer Maasil oli ettevõte nimega Tarne OÜ. Selle ettevõtte kaudu võtsid Latt ja Maas Via3L Speditioni teistelt omanikelt laenu 147 000 eurot. Laenu said nad eelmise aasta veebruaris. Seda, mis edasi sai, ei osanud raha laenaja toona arvata.
    Mõne kuu pärast olid Latt ja Maas pannud käima konkureeriva firma ja lahkusid koos töötajatega päevapealt. Kõige krooniks jäi maksmata ka 147 000eurone laen. "Kui oleksime siis juba tülis olnud, ei oleks me sellist laenu andnud,“ ütles Via3L Speditioni ja selle emafirma Via3L osanik Kait Liinev.
    Majandustegevuseta ja võlaga Tarne OÜ läks nüüd pankrotti ja Liinevile on see esimene märk, et kunagiste partnerite käest mingit raha tagasi ei tule. Via3L Spedition nõuab tekitatud kahju eest lisaks laenule kohtu kaudu sisse üle 6 miljoni euro.

    Mis juhtus?

    Juuli alguses saatsid Via3L Speditioni esindajad Alger Närska, Meelis Saaresalu ja Jaana Jakovlev koostööpartneritele kirja, milles väitsid, et ettevõtte endised juhatuse liikmed Elmer Maas ja Lauri Latt on nende hinnangul pannud toime ettevõtte varguse.

    “Minema on viidud praktiliselt kõik vajalik teenuse osutamiseks, mistõttu ei ole meil võimalik teid hetkel kvaliteetselt teenindada,” seisis kirjas.

    Meedia vahendusel teatasid ettevõtte uued juhatuse liikmed, et koos Maasi ja Latiga lahkus ettevõttest päevapealt mitukümmend töötajat. Meediaväljaannetele lekitati ka info, et suur osa Via3Li töötajaid töötab nüüdseks Nordic Spedition OÜs.

    Via3L Spedition nõuab 25 endiselt töötajalt ja Nordic Speditionilt kokku üle 7 miljoni euro kahju hüvitamiseks ja viivisteks, millest rahalise nõude kogusumma on 6,5 miljonit eurot. See summa oli audiitorfirma hinnangul ettevõtte väärtus sel hetkel, kui vargus toime pandi.

    Prokuratuur on alustanud Via3L Speditioni juhtumiga seoses ka kriminaalmenetluse.

    Teine nägemus
    Via3L Spedition on meedias süüdistanud Maasi ja Latti ettevõtte varastamises. Nemad ise näevad asja aga teisiti: tüli keris üles sellest, et emafirma Via3Li teised osanikud kavaldasid nad üle.
    Latt meenutas, et veel enne 2011. aastat tulid Via3Li osanikud Meelis Saaresalu ja Alger Närska tema juurde, kui ta töötas veel logistikakontsernis Kühne + Nagel. Ettepanek kõlas: meil on Eestis tegutsev transpordifirma, aga teeme koos rahvusvahelise transpordifirma!
    "Minuga koos liitus Kühne + Nagelist Joel Rothberg (Rothbergi on peetud Maasi ja Lati kõrval Nordic Speditionisse ülemineku kavandajaks – toim) ja kohe ka kuus teist inimest kolmest teisest transpordiettevõttest. Alguse lugu on täpselt samasugune nagu täna Nordic Speditionil,“ tõdes Latt. "Inimesed tulid oma kliendibaasiga, see oli üks nende palkamise alus. Need samad kliendid on otseselt või kaudselt ka täna vaidluse sees.“
    Latt rääkis, kuidas talle lubati ettevõttesse tulles korralikku osalust, mida ta tegelikult kunagi ei näinud. Nimelt lubati Lati sõnul talle ja Rothbergile kokku 45% loodavast Via3L Speditionist. Nädalapäevad pärast asutamist oli Via3L Speditioni ainuomanik Via3L AS. Latile ja Rothbergile öeldi, et osaluste tükeldamiseks luuakse USAsse keha nimega Terra Holdings LLC.
    Terra Holdings LLC alla liikus 45% osalus, mida Lati sõnul oli lubatud talle ja Rothbergile. Neile öeldi, et nad said asjast valesti aru ja Terra Holdingsi 45% osalus jagunes nende kahe asemel hoopis viie inimese vahel: lisaks Latile ja Rothbergile ka Elmer Maas, Meelis Saaresalu ja Alger Närska.
    Miks üldse oli vaja USAsse keha luua? Lati meelest oli põhjus selles, et Saaresalu ja Närska tegutsesid Via3Li suuromanike Jaanus Krigolsoni ja Kait Liinevi selja taga ja nad ei tahtnud, et Krigolson ja Liinev teaksid, et Via3L Speditionis on neil osalus nii Via3Li kaudu kui ka Terra Holdings LLC kaudu. Kuna nad on Via3Li kaudu väiksemad osanikud, oli see oluline käik.
    Tühjaks jooksnud Via3L Speditioni seisukoht on, et Lauri Latile ja Joel Rothbergile ei ole kunagi lubatud 45% Via3L Speditionist. "Kui neile oleks lubatud 45% ja seda nad ei saanud, siis miks astusid Lauri Latt ja Joel Rothberg üldse osanikeringi ja hakkasid ettevõttes tegutsema ja tegid seda seitse aastat ilma etteheideteta? Vastaspoole väited ei ole tõesed ega ka mitte eluliselt usutavad,“ edastas Via3L Speditionit esindav advokaat Lembit Tedder.
    "Vastaspoole väited ei ole tõesed ega ka mitte eluliselt usutavad,“ edastas Via3L Speditionit esindav advokaat Lembit Tedder.Foto: Andras Kralla
    Via3L Speditioni teatel oli kõigile osapooltele teada, kes on Terra Holdings LCC osanikud. "Soov hoida osalust Ameerika äriühingu kaudu pärines Rothbergilt ja Latilt,“ märkis ettevõte.
    Palun võta laenu
    Lati sõnul oli lepingus punkt, et viie aasta pärast ostetakse tema ja Rothberg ettevõttest välja. 2016. aastal öeldi neile aga lõpuks, et nende osalusi ei osteta.
    Rothberg ja Latt soovisid, et nende osalus oleks vähemalt mõne Eesti firma alt avalik ehk neil oleks olukorra üle mingigi kontroll. "Me teadsime, et mingi Ameerika paberi üle meil puudub täielikult kontroll. Eestis on vähemalt võimalik kuskil kellegagi vaielda,“ ütles Latt. Samal aastal loodigi Terasus Holdings OÜ, millele tekkisid needsamad viis omanikku, kes olid omanikud USA firmas.
    Saaresalu on meenutanud eelmise aasta jaanuaris ettevõttes tekkinud probleemi, kus Latt ja Maas palusid suuromanikul lahendada mure nimega Joel Rothberg. Väideti, et Joel Rothberg ei tee tööd, mängib golfi ja kulutab raha. "Meil kui vanematel kolleegidel ja ühtlasi ka suuromaniku esindajatel paluti Joel Rothberg lahti lasta. Nii ka läks, edastasime Joel Rothbergile vastava sõnumi, samas mitte rõhutades, kust pärineb initsiatiiv. Joel Rothberg vabastati, temalt osteti osalus, mis läks Elmer Maasi, Lauri Lati ja suuromaniku vahel jagamisele, ning Joel Rothbergile tasuti selle eest hind, milles pooled kokku leppisid,“ edastas Tedder Via3L Speditioni seisukoha.
    Kait Liinevi sõnul sai Rothberg koos Saaresalu ja Närska makstud osaga oma osaluse eest kokku 300 000 eurot.
    Kait Liinev ja Lembit Tedder.Foto: Andras Kralla
    Lati sõnul oli kõik vastupidi. Saaresalu ja Närska võtsid väidetavalt Rothbergi ette ja ütlesid, et tema tööleping on läbi ning nad on nõus Rothbergi osaluse teatud summa eest välja ostma. Lati sõnul oli pakutud summa vaid 30% sellest väärtusest, mida teine pool praegu endiste töötajate vastu käivas hagis Via3L Speditioni väärtuseks hindab. Lati sõnul pakkusid Saaresalu ja Närska välja, et nad kõik koos ostavad Rothbergi osaluse välja. Kuna Latil sellist vaba raha ei olnud, pakuti tema sõnul välja, et Latt ja Maas saavad summa laenuks.
    Huvitav käik notari juurde
    Lati sõnul selgus notari juures, et laenu tagatiseks peavad nad pantima oma Via3L Speditioni osaluse. Neile öeldi, et nad peavad sellega kaasa minema. Nende sõnul pantisid nad selle tehinguga 147 000eurose laenu pärast 22% 7 miljoni euro väärtusest ettevõttest.
    Sealsamas notari juures tõstsid Närska ja Saaresalu ennast Via3L Speditioni juhatusse Lati ja Maasi kõrvale ning võtsid neilt ära ettevõtte esindusõiguse, ütles Latt.
    Via3L Speditioni sõnul kehtestati juhatuse ühine esindusõigus, sest suuromanik soovis saada parema ülevaate, kontrolli ja arusaamise Via3L Speditioni tegevusest, juhatuse toimetamisest ja muust. "Kogu tegevjuhtimine oli siiski Elmer Maasi ja Lauri Lati faktilise kontrolli all."
    Ettevõtte sõnul ei olnud laenu ja pandilepingu sõlmimisel mingeid üllatusi. "Initsiatiiv pärines Elmer Maasilt ja Lauri Latilt."
    Lauri Latt ja Elmer Maas.Foto: Andras Kralla
    Veebruaris võetud laenu pidid Latt ja Maas tagasi maksma sügisel. Maasi sõnul öeldi neile, et kui juunis majandusaasta lõpeb, on firmas jaotamata kasumit üle miljoni euro, mida makstakse omanikele – küll nad saavad sellega laenu tagasi maksta. Dividendi ei tulnud ning laenu tagasi ei makstud. Täna on laenu võtnud Tarne OÜ pankrotis.
    Via3L Speditioni sõnul ei pidanud Elmer Maas ega Lauri Latt laenu tagastamise tähtaega lühikeseks, vaid kinnitasid, et suudavad laenu tagastada.
    Via3L Speditioni teatel oli nende viimane dividendimakse 250 000 eurot ning Maasi ja Lati dividendiootus võinuks olla kokku ligikaudu 50 000 eurot. "Selle eest laenu, intresse ja muud sellest tagasi maksta ei saaks, rääkimata enesele juhatuse liikme tasude maksmisest. 2018. aasta suviste sündmuste valguses ei ole võimalik ka dividendi maksta.“

    Töötajad tule all

    Transpordifirmast Via3L Spedition uude firmasse lahkunud töötajad võivad juhtunu tõttu jääda ilma oma varast.

    Via3L Speditioni ja Via3Li osanik Kait Liinev ütles, et töötajad mängisid juhtunus suurt rolli. Näiteks olevat töötajad päevapealt lahkunud, nii et sahtlisse jäi vedelema varasema kuupäevaga lahkumisavaldus. Kaasa võeti arvutid, telefonid, tarnedokumendid ja pooleli olevate tööde info ning kliendibaas.
    Liinevi kinnitusel läksid esialgu kaasa kõik kliendid. Autosid ja arvuteid sai firma hiljem tagasi, kuid arvutid olid täiesti tühjaks tehtud ja sealt enam infot ja tööks vajalikku tarkvara kätte ei saanud. Liinev tõdes, et kui töötaja peab vastutama selle teo eest näiteks oma isikliku koduga, on see karm, kuid karm on praegune olukord ka temale ja ülejäänud firmale, mis tuli nullist uuesti üles ehitada.
    Via3L ja Via3L Speditioni osanik Kait Liinev ei näe, et ettevõtte ülevõtmist kavandanud töötajate enda varaga vastutama panemine oleks liialt karm karistus.Foto: Andras Kralla
    Via3L Speditioni advokaadi Lembit Tedderi sõnul loodab ettevõte endiste töötajate ja osanike vara võõrandamise kaudu saada ligikaudu 2 miljonit eurot. Tema sõnul on firma juhtumi kahjuks hinnanud üle 6 miljoni euro. Latt ja Maas jõudsid enne lahkumist aga enamiku oma varast enda nimelt ära kirjutada, mistõttu võib juhtuda, et oma varaga tuleb kõige enam vastutada just töötajatel.
    Ülejooksikute uut firmat Nordic Spedition esindav Paavo Koch ütles, et ei näe süüdistusel töötajate vastu piisavat alust.
    Via3L Speditioni asjas käib praegu Tarne OÜ pankrotimenetlus, kriminaalmenetlus ning tsiviilhagi ja tsiviilhagi tagamise menetlus.
    Foto: Andras Kralla
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.