Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Vähem riiki, rohkem turumajandust!

    Rainer SaadFoto: Andras Kralla

    Et elu edeneks paremini, oleks vaja riigi osakaalu majanduses vähendada ning lasta vabaturumajandusel ise enda rolli täita, leiab börsiajakirjanik Rainer Saad.

    Eesti riigi osakaal majandusest on praeguseks kerkinud juba üle 40%. Kuigi jääme selle näitajaga alla Euroopa Liidu keskmise 50%-le, on see siiski oluliselt kõrgem kui kapitalismi hällis Ameerika Ühendriikides. Paraku on selle statistika tagajärg kurb asjaolu, et ameeriklased on eurooplastest rikkamad.
    Abivajajale õng, mitte kala
    Tänapäevased riigi abisüsteemid ja turvavõrgud on enamjaolt välja töötatud nii, et abivajajale antakse õnge asemel kala. See on aga ühekordse toimega abivahend ning pikaajalises perspektiivis ei too mingit muutust ei abivajaja hoiakutes ega tule kasuks ka turumajanduse arengule.
    Ka on riigi abisüsteemid välja töötatud nii, et riik näib kõige paremini teadvat, mida inimesed tahavad, otsustades ise nende eest. Selle asemel aga võiksid abivajajad saada ise valida, kellelt nad abi saavad ja kuidas nad abiks saadud vahendeid kasutavad. See paneks tööle turumajanduse mehhanismi, kasvataks majandust ning abivajajad saaksid kala asemel õnge.
    Toetused on kurjast
    Euroopas on probleem olnud see, et noored ei taha enda kodust välja kolida ja seetõttu elatakse koos vanematega ka 30aastasena. Sest miks peakski välja kolima? Elu on ju mugav, arved makstakse, toit tuuakse lauale ning kõik on lihtne. Selline mugandumine viib aga mandumiseni, kus iseseisvalt enam tegutseda ei tahetagi.
    Ka ettevõtted, mis sõltuvad palju riigi toetustest, ei pea püsimajäämiseks vaeva nägema. See tähendab samamoodi mugavdumist ja mandumist. Ma ei ütle, et toetusi ei tuleks üldse maksta, aga kui neid peab kogu aeg maksma, siis milleks sellist ettevõtet üldsegi vee peal hoida?
    Teine probleemkoht on liigsed regulatsioonid. Pärast 2008. aasta finantskriisi nägime, kuidas pankadele kehtestati karmimad regulatsioonid. See oli justkui karistus finantskriisi põhjustamise eest. Kui toetused tekitavad mugandumist, siis liigsed regulatsioonid takistavad ettevõtetel kasumit teenida ja lisaväärtust luua. Liigne regulatsioon pärsib samamoodi vabaturumajanduse arengut.
    Mis siis oleks lahendus?
    On hämmastav, kui hästi suudavad inimesed ise hakkama saada, kui neile ei öelda pidevalt ette, kuidas midagi võib teha. Samamoodi võiks minu arvates olla majandusega – vähem regulatsioone ja ettekirjutusi, las vabaturumajandus ise teeb oma parimad valikud.
    Oleme jõudnud jõukama Eestini, kui kunagi varem on olnud. Ärme hakka lämmatama vabaturu mehhanisme, mis meid nii kaugele on toonud.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Pangad ootavad allkirja: BaltCapist varastatud miljonitele koidab kokkulepe
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.
Eesti pankade pensionifondid tahavad lähinädalatel BaltCapiga varastatud kümnete miljonite hüvitamises kokkuleppele jõuda.