Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: prügiturg vabaks

    Konkurentsiamet on teinud keskkonnaministeeriumile ettepaneku jäätmeveo turg n-ö vabaks lasta. Kuna plaanitava muudatuse aluseks on vaba ettevõtlust ja vaba konkurentsi pooldav mõtteviis, siis peab Äripäev ettepanekut põhimõtteliselt heaks.

    Kuid n-ö tegelikus elus võib prügituru avanemine anda valusaid vastulööke teenuse tarbijale, millest muudatust kõva häälega kiitvad jäätmekäitlusfirmad targu vaikivad.
    Praeguse korra kohaselt korraldavad prügiveo hankeid kohalikud omavalitsused. Ehkki konkurssidel saavad osaleda kõik selles valdkonnas tegutsevad ettevõtjad, saab teatud ajavahemikuks mingil territooriumil tegutsemise õiguse üks teenuse osutajaks valitud ettevõtja. Hanget korraldav omavalitsus valib välja parima pakkumise kliendile, kellel endal puudub enesele parima hinna ja kvaliteedi suhtega teenusepakkuja valimise võimalus. Omavalitsuse kui vahendava lüli kadumine annaks kliendile endale võimaluse teha tema seisukohast parim otsus ning ühtlasi sunniks ettevõtjaid pidevalt pingutama uute kundede leidmise nimel.
    Tallinna soov ise prügilepingud sõlmida ei ole tarbija huvides ka selle pärast, et linna esindajate eelistused lepingute sõlmimisel ei pruugi avalikkuses olla läbipaistvad. Tallinna abilinnapead Arvo Sarapuud on Ida-Virumaa suurärimehe Nikolai Ossipenkoga kokkumängimises kahtlustanud nii konkurendid kui ka ajakirjandus, ehkki juriidiliselt tõestatud ei ole midagi seadusevastast. Ent kui jäätmefirmad teeksid pakkumisi otse kliendile, siis oleks üks korruptsioonioht vähem.
    Kuid osa prügifirmade rahulolematus praeguse olukorraga ning enneolematu entusiasmilaine vabaturu eeliste suhtes tekkiski nimelt seoses asjaoluga, et hiljaaegu tõusis Tallinna suurimaks prügivedajaks Ossipenko, kes lõi osaühingu Ekovir kauda viie Tallinna jäätmeveo piirkonna hankel seninägematult madalate hindadega platsi puhtaks. Adelani ostuga, mille omandajaiks olid juriidilises mõttes Ossipenko venna ja vennanaisega seotud ettevõte, haaras omal ajal meenutuste kohaselt Karpaatidest kahe kilekotiga näpus tulnud ärimees enda kätte poole Tallinna prügiturust. Loomulikult ei meeldi see konkurentidele. Tarbijatele võivad madalamad hinnad küll meeldida, kindlasti aga mitte mõte, et võib-olla tuleb see odavus kaudselt omast taskust kinni maksta.
    Tõsine oht, millele ei konkurentsiamet ega vaba turgu pooldavad tegijad ei viita, on võimalik jäätmeveoteenuse kallinemine suurtest keskustest eemal. Nõnda nagu vähema asustusega piirkondades ei ole praegugi valida näiteks nii paljude kodust internetti ja kaabeltelevisooni pakkuvate firmade vahel nagu Tallinnas, võib ka prügivedaja leidmine nn ääremaadel osutuda vaba turu korral keerukaks või vähemasti väga kalliks. Samas võiksid teenuse tarbijad omavahel koopereerudes prügifirmadelt senisest ehk paremaidki tingimusi nõutada.
    Seadusemuudatusi ei peaks ajendama kellegi tõrjumise soov, vaid ikka põhimõtteline vajadus. Meenutagem, kuidas püüti seaduse jõuga takistada Arnold Rüütli saamist presidendiks 1992. 2001 sai ta selleks ikkagi.
    Autor: 1185-aripaev
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Indrek Lepik: kui palju maksab raketirünnak Rakvere pihta?
Eestil on valida, kas me oleme rünnaku korral sunnitud sõdima omaenda pinnal või suudame hävitada vaenlase territooriumile jäävad üksused ja taristu. Ja nüüd küsigem: mitu miljardit eurot on liiga palju selleks, et vältida vajadust näiteks Rakvere linn nullist uuesti üles ehitada, kirjutab Äripäeva välisuudiste toimetaja Indrek Lepik.
Eestil on valida, kas me oleme rünnaku korral sunnitud sõdima omaenda pinnal või suudame hävitada vaenlase territooriumile jäävad üksused ja taristu. Ja nüüd küsigem: mitu miljardit eurot on liiga palju selleks, et vältida vajadust näiteks Rakvere linn nullist uuesti üles ehitada, kirjutab Äripäeva välisuudiste toimetaja Indrek Lepik.
Lennukiosade puudus kõmmutas Airbusi aktsia põhja
Airbusi aktsia odavnes täna Pariisi börsil kümnendiku ettevõtte eilse teate peale, et lennukiosade puuduse tõttu jääb tänavu 30 lennukit tootmata.
Airbusi aktsia odavnes täna Pariisi börsil kümnendiku ettevõtte eilse teate peale, et lennukiosade puuduse tõttu jääb tänavu 30 lennukit tootmata.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Külm kaup püsib tänavu endiselt kuum: jäätisetootja tegi mais rekordkäibe
Jäätise müüki mõjutab enim soe ilm, see on argument number üks, rääkis käsitöö pulgajäätisetootja Jäämari eestvedaja Virgo Tuul saates “Kuum tool”.
Jäätise müüki mõjutab enim soe ilm, see on argument number üks, rääkis käsitöö pulgajäätisetootja Jäämari eestvedaja Virgo Tuul saates “Kuum tool”.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Pannkoogimeistrid uuendavad kasvuretsepti: tuleb Eestist väljas ise äri püsti panna
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Kookeri minipannkookidega tuntust kogunud Mesti omanikud tunnistasid Äripäeva raadios, et olid frantsiisi avamisele väljaspool Eestit juba päris lähedal, kuid aeg polnud küps. Enne tuleb ka ise üks koht välismaal avada.
Esinemine on alati ebamugav. Kolm nippi, mis annavad publiku ees julgust juurde
Esinemine on meie jaoks alati kriisiolukord. Me ei saa muuta seda, et esinemine on ebamugav ja riskantne, aga me saame väga hästi valmistuda selleks, et meie ebamugavus ei segaks publikut.
Esinemine on meie jaoks alati kriisiolukord. Me ei saa muuta seda, et esinemine on ebamugav ja riskantne, aga me saame väga hästi valmistuda selleks, et meie ebamugavus ei segaks publikut.
Neste lahkus Rohetiigrist. Vastastikku jagatakse teravaid süüdistusi
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
Neste teatas, et lahkub Rohetiigrist, sest ei pea transpordi teekaardi koostamise protsessi läbipaistvaks ega teaduspõhiseks. Rohetiiger pole süüdistusega nõus ja heidab Nestele ette vähest panust teekaardi loomisesse, kirjutab kestlikkusuudised.ee.
President Karis jättis automaksu välja kuulutamata
President Alar Karis jättis välja kuulutamata riigikogus vastu võetud automaksu, mis pole võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumise tõttu kooskõlas põhiseadusega.
President Alar Karis jättis välja kuulutamata riigikogus vastu võetud automaksu, mis pole võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumise tõttu kooskõlas põhiseadusega.
President Karis jättis automaksu välja kuulutamata
President Alar Karis jättis välja kuulutamata riigikogus vastu võetud automaksu, mis pole võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumise tõttu kooskõlas põhiseadusega.
President Alar Karis jättis välja kuulutamata riigikogus vastu võetud automaksu, mis pole võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumise tõttu kooskõlas põhiseadusega.
Burgeriäri ujub jaanipidude ajal vastuvoolu: tööd ei tee, päriselt ka puhkame
Kui jaanipühad ja -peod on nii mõnegi ettevõtja jaoks hea võimalus teha tavapärasest suuremat käivet, saadab toitlustusettevõte VLND Burger oma töötajad puhkama.
Kui jaanipühad ja -peod on nii mõnegi ettevõtja jaoks hea võimalus teha tavapärasest suuremat käivet, saadab toitlustusettevõte VLND Burger oma töötajad puhkama.