Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti on väikestes põllutoetustes ise süüdi

    Ma olen kunagi öelnud, et põllumajandustoetused võiks üldse ära kaotada ja minna üle turumajandusele. Ma olen selles veendunud ka täna, aga mõistan, et see on ebareaalne soov, nendib ASi Tartu Agro juhataja Aavo Mölder.

    Eestis on olnud üldrahvalik arvamus, et need toetused on põllundustootjate nõrkuse näitaja. Euroopa Liidu põllumajanduspoliitikat kommunikeeritaksegi enamasti nii, et me oleme need viletsad, kes ilma toetusteta hakkama ei saa. Praegu tunnistatakse probleemi seisnemist selles, et tootjaid koheldakse erinevalt toetuste kaudu.
    Euroopa ühist põllumajanduspoliitikat aetakse 50. aastatest ja alguses oli selle eesmärk nälga likvideerida. Ja sellega on tasapisi harjutud. 10-15 aastat tagasi läks asi üle võlli, Euroopa Liidus tekkis ületootmine. Kui laovarusid likvideeriti, siis maksti ka eksporditoetusi. Siis hakati mõtlema, hakkame neid toetusi vaikselt vähendama.
    Eesti põllundustootja on praegu halvemas olukorras sellepärast, et meil on toetuste tase ELi astumisest madalam. Ja selles oleme ise süüdi. Põllumajanduspoliitikat ei saagi vaadata paari aasta perspektiivis. 1990. aastatel olime liberaalne riik, kes laskis põllumajandustooret sisse tuua nii palju, kui keegi tahtis, olgu teravilja või piima, muna. Oma toodanguga kuskile minna me ei saanud, sest kõik kaitsesid oma turgu.
    Sel ajal tegime ka reforme. Tuli juurde umbes 10 000 talu, kes viisid põllumajandustoodangu näitajad alla. Eestisse toodi alla kroonist rukist Saksamaalt, Eesti tootja ei suuutnud sellist toota ja lõpuks ei tootnudki. Teraviljatoodang hektari kohta, 1,77 tonni hektarilt, oli Euroopa Liidus viimane. Ja selle näitaja alusel paika pandud toetuste tase kehtib siiamaani.
    Me olime üliliberaalsed, ja see maksis ja maksab meile kätte. Nõrgad baasnumbrid ongi tänaste väikeste toetuste ja toetusaluste väikeste tootmismahtude põhjus.  Aga kui ka neil suurte toetuste saajatel kas või 10% toetusest ära võtta, siis ei saa nemadki hakkama. Meile lubatakse nüüd toetuste suurenemist vana Euroopaga võrreldes 75 protsendi peale 2020. aastaks, mis tähendab, et ebavõrdsus jääb püsima.
    Tegelikult oleme ELi ühed kõige karastunumad, sest Eesti tootjaid on pidevalt impordiga tapetud. Kui tulevikus toetused ära võtta, siis tuleks need ära võtta kõigil. Aga see on paraku võimatu, sest toetused teevad ikkagi toidu nii palju odavamaks, ja tarbijal ei ole täna seda ostuvõimet, et ta kallimat toitu osta jõuaks. Ometi oleks Eesti põllumees ELis kõige paremas seisus, kui üldse toetusi ei oleks.
    Toimetatud intevjuu põhjal.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Riik süstib Hinrikuse ja Tamkivi fondi 10 miljonit riskiraha
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.