Kui võrrelda lennureisijaid kaladega, keda lennufirmad – kalamehed – püüda ihaldavad, siis lennukitootjad on kui kalavõrkude meistrid.
- Boeing 777. Foto: Andy Rain, EPA
Mida rohkem kalamehi, seda suurem pidu peaks olema võrgutegijate tänavas, hoolimata esimeste kalaõnnest. Ja nii ongi, suured lennukitootjad Airbus ja Boeing tunnevad end praegustes kalavetes väga mugavalt. Kahjuks tunduvad nende aktsiad sisenemiseks liiga kallid.
Analüütikud näevad peo jätkumist
Boeingi aktsia on kümne viimase aastaga kallinenud üle kümne korra. Tõsi, 2009. aasta alguse tase oligi kõigil aktsiatel äsjase likviidsuskriisi tõttu päris madal. Siiski on lennukitootja aktsia tõus NYSE-l olnud imetlusväärne, 30 dollarist 350 dollarini. Tunamullu oli Boeing Dow Jonesi tööstuskeskmise kõige kõrgeima tõusuga aktsia. Mullu jäi ta alla ravimitootjale Merckile, kuid tänavu paistab tulevat taas hea aasta.
Eelmisel nädalal pakkus Morgan Stanley analüütik Rajeev Lalwani Boeingi hinnasihiks 450 dollarit. Coweni analüütiku Cai von Rumohri hinnasiht on viis dollarit madalam, 445 dollarit. Boeingi aktsiaid soovitavad ka teised analüüsimajad, nagu näiteks Robert W. Baird, Barron’s ja teised. Lennukitootjal on tulemas järjekordne rekordaasta, ütlevad nad.
Mis võib ka nii olla, sest lennureisijate turg, mis mullu 6 protsenti kasvas, kasvab tänavu prognooside kohaselt teist samapalju. Uusi võrke osta soovivate kalameeste järjekord kasvab sellepärast Boeingi (ja Airbusi) poekese ukse taga aina pikemaks.
Hinnatase teeb murelikuks
Kuid on ka skeptiline vaade. Konkurents Airbusiga on nii tihe, et vaevalt Boeingil marginaali parandada õnnestub. Kogu lootus on ikkagi brutaalsel käibekasvul ja kui seda ei tule, ei tule tõusu. Tõus võiks tulla ennekõike Aasiast, kõige suuremalt kasvuturult, aga seal on praegu suurim tegija hoopis Airbus. Donald Trumpi tüli Hiinaga teeb selle veel hullemaks.
Lisaks teeb vähemalt mind ärevaks, kui analüütikud hakkavad muigel sui ütlema asju nagu John Inch Gordon Haskettist: “Me oleme praegu seitsme kasvuaasta arvestuses kümnendas aastas.”
Morningstari arvutuste kohaselt on Boeingi tulu ja hinna suhe P/E praegu 21,5. Seda on rahuliku südamega raha paigutuseks pisut palju.
Üldsegi mitte parem pole Airbusi aktsia seis. See alustas hoovõttu samal ajal kui Boeingki ning on kümne aastaga kallinenud üle üheksa korra, 10-lt eurolt 94 euroni. P/E on 25,1 ehk tulu arvestades on Airbusi aktsia veelgi kallimalt hinnastatud kui Boeingi oma.
Ettevõtete viimaseid investeeringuid võrreldes oli Airbusi sisenemine kohalike lennukite turule Bombardieriga ühisettevõtte abil vähemalt minu arvates elegantsem (ja raamatupidajate arvates kindlasti ka kuluefektiivsem) lahendus kui Boeingu reis rahakohvriga Brasiiliasse Embraeri lennukidivisjoni enamusosaluse järele. Kuid need voorused ei kaalu ikkagi üles P/E-d, mis veelgi rohkem ületab väärtusinvesteerimises ülempiiriks peetavat 20 taset.
Kokkuvõtteks: kaaluks võrkudesse investeerimist, kui need nii neetult kallid ei oleks.
Tagasi Äripäeva esilehele