• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,59
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,59
  • 01.01.10, 12:23
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pensioniseadus alaväärtustab traditsioonilist perekonnaelu

“Väikerahva eksistentsivõitlus on paratamatult raskem kui suurrahval ja esitab oma juhtkonnale suhteliselt kõrgemaid nõudeid kõigil elualadel,” (O. Loorits 1951).
Eksistentsi võtmeprobleem on rahvusesäästlikkus, st peame oma elu edaspidisel ehitamisel kõige ettevõetu juures kaaluma, kas see soodustab või kahandab rahva sigivust (Eenpalu 1938). “Kui riiklik planeerimine ei ole oma eesmärgiks seadnud rahva säilitamise, niiviisi ei ole kaugel see aeg, kus ministrid peavad rahva puudumisel hakkama iseennast valitsema,” (L. Meri 1988).
Eesti riigi senist maksupoliitikat, eluasemepoliitikat, sotsiaalpoliitikat, hariduspoliitikat, maapoliitikat jt poliitikaid vaagides ei järeldu, et need teenivad omariikluse peaülesannet - tagada eesti rahvuse ja kultuuri säilimine läbi aegade. Märgime, et 1998. a programmis loobus ka “rahvuslik-aateline” Isamaaliit oma 1995. a programmi peaeesmärgi sõnastusest - “tagada tingimused eestlaste püsimajäämiseks elujõulise ja vaba rahvana.”
Eesti vabariigi põhiseadus sätestab, et perekond rahva püsimise ja kasvamise ning ühiskonna alusena on riigi kaitse all (p 27) Tegelikult lammutab lisaks muule seadusandlusele perekonda ka kaua vindunud ja hiljuti riigikogus sotside survel vastu võetud pensioniseadus. See kaotab perekonna eluahelas lapseea, täiskasvanute ja vanurite põlvkonna solidaarsust motiveeriva sideme – materiaalse huvitatuse üksteisest. Seda tõdeb ka S. Kallas, üks pensionikindlustuse autoreid. Ta ütleb: “Ühiskonna huvidest lähtudes tuleb igati toetada traditsioonilist perekonda… Kui vaadata meie ühiskonda lähtuvalt teise samba pensionikindlustuse seadusest, mille tegija ma ise olin, lahutab see vanemad lastest veelgi… selles ei ole mingit seost lastega. Tegelikult töötab pea kogu ühiskond traditsioonilise perekonna vastu,” (Valgus, jaanuar-veebruar 2003). Arusaamatuks jääb Kallase jutus ainult see, kust lähtuvad suunised, mis sunnivad riigikogu ja Eesti valitsust eirama põhiseadust ning ilmutama Eesti ühiskonna alustugesid lammutavaid seadusi.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Põlvkondade järjepidevus, solidaarsus ja vastastikune sõltuvus on eesti patriarhaalse maaühiskonna perekonnatraditsioon. Lapsed, vanemad ja vanavanemad töötasid ühiselt ja jõukohaselt perekonnale elatusvahendite hankimisel, peamotiiv järglasi saada seondus aga täiskasvanutel lootusega oma vanaduses lastelt tuge leida. Lastetute vanurite perspektiiv oli maal söögiks ja ulualuseks külakorda käia ning see sundis naisi tanu alla, mehi naisevõtule ning lapsi tegema. Patriarhaalne maaelu lõi sellise rahvastikutaaste süsteemi ja motivatsiooni, mis vastab kaasaja turumajanduse aluspõhimõttele - see on subjektide koostööle ja vastastikusele kasusaamisele.
Moodne ühiskond lõhub perekonnasisese põlvkondade solidaarsuse, kaotab perekonnaliikmete ühistöö ja sageli ka ühiselu traditsiooni. Vanemad töötavad  teineteisest lahus, lapsed kasvavad vanematest ja vanavanematest lahus lasteaedades ja koolides, elamuehituses vorbitakse kortereid, mis ei loo võimalusi põlvkondade kooseluks. Uues põlvkonnas kujundatakse sõltumatuse sündroomi ja tarbimise vajadusi, süvendatakse lahkhelisid laste, vanemate ja vanavanemate vahel. Tänase globaalse rändkapitali huvi on vabastada palgatööline kohalikust perekonnaringist, selle probleelmidest ja kuludest ning tööjõud üksikisikutena rakendada oma kasumihuvi teenima. Perekonna motivatsioon ja naiste viljakus kahanevad, lasteta ja iibepuudeliste osakaal ühiskonnas kasvab, tõusvas joones taotletakse ja pakutakse naisele järjest täiuslikumat eneseteostust. Lastest vaba ja iibepuudeline rahvaosa hõivab väärtusi kujundavad ja tasuvamad sektorid  ühiskonnas ning lastevaene mentaliteet ruulib. Eestis välistab registreeritud abielu egotsentriline ja “vabameelne” partnereid vahetav vaimu, võimu- ja rahaeliit. Rahvusraadio saates “Olukorrast riigis” võisime kuulda ühelt arvamusliidrilt, et tema küll ei tea kedagi, kes teaks kedagi, kellel on registreeritud abielus elav tuttav!? Viljatu või iibepuudeline eliit taandab perekonna põhifunktsiooni ehk enese ja ühiskonna taaste kümnendajärguliseks, sest ta ei soovi seda järgida. Eriti madal hinne antakse nn naise bioloogilisele programmile, mille sunnil sünnivad veel vähesed lasterikkad perekonnad.
Eluks ja eneseteostuseks koos lastega polnud Eestis viimase ajani tingimusi, isegi tänavaristmikele tehti kaldteed mitte lapsevankrite, vaid euroopaliku invahoole sunnil. Lapsed on  Eestis iga perekonna isikliku huvi ja “oma võimaluste” asi, teab öelda mõjuka Eesti Ekspressi toimetaja T. Kaalep ning mõistab hukka need, kes loodavad põhiseaduses fikseeritud riigi ja perekonna vastastikuse koostööle järelpõlve kasvatamisel (T. Kaalep, ”Riigi lapsed“, EE ). Alles nüüd, kui taastatud Eesti vabariigi 15. aastal sõnastas A. Ansip tulevikuvisiooni - “jõukas ja lasterikas Eesti”, märkas kuulekas rahvastikuminister Rummo genotsiidiajast pärit näotut eelarvamust, justkui oleks lasterohkus midagi veidrat ja taunimisväärset!
Eesti ühiskonda on varem konsolideerinud just laste olemasolu, sest absoluutsel enamusel olid lapsed ja palju lapsi, nüüd kuulutatakse lastelt säästetud ressurss häbenemata indiviidi elukvaliteedi ja ühiskonna heaolu allikaks - nii on väitnud minister K. Saks, Hansapanga juht I. Neivelt jpt. Taastatud Eesti vabariik maksustas algusest peale kõik perekonna lastekulud kolmekordselt (tulu-, käibe- ja sotsiaalmaksuga), riik loobus laste esmaseid elu- ja arenguvajadusi rahuldamast ning andis need kasumiahne erasektori meelevalda. ”Ühiskond loob riigi hoopis muudeks otstarveteks, kui laste kasvatamine ja koolitamine”- kinnitas J. Ligi, üks Reformierakonna liidreid. Sellega oli öeldud, et investeeringu tulevaste kodanike ja maksumaksjate järjepidevusse peavad tagama perekonnad omaenda ressursi arvel.
Kui nii, on tegemist justkui investeeringuga eraettevõttes ning toodangult -järelpõlvelt laekuv tulu-vanurimaks (20%) peaks olema ainult investeerijate ehk lapsevanemate tulukassa ning  jaotuma seetõttu vastavalt laste arvule ja kvaliteedile. Sellist turumajanduses ja tootmises üldkehtivat kasumijaotuse printsiipi miskipärast rahvastikuloomes ei aktsepteerita. Viimastel aastatel on siiski jõutud selleni, et laste suu kõrvalt riik enam kõiki makse ei võta ja on kehtestatud tulumaksuvabastus, väikelapsele hädavajalik töö kompenseeritakse emapalgaga.
Ent siiski võib end aastateks emarolliga sidunud lasterikas ema pensioniikka jõudes tõdeda, et ta polegi teinud ühiskonnakasulikku tööd. Nii arvab ka E. Ergma – kui ema on kodus suurpere üles kasvatanud, pole tema lastel ülevaadet, mis asi see töötamine siis on?! Rahalist tuge pole oodata ka lastelt, sest neilt juba võetakse viiendik palgast ning sellega on laps justkui oma kohuse vanemate ees täitnud. Keda aga oma vanemate troostitut vanadust nähes piinab südametunnistus, sellele  meenutatakse tuntud varesepoja moraali –  lapsed ei olegi oma vanematele midagi võlgu!
Nii töötab väärastunud “põlvkondade solidaarsus” ehk pensioniseadus vastu inimlikule moraalile ja riik kultiveerib ühiskonnas vastastikust hoolimatust, mida samas poliitikud sõnades taunivad. Sestap hoolitakse järjest vähem ka lastest ning täiskasvanute emotsionaalseid vajadusi rahuldavad järjest enam koerad, kassid või karvaloomad, mida on Eestisse lademetena imporditud. Toonases Eestis arvestati lapse kasvatamiseks 18 aastaseks saamiseni vanemate seitsmeaastase teenistusega. Praegu on eeldatav lapsekulu suurus kuni 400 000 krooni ehk ühe vanema seitse keskmist aastapalka. Milleks olla solidaarne järelpõlvega ja loovutada neile oma teenistus, kui seda ei tee juba tuntav osa kaaskodanikest, kes saavad  sotsiaalmaksust osa ilma järelpõlve heaks töötamata?
Eesti pensionisüsteem ei baseeru “põlvkondade solidaarsusel”, nagu väidab E. Nestor, vaid see on perekonnrööv, milles osaleb suur osa ühiskonnast - lastetud ja ainulapsega aktivistid, kes koguvad anonüümsesse pensionikassase vanurimaksu ja selle oma kriteeriumide järgi laiali jagavad. Perekonnaseadusse aga lisatakse kaval säte - lastel-maksumaksjatel on kohustus tagada elatusvahendid oma abivajavatele vanematele!

Artikkel jätkub pärast reklaami

Maksudega seoses võib isegi väita, et üksikisik peab Eestis vanurimaksu maksma kaks korda - esimene kord maksab selle tema eest lapsevanem (20% lapsele teenitud elatusrahalt ) ja täiskasvanuna maksab ta sotsiaalmaksu enda teenitud palgalt.
ENSVs õhutati  naisi loobuma lastest või nende kodus kasvatamisest, sest tähtsamaks tunnistati katkematu tööstaaz h,millest pidi olenema vanaduspension. Nüüd on selge, et naised said petta. Ka  Eesti vabariigis justkui õhutatakse lapsi vältima, sest pensionifondi III sambasse kantud palgaosa oli tulumaksust vabastatud, lastele kuluv palgaosa aga mitte. Kolmele sambale võiks lisada veel mõttelise neljandagi samba, ent sellegi all mõeldaks esmajoones aegsasti soetatud, kasvatatud ja vanaduspõlves müügikõlblikku kinnisvara, mitte seenioripõlve turvalisuse ja rõõmude allikat - oma lapsi.
Kaudne lastetuse propaganda kumab läbi kogu pensioniretoorika - “muretu vanaduse kindlustab säästmine” ning kõik kolm sammast suunavad inimesi  mõtlema, et  säästmine vanaduspõlveks algabki kokkuhoiuga järjest kallinevate järglaste arvelt, neist tuleb kas üldse loobuda või linnaperedes järjest  populaarsemale pereliikmele, kallile toakoerale, ainulapse näol mänguseltsiline võimaldada.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 12 p 7 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele