Juubel: SUVA kaubamärk saab tänavu 25, kohalik sokitootmine ligi 100aastaseks

02. veebruar 2016, 09:48
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160202/CM/160209934/AR/0/AR-160209934.jpg

Pika ja väärika ajalooga AS Suva on tuttav nimi igas Eesti perekonnas.

Täna umbes poole oma toodangust eksportiv kodumaine suka- ja sokivabrik on aastate jooksul laiendanud tublisti tootevalikut, tuues turule populaarse rahvusmustritega sarja, üle maailma hinnatud antibakteriaalsed ja allergiavabad hõbesokid ning spetsiaalselt diabeetikutele loodud sokid.
ASi Suva eelkäija oli 1919. aastal asutatud AS Rauaniit, mille algsele paela- ja nööritootmisele lisandusid tasapisi sokid, sukad, sukkpüksid ja trikootooted. 1940ndal ettevõtte tootmisüksused natsionaliseeriti ja neli aastat hiljem hakati tööle nime all tekstiilivabrik Punane Koit, mis jätkas sukkade-sokkidega ning alustas siidriide ja tekstiilgalanterii tootmist. 1991. aastal tekkis Riiklik Aktsiaselts Suva, mis sai tuletatud sõnadest Suka ja Vabrik. Kaks aastat hiljem vabrik erastati ning moodustati 100% kodumaisel kapitalil tegutsev tänaseni Eesti suurim suka- ja sokivabrik AS Suva.
Vabriku erastamine jääb aega, mil tegelikult vabariiklikku erastamisseadust veel ei olnud, kuid esimesed riiklikud firmad otsustati siiski erastamisele panna. Nõukogude Liidule orienteeritud ja seetõttu sisuliselt pankrotis oleva ettevõtte omanikeks said senised töötajad, kuid juba suhteliselt alguses otsustas tänane omanik Viktor Saarestik firma ainuisikuliselt välja osta, sest suur omanikering ei suutnud ühtsetele eesmärkidele orienteeruda. Alates 2001. aastast kuni tänaseni on ta ASi Suva juhatuse esimees ja ettevõte kuulub perekond Saarestikule.
Tootmine toimus Suva ajaloolises kohas Kalamajas Kotzebue tänaval. Seadmeid oli palju, kuid need olid moraalselt vananenud. Ja kuigi tooraineks oli maailma kvaliteetseim Egiptusest pärit puuvill, polnud ettevõttel värvitud lõnga, nii et tooteid värviti alles pärast valmiskudumist. See aga seadis piirangud värvigammale ning sai toota vaid ühes toonis asju. Kuid saades 2000ndate aastate alguses võimaluse soetada Belgia ühe vabriku seadmeid, parandati oluliselt oma potentsiaali kududa erinevate mustrite ja värvidega tooteid. Sellega vabriku seadmete moderniseerimine ei lõppenud: hiljem osteti mitmed partiid uusi Itaalia päritolu kudumisaparaate ja Soome tuntud kaubamärgi Vendi soetamisel tuli juurde omajagu tänapäevaseid seadmeid.

Kogu maailmas hinnatud hõbe- ja diabeedikute sokid

Umbes samasse aega jääb ka Suva kuulsa kaubamärgi hõbeniidiga X-static Silver Sock turuletulek. Itaalia messil satuti kokku hõbeniiti esindava ettevõttega, kes tutvustas Ameerikast pärit toodet, mida oli 20 aastat kiivalt saladuskatte all hoitud. Hõbedasisaldusega sokid arendati Ameerika armee jaoks, kus kulus aastas üle miljardi dollari sõdurite jalahädade ravimiseks. Mädanevate haavade tekkimist peatasid ja tervenemist soodustasid just antibakteriaalsed ning soojareguleerivad sokid. X-Staticu hõbeniit on mitmete testide tulemusena parim lahendus mikroobide hävitamiseks ja nende tekke vältimiseks.
Müüjad andsid Suva esindajale toki lõnga kaasa. Laboris selgus, et tegemist oli materjaliga, millest paremat pole tänaseni keegi suutnud välja mõelda! Piisava hõbedasisaldusega lõng on allergiavaba ning maailmas pole olemas jalasõbralikumat toodet. Sageli arvatakse, et hõbe hoiab jalga higistamast, aga tegelikkuses on vastupidi: mida rohkem jalg higistab, seda parem on, sest siis valguvad hõbeioonid mööda jalast väljunud vedelikku laiali ning hävitavad baktereid. Suva ostis kohe ameeriklastelt selle litsentsi, tegi NAMSA laboris kõik vajalikud katsetused, mille alusel väljastati vastavad  sertifikaadid ning sai hõbeniidisokid tuua Eesti turule.
Inimesed võiksid rohkem hoolida oma tervisest, kasutades looduslikku nn organic-puuvilla ja antibakteriaalset allergiavaba hõbeniiti sisaldavaid tooteid ning vältides sünteetilisi ebasõbralikke materjale nagu polüester, mille sisaldus ei tohtinud juba nõukogude ajal ületada kangas 30%. Suva püüab inimeste tervise nimel vaeva näha, võisteldes kaubanduskettides müüdava odava ja tundmatut päritolu eksportkaubaga.
Tootearendus on ettevõtte jaoks väga oluline ning nii sai näiteks koostöös Eesti Diabeediliiduga välja töötatud spetsiaalsed, soonikkummita sokid ja põlvikud suhkruhaigetele. Lisaks on võimalikud eritellimused oma disaini järgi kasvõi alates ühest sokipaarist. Seda võimalust kasutavad ettevõtted sageli reklaamsokkide ja -mütside kudumiseks Suvas. Eritellimuse sokid on järjest nõutumad – seda kasutavad eriti ettevõtted, spordiklubid, linnavalitsused, õppeasutused jne. See on praktiline ja meeldejääv kingitus oma koostööpartneritele ja töökaaslasetele. Suva valmistab ka spetsiifilisi torusokke haiglatele.
Kui Eesti inimesed pelgavad ehk spetsiifilisemaid tooteid kalliks, siis väljaspool koduturgu hinnatakse neid kõrgelt. Täna teeb vabrik suuremad müügid Soome, Rootsi, Inglismaale ja Ameerikasse ning vaikselt kombitakse Jaapani turgu. Ettevõte osaleb ja võidab sageli rahvusvahelisi armee, politsei- ja päästeameti ning teisi hankeid. Ka Suva e-poe kaudu jõuavad eestimaised tooted kõikjale üle maailma: Austraaliasse, Šveitsi, Kanadasse, Venemaale, USAsse jne.
Suva tugevused on kvaliteet, väga suur tootevalik ning kiire tarneaeg. Tellimusi täites töötatakse kasvõi ööd ja päevad, aga mida on lubatud, seda klient peab ka saama – õiges koguses ja õigel ajal. Tarneajad ei kannatanud ka kolimise ajal, kui Suva aastatel 2014–2015 oma tootmise Akadeemia teele kolis.
Suva vabrikus on igapäevaselt töös üle 200 seadme: sukaautomaadid, õmblusmasinad ja viimistlusseadmed, kuid suur osa tööst tehakse ka käsitööna. Kogu toodang läbib 100% kvaliteedikontrolli. Ettevõte tootmisvõimsus on üle kolme miljoni sokipaari aastas. Et püsida maailmatasemel konkurentsis, uuendab AS Suva pidevalt oma seadmeparki, soetades juurde põhiliselt Itaalia firmade toodetud kudumisautomaate ja viimistlusseadmeid.
AS Suva on väga tänulik oma tublile ja väärtuslikule kollektiivile, kes hoiab kõrgel Suva kaubamärgi mainet!

Kui soovid rohkem infot, jäta kontaktandmed siia:

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    02. February 2016, 09:48
    Otsi:

    Ava täpsem otsing