• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,56%39 587,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,55
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,56%39 587,68
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,55
  • 16.10.96, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Iga pangakorraldusotsus on süsteemse tegutsemise lõpptulemus

Eesti Pangale on seadusega pandud kohustus teostada riiklikku raha- ja panganduspoliitikat. Muu hulgas tähendab see kohustust otsustada -- isegi juhul, kui ühel või teisel põhjusel oleks mugavam vastutus kellegi teise kaela veeretada. Selle kohustuse täitmine toimub läbi integreeritud juhtimissüsteemi, mille lahutamatuteks osisteks on ühelt poolt keskpanga üle järelevalvet teostav ja poliitilist joont kujundav Eesti Panga nõukogu ning teisalt keskpanga juhatus, tema mitmesugused eristaatust omavad spetsialiseeritud allteenistused, nagu pangainspektsioon, ning teatud juhtudel ka mitmesugused väliskonsultandid.
Vaatame pangakorraldusotsuste vastuvõtmise süsteemi veidi lähemalt. Rahvusvaheliselt aktsepteeritud üldalused on fikseeritud rahvusvahelise valuutafondi (IMF), rahvusvahelise arvelduspanga (BIS) dokumentides, Euroopa Liidu normatiivides, järelevalvestandardites jm. Baasreeglid Eesti keskpanga tarvis on kirjas Eesti Panga seaduses ja krediidiasutuse seaduses, mida olulistes üksikküsimustes täpsustab rida alama astme dokumente.
Eesti Panga seadus annab rahapoliitika kujundamise ja selle teostamise abinõude määramise, seal hulgas ka krediidiasutuse usaldatavusnormatiivide määramise Eesti Panga nõukogu ainupädevusse. Praktikas tähendab see, et suunised pikemaks perioodiks valitava taktika, üldiste eesmärkide jms kohta tulevad nõukogult. Panganduse operatiivne korraldamine kuulub Eesti Panga presidendi ainupädevusse. Viimane võib delegeerida otsuste tegemise juhatusele. Praktikas nõuavad Eesti Pangas kujunenud head tavad, et olulisematest lahendustest informeeritaks ka nõukogu. Näiteks pangalitsentside väljaandmine kuulub meil praegu tavana nõukogu kompetentsi, kuigi juriidiliselt oleks seda võimalik teisitigi korraldada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Igal juhul peab otsuste vastuvõtmisele eelnema konkreetse panga või pangandussektori olukorra hoolikas analüüs, prognoos ja vajadusel ka täiendav kohapealne kontrollimine mitmesuguste spetsialiseeritud allteenistuste ja väliskonsultantide poolt. Mida nimelt ja kuidas analüüsitakse-kontrollitakse ning kes seda peab tegema, on omakorda kindlate raamreeglitega paika pandud.
Erinevate tehingute sõlmimisel (kaasa arvatud viimasel ajal laiemat huvi äratanud garantiikohustuste võtmisel) jälgitavad põhimõtted on täpsustatud Eesti Panga nõukogu keskpangale kinnitatud põhikirjas. Keskpanga enese kehtestatud sise-eeskirjad lisavad veel täiendavaid nõudeid suuremate varaliste kohustuste võtmisega seotud dokumentide vormistuse osas, näiteks kehtib Eesti Pangas kahe allkirja süsteem, mis tähendab, et seda laadi dokumentidel peab keskpanga presidendi oma kõrval seisma veel teinegi allkiri.
Ilmselt huvitab paljusid küsimus, kust võetakse pangakorralduslike otsuste tagamiseks vajalikud vahendid. Ka siin on vabadus suva järgi toimida kaunikesti piiratud.
Eesti Panga eelarve kinnitab nõukogu, kellele president kord kvartalis eelarve täitmisest aru annab. Eesti Panga kapitalide, varade valdamise, kasutamise, käsutamise aluspõhimõtted on fikseeritud seaduses. Edasises täpsustab seda valdkonda keskpanga põhikiri, kus on muu hulgas kirjas ka panga erireservi kasutuspõhimõtted. Erireserv ongi see osa keskpanga käsutuses olevatest vahenditest, mida saab kasutada erakorraliste kulude katmiseks. Eesti Panga iga kuu avaldatavas bilansis andmeid erireservi suuruse kohta eraldi välja ei tooda. Need avaldatakse aastaaruandes.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 9 p 23 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele