Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas hinnad peavad tingimata tõusma?

    Eesti kiire arengu juures ei üllata kedagi ühes või teises eluvaldkonnas toimunud hinnatõusuga. Väga harva kutsub meeldiva hämmelduse esile mingi toote või teenuse hinna langus.
    Reeglina tuuakse hinnatõusu põhjuseks inflatsiooni või üksikute kuluallikate hinna tõusu. Kuluartiklitest on kohe-kohe tõusmas bensiini ja elektri hinnad. Ettevõtte finantskulusid puudutav artikkel -- raha hind ehk intressimäärad -- juba tõusis hüppeliselt. Seega on pealtnäha loodud kõik tingimused hindade tõusuks.
    Toote või teenuse hinna tõstmine tarbija jaoks on paraku kergema vastupanu teed minek, mis pikas perspektiivis võib ettevõttele valusasti kätte maksta. Sageli on firmas ressursse, millele ei ole piisavalt tähelepanu pööratud, kuid mille arvel annab oluliselt kokku hoida.
    Hinnatõusu pidurdaja on kindlasti konkurents, eriti Eesti oludes, kus madalatest sissetulekutest tulenevalt on tarbijate hinnatundlikkus suur. Mida tihedam on konkurents, seda vähem saavad selles valdkonnas hinnad tõusta ja vastupidi. Teisisõnu võib ütelda, et eelseisvast energiakandjate hinnatõusust tekkiv hinnasurve näitab ära, millistel elualadel valitseb meil tihe konkurents, millistel mitte.
    Vähem tähtis ei ole firmade tegutsemise efektiivsus ja laiemalt kulude struktuur. Eriti puudutab see koduturu jaevõrgule orienteeritud (tootmis)ettevõtteid, sest siin on kasumimarginaalid reeglina kõige väiksemad, samas kui transpordi ja tooraine osa kogukuludes on suhteliselt suur.
    Võitjaks tulevad need firmad, kes ei mõtle efektiivsele tegutsemisele tulevikus, vaid toimivad juba praegu tõhusalt.
    Loomulikult on iga firma eesmärgiks kasumi teenimine. Hinnatõusu seisukohalt on oluline, millises ajalises perspektiivis seda soovitakse teha.
    Tänane hiigelkasum võib vahel tähendada homset firma tegevuse lõpetamist. Seetõttu peaks tulevikule orienteeritud firmad kainelt üle vaatama oma lühiajalised kasumieesmärgid ja neid võib-olla hinnasurve tõttu korrigeerima.
    Kulude kasvu tingimustes muutuvad järjest tähtsamaks firma hinnakujunduse alused. Kui firma hinnakujundus põhineb otseselt kuludel, millele lisatakse soovitud kasumimarginaal, siis loomulikult annab lihtne matemaatika tulemuseks 1+1=2. Selliselt tõusevad hinnad täpselt kulude kasvamise võrra või enamgi.
    Tarbijaskonna kihistudes tasuks firma turundusinimestel enam mõtelda hindade diferentseerimisele -- külapoe ostja jõuab maksta ühte hinda, Stockmanni külastaja teist. Siinkohal tasuks arvestada, et tarbija ei osta alati ainult toodet, vaid ka toote kvaliteedi ja hinna suhet.
    Tiheda konkurentsiga kütuseturul teatab Statoil hinnaliidrina aeg-ajalt kütuse maailmaturu hinna langusest või dollari kursi muutusest ja langetab sel põhjendusel mõneks ajaks bensiini jaehinda. Soovist mitte kaotada kliente on teised kütuse jaemüüjad sunnitud talle järgnema. Toimides hinna langetamisel esimesena ja teadvustades seda avalikkusele, võidab firma klientide poolehoiu.
    Tihe konkurents valitseb ka mobiilsideturul. Ritabell pakub «odavaid» telefone ja «soodsaid» tariife. Miks jutumärkides? Nii nagu ei ole olemas tasuta lõunaid, nii ei ole olemas odavat äri. Teisisõnu seob klient ennast «odava» telefoni eest teatud perioodiks operaatorfirmaga. «Soodus» tariif aga ei pruugi olla nii soodne kui esmapilgul näib, sest eri operaatoreid saab võrrelda vaid sama kasutusaja ja leviala kasutamise juures.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.