Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Igale lugejale tehakse isiklik leht
Eelmisel nädalal toimus New Yorgis üritus, mida eesti keelde ei oskagi hästi tõlkida. Ingliskeelne publishing tahaks sõnaraamatu allikatel kangesti olla kirjastamine või avaldamine või avalikustamine, aga üksi neist ei sobi minu meelest katma seda tööstusharu, mis tegeleb nii raamatute jms konventsionaalsete trükivärv-paberil-tüüpi infokandjate kui ka uute kanalite, nagu WWW ja multimeedia, tootmisega. Kirjastamine oleks nagu natuke sinnapoole, aga WWW-kirjastus kõlab vist jälle väheke naljakalt. Universaalne kena sõna on «üllitama», aga kuidas see sobiks tööstusharu nimeks?
Igal juhul oli üritus Seybold Seminars New York / Publishing 98 ja kohal olid kõik, kes kirjastavad, kujundavad, trükivad, veebi toodavad jne.
Ja loomulikult ka kõik need, kes selleks vajalikke masinaid, tarkvara ja abistamisteenuseid pakuvad. Vaid Bill Gatesi sedapuhku ei kutsutud, sest ta oli eelmine kord lubatust kauem rääkinud ja päevakava sassi ajanud.
See-eest üritas aga publikut rabada Apple'i Steve Jobs, kes neljal megasuurel ekraanil veenvalt tõestas, et Mac on tõesti kaks korda kiirem kui sama MHz-numbriga PC.
Üldine sõnum on aga see, et klient on kuningas, mis kehtib ka talle info või täpsemalt teadmiste pakkumise alal. Miks ma peaksin ennast koormama selle reklaami-müraga, mis mind kohe kuidagi ei huvita? Või teiselt poolt, miks peaksin ma raha raiskama, kuulutades endast hulgale asjast mittehuvitatud kodanikele? Sõnum on üks nii paberile trükitava kui igal muul viisil levitatava info puhul -- üks kodanik on tänapäevase tehnika puhul igati pasliku suurusega sihtgrupp, kelle tahtmisi tasub analüüsida ja kellele tasub pakkuda nimelt temale sobivat lahendust.
Ideaalis tuleks sellele kodanikule trükkida ka nimelt tema jaoks sobilik ajaleht, aidata veebis leida teda huvitav teave jne.
Kõik see nõuab aga uusi tööriistu (katsuge ette kujutada inimmassi, mis peaks töötama selleks, et igale Äripäeva lugejale oma leht küljendada) ja uusi müügistrateegiaid.
Olulised buzz-word'id, mis tuleb pähe õppida: PDF (kuumemat asja lihtsalt pole veel olemas, vaid üks hoiatus -- see ei ole imerohi, ehk enne tarvitamist tuleb mõelda), media-independent publishing (nt samast infost paberüllitis ja veeb), database publishing (vajalik eelmiseks: kogu info, sh ajalehe artiklid ja pildid, olgu andmebaasis), print-on-demand (trükin ainult siis, kui vaja on, ja seda, mida vaja on).