Kaugekõnehinnasõda USAs

Eelmisel nädalal lülitus hinnasõtta suuruselt teine firma MCI WorldCom, mis teatas kaugekõneminuti hinna alandamisest 0,05 dollarile ehk 73,5 Eesti sendile. Täpselt samalaadse hinna oli nädal varem kehtestanud firma Sprint.

MCI pakub 73,5sendist hinda õhtul seitsmest hommikul seitsmeni ja Sprint õhtul seitsmest keskööni. Turuliidri AT&T kaugekõneminut maksab kroon 47 senti, mis kehtib ööpäev läbi. Samas võib lepinguta klient maksta teise osariiki helistamise eest kolm krooni 68 senti.

Analüütikud ennustavad, et USA 1180 miljardi Eesti kroonise väärtusega kaugekõneturul, mis on umbes võrdne Soome sisemajanduse kogutoodanguga, hindade langemine jätkub ning et AT&T kaotab haaret oma 60protsendilisest turuosast.

Kõnehindade alandamise põhjus seisneb selles, et telefonifirmade lootuse kohaselt ostavad kliendid interneti, kaabeltelevisiooni, arvuti ja mobiilsidega seotud teenustepaketi ühekorraga. Peale selle loodavad firmad kliendid senisest paremini endaga siduda, sest praegu vahetab näiteks neli klienti sajast otsekohe operaatorfirmat, kui märkab soodsamat pakkumist. Osa turuanalüütikuid ennustab, et edaspidi saavad kaugekõned tasuta need kliendid, kes ostavad paketilahenduse. Analüütik Jeff Kagan peab tõenäoliseks, et siis tuleb klientidel nõustuda telefonis reklaami kuulamisega.

Kui AT&T-l oli 1980. aastate algul monopoolne seisund, maksis kaugekõneminut USAs 0,35--0,40 dollarit ehk kuni viis krooni 88 senti. Monopol kaotati aastal 1984 ja nüüd moodustab kaugekõne hind tolleaegsest veel ainult viiendiku ja prognoose arvestades võib üldse kaduda. Muuseas, AT&T oli esimene, kes vaid kolm aastat tagasi langetas kaugekõne hinna kahele kroonile 20 sendile.

Suured hinnaalandused firmadele hästi ei mõju: AT&T teise kvartali kasum kasvas ainult 1,8%, samal ajal kasvas käive 10%. Seni pole personali kõvasti koondanud ja tegevust tõhustanud telefonifirmadelt kurtmist veel kostnud.

Uue panuse hinnasõtta andis läinud nädala lõpul suuruselt neljas firma Qwest Communications, kes pakub 73,5 senti maksva kaugekõneminuti paketti koos tasuta internetiühendusega.

Suure hinnasõja juures juhib Soome Kauppalehti analüütik Olli Herrala siiski tähelepanu sellele, et firmade pakkumised on väga keerulised ja tavakliendile raskesti arusaadavad, mistõttu hindade võrdlus ei ole läbinähtav.

Autor: ÄP

Hetkel kuum