• OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • OMX Baltic0,52%274,36
  • OMX Riga0,2%881,87
  • OMX Tallinn0,51%1 738,13
  • OMX Vilnius0,54%1 040,03
  • S&P 5000,61%5 815,03
  • DOW 300,97%42 863,86
  • Nasdaq 0,33%18 342,94
  • FTSE 1000,19%8 253,65
  • Nikkei 2250,57%39 605,8
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,91
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%104,71
  • 18.01.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Turundusaudit lähtugu kliendist

Turundusauditi all mõeldakse eelkõige turu-uuringuprogrammi, mis on seotud toote-teenuse elukaarega.
Vaatleksin turundusauditit teisest küljest, lähtudes turunduse rollist ja juhtimisest organisatsioonis.
Osa ettevõtete mõtteviis on suunatud müügi-, teistel kliendikesksusele. Viimast mõtteviisi on Eestiski tähtsustama hakatud, kuid see eeldab ka turunduse kui juhtimisfunktsiooni väärtustamist ettevõtte tippjuhtkonna poolt, samas ka turundusinimese professionaalsust ja valmisolekut juhtimiseks.
Turundusaudit kliendikeskses turunduslikus mõtlemises algabki firma strateegia hindamisest ja jõuab lõpuks välja toodete kaardistamiseni elukaarel. Seega peaks turundusspetsialist olema võimeline hindama firma strateegia õigsust ja ellurakendamise võimalikkust lähtuvalt turust ja klientidest. Turundus on liikumas operatiivse juhtimise tasandilt strateegilise juhtimise tasandile. Seega oodatakse ettevõttes turunduselt mitte asjade õigesti tegemist, vaid eelkõige õigete asjade õigel ajal tegemist.
Turundusauditi puhul on vaja eristada kolme strateegiamalli.
Lineaarse strateegia puhul on strateegilise tegevuskava aluseks ratsionaalne analüüs, strateegia planeerimise ja elluviimisega tegeleb ainult firma tippjuhtkond. Heal juhul informeeritakse strateegiast ka töötajaid.
Kohaldava strateegia puhul reageerib firma kiiresti turu muutustele, kuid siingi on firma juhtkond strateegia põhiplaneerija, töötajaid vaid teavitatakse tegevuskavadest.
Turunduslik mõtteviis nende kahe strateegia puhul on müügile suunatud. Turundusspetsialistil pole suurt sõnaõigust strateegia planeerimisel ja elluviimisel.
Lineaarne ja kohaldav strateegiamall lähtuvad ettevõtte mõnikord egoistlikest huvidest suunata turgu oma tahtmist mööda.
Tõlgendav strateegia rajaneb kogu organisatsiooni kaasamisele. Strateegia puudutab kogu ettevõtet, mitte ainult juhtkonda. Strateegiline käitumine sünnib motivatsiooni kaudu, mitte ainult informeerituse tulemusena.
Turundusplaani ei tee turundusdirektor üksinda, vaid selle koostamisest võtab osa kogu turundusmeeskond.
Selline strateegiline mõtteviis vastab ka kaasaegsele kliendikesksele mõtteviisile: kohaldada oma tegevust lähtudes kliendist. Tihedas konkurentsis tuleb mõelda ette, prognoosida oma tegevust sõltuvalt turul toimuvatest ennustatavatest muutustest, mitte teha üleinimlikke pingutusi, et oma kaupa olematule tarbijale maha müüa.
Seega ei saa turundusaudit lähtuda ainult tootest, vaid peab analüüsima kogu ettevõtte tegevuse vastavust valitud strateegiale ja mõnikord ka hindama strateegia õigsust, olles pidevas kontaktis turul toimuvaga.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.10.24, 14:49
Sustinere: toote mõju tuleb jälgida kogu väärtusahelas
Kestlikkusaruandlus puudutab üha rohkemaid ettevõtteid, sest lisaks suurusest tulenevale kohustusele tekib raporteerimise vajadus ka tarneahela kaudu.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele