• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 05.10.00, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eesti lennundus konkurentsi ootel

Euroopa Komisjon on alustanud läbirääkimisi Euroopa ühise lennuruumi loomiseks. See hõlmaks kõiki Euroopa Liidu (EL) riike, kümmet Kesk- ja Ida-Euroopa riiki ning Norrat ja Islandit. Ühinenud riikide lennuettevõtjad saavad vaba juurdepääsu teiste riikide turgudele.
Lennuameti peadirektori Toomas Petersoni sõnul lõpetab Eesti veel selle aasta jooksul läbirääkimised ühise lennuruumiga liitumiseks. Sellele järgneb üleminekuaeg ja lõplikult jõustub leping 2002. aasta lõpul.
Eesti lennutaevas on pisitasa juba avanema hakanud. Sel suvel muudeti näiteks Eesti ja Soome vahelist lennunduslepingut nii, et sellest liinist loobunud Estonian Airi asemel ja Finnairi kõrval said lendama hakata Soomest Copterline ja Eestist ELK Lennuliinid. Sügisest hakkab Varssavi lende tegema Poola lennufirma LOT koos ELKga. Petersoni sõnul tähendab turu liberaliseerimine seda, et Star Alliance?i kõrval, millega on seotud SAS ja Estonian Air, hakkab Eestis üha rohkem ilma tegema teinegi suur lennufirmade ühendus One World, kuhu kuuluvad British Airways, Finnair, American Airlines ja teised tuntud nimed. Kõik see peaks soodustama ka reisijate transiiti, mis praegu Tallinna Lennujaamas peaaegu olematu, sest enamasti on tegu punktist punkti lendajatega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Praegu on Eestisse ja siit välja lendamine reguleeritud kahepoolsete riikidevaheliste lepingutega, mis määravad kummaltki poolt ettevõtjad selle liini käitlemiseks. Näiteks on Moskva liini enda kätte saanud siitpoolt Estonian Air ja ELK, Venemaa poolelt aga Aeroflot, mis on loovutanud oma õiguse ELK-le.
Eestis pakub praegu Estonian Airile mingil määral konkurentsi üksnes ELK Lennuliinid. Ehkki Lennuametil on olnud selle firma lennukipargi ja lennuohutuse suhtes etteheiteid, teeb see ainsana Eesti väikelennufirmadest regulaarlende riigist väljapoole.
Kaubavedude osas on ennast hästi tõestanud kolmele vene mehele kuuluv AS Enimex, mille ANid lendavad mitmel pool Euroopas, aga ka Aasias ja Aafrikas.
Firma VIP-lendudeks kohandatavad lennumasinaid on visiitideks kasutanud nii europarlament kui Eesti president, samuti mitu saatkonda ja eri riikide spordivõistkonnad. Juba kolm aastat teenindavad Enimexi lennukid ka Pariis?Dakar maratonrallit. Petersoni sõnul on selle firma edu taga õige ärifilosoofia.
Enimexi ühe omaniku, kunagise strateegilise sõjalennuki komandöri Anatoli Kopijevski sõnul on firma äriidee ennast täielikult õigustanud ja kaubavedude osas pole lennufirmal Eestis vastaseid. Näiteks veavad Enimexi ANid kaupa kahe Itaalia linna vahel.
Enimexi edu põhineb suures osas headel sidemetel kõrgel kohal töötavate rahvuskaaslastega mitmel pool maailmas.
Kopijevski meenutab ettevõtte sünniaega kuus aastat tagasi, mil võeti tööle 30 Eesti iseseisvumise järel erialase töö kaotanud venekeelset lendurit.
Ülejäänud lennuloaga firmadest osutab Avies lennutakso teenust, Pärnus paiknev Air Livonia peab aga ühendust Eesti väikesaartega.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Järgmise aasta suvel saab Estonian Airi erastamisest viis aastat täis ja siis võib riik oma 34 protsendi suuruse osaluse Eesti rahvuslikus lennukompaniis müüki panna.
Praegu keelab seda rahvusvaheliselt aktsepteeritud nõue, mille järgi peab rahvuslikus lennufirmas olema 51 protsenti kohaliku kapitali käes. Eesti ELi minnes võib enamusosalus kuuluda ükskõik millise liikmesriigi firmale. Riigi osaluse müügi korral on eelisostuõigus teistel osanikel. Suure tõenäosusega läheb see Taani lennufirmale Maersk Air, mis võib omandada ka 17 protsendi suuruse osaluse Balti Cresco Investeerimisgrupilt.
Petersoni sõnul on paljud riigid loobunud lennunduses osalemast. ?Ma ei näe mingit põhjust, miks peaks meil riik lennundusäris sees olema,? märkis ta. Estonian Air on viimased aastad vaid kahjumit tootnud.
Estonian Airi president Jørn Eriksen ütles, et loodab selle aasta lõpetada nulliga ja järgmisel kasumit teenima hakata. ?Kui muidugi kõik välised tegurid meie vastu ei ole,? märkis ta. Praegu pole lennufirma olukord kiita, sest lennukid on liisitud dollarite eest ja kütuse hind muudkui tõuseb. Lootust annab reisijate arvu mõningane kasv eelmise aastaga võrreldes. Ühest Boeingust ja Helsingi liinist loobumise majanduslik efekt peaks samuti tuleval aastal ilmnema.
Erikseni sõnul konkureerib Estonian Air teiste Tallinna Lennujaama läbivate lennufirmadega, nagu näiteks Finnair ja Lauda Air, samuti ELK. ?Ehkki meil on SASiga koostöölepe, konkureerime sellegipoolest ka omavahel,? väitis ta ja lisab, et rebimine käib ka transiitreisijate pärast. Eesti turg on limiteeritud ja see muudab taanlase sõnul olukorra väga pingeliseks.
Estonian Airi värske asepresident Erki Urva seostas lennufirma madalseisu majanduse üldise olukorraga, mis mõjutab otseselt reisimist.
?Elu näitab, et kõigepealt tõmbavad firmad kokku koolitus- ja reisikulud,? märkis ta, avaldades lootust, et nüüd olukord jälle paranema hakkab.
Praegu on igal juhul kõik Estonian Airi lennukid maksimaalselt koormatud. Helsingi liinid on asendunud pikemate ja tulusamatega. Tulevikuplaanides seisab Fokkerite väljavahetamine.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele