Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti lennundus konkurentsi ootel

    Euroopa Komisjon on alustanud läbirääkimisi Euroopa ühise lennuruumi loomiseks. See hõlmaks kõiki Euroopa Liidu (EL) riike, kümmet Kesk- ja Ida-Euroopa riiki ning Norrat ja Islandit. Ühinenud riikide lennuettevõtjad saavad vaba juurdepääsu teiste riikide turgudele.
    Lennuameti peadirektori Toomas Petersoni sõnul lõpetab Eesti veel selle aasta jooksul läbirääkimised ühise lennuruumiga liitumiseks. Sellele järgneb üleminekuaeg ja lõplikult jõustub leping 2002. aasta lõpul.
    Eesti lennutaevas on pisitasa juba avanema hakanud. Sel suvel muudeti näiteks Eesti ja Soome vahelist lennunduslepingut nii, et sellest liinist loobunud Estonian Airi asemel ja Finnairi kõrval said lendama hakata Soomest Copterline ja Eestist ELK Lennuliinid. Sügisest hakkab Varssavi lende tegema Poola lennufirma LOT koos ELKga. Petersoni sõnul tähendab turu liberaliseerimine seda, et Star Alliance?i kõrval, millega on seotud SAS ja Estonian Air, hakkab Eestis üha rohkem ilma tegema teinegi suur lennufirmade ühendus One World, kuhu kuuluvad British Airways, Finnair, American Airlines ja teised tuntud nimed. Kõik see peaks soodustama ka reisijate transiiti, mis praegu Tallinna Lennujaamas peaaegu olematu, sest enamasti on tegu punktist punkti lendajatega.
    Praegu on Eestisse ja siit välja lendamine reguleeritud kahepoolsete riikidevaheliste lepingutega, mis määravad kummaltki poolt ettevõtjad selle liini käitlemiseks. Näiteks on Moskva liini enda kätte saanud siitpoolt Estonian Air ja ELK, Venemaa poolelt aga Aeroflot, mis on loovutanud oma õiguse ELK-le.
    Eestis pakub praegu Estonian Airile mingil määral konkurentsi üksnes ELK Lennuliinid. Ehkki Lennuametil on olnud selle firma lennukipargi ja lennuohutuse suhtes etteheiteid, teeb see ainsana Eesti väikelennufirmadest regulaarlende riigist väljapoole.
    Kaubavedude osas on ennast hästi tõestanud kolmele vene mehele kuuluv AS Enimex, mille ANid lendavad mitmel pool Euroopas, aga ka Aasias ja Aafrikas.
    Firma VIP-lendudeks kohandatavad lennumasinaid on visiitideks kasutanud nii europarlament kui Eesti president, samuti mitu saatkonda ja eri riikide spordivõistkonnad. Juba kolm aastat teenindavad Enimexi lennukid ka Pariis?Dakar maratonrallit. Petersoni sõnul on selle firma edu taga õige ärifilosoofia.
    Enimexi ühe omaniku, kunagise strateegilise sõjalennuki komandöri Anatoli Kopijevski sõnul on firma äriidee ennast täielikult õigustanud ja kaubavedude osas pole lennufirmal Eestis vastaseid. Näiteks veavad Enimexi ANid kaupa kahe Itaalia linna vahel.
    Enimexi edu põhineb suures osas headel sidemetel kõrgel kohal töötavate rahvuskaaslastega mitmel pool maailmas.
    Kopijevski meenutab ettevõtte sünniaega kuus aastat tagasi, mil võeti tööle 30 Eesti iseseisvumise järel erialase töö kaotanud venekeelset lendurit.
    Ülejäänud lennuloaga firmadest osutab Avies lennutakso teenust, Pärnus paiknev Air Livonia peab aga ühendust Eesti väikesaartega.
    Järgmise aasta suvel saab Estonian Airi erastamisest viis aastat täis ja siis võib riik oma 34 protsendi suuruse osaluse Eesti rahvuslikus lennukompaniis müüki panna.
    Praegu keelab seda rahvusvaheliselt aktsepteeritud nõue, mille järgi peab rahvuslikus lennufirmas olema 51 protsenti kohaliku kapitali käes. Eesti ELi minnes võib enamusosalus kuuluda ükskõik millise liikmesriigi firmale. Riigi osaluse müügi korral on eelisostuõigus teistel osanikel. Suure tõenäosusega läheb see Taani lennufirmale Maersk Air, mis võib omandada ka 17 protsendi suuruse osaluse Balti Cresco Investeerimisgrupilt.
    Petersoni sõnul on paljud riigid loobunud lennunduses osalemast. ?Ma ei näe mingit põhjust, miks peaks meil riik lennundusäris sees olema,? märkis ta. Estonian Air on viimased aastad vaid kahjumit tootnud.
    Estonian Airi president Jørn Eriksen ütles, et loodab selle aasta lõpetada nulliga ja järgmisel kasumit teenima hakata. ?Kui muidugi kõik välised tegurid meie vastu ei ole,? märkis ta. Praegu pole lennufirma olukord kiita, sest lennukid on liisitud dollarite eest ja kütuse hind muudkui tõuseb. Lootust annab reisijate arvu mõningane kasv eelmise aastaga võrreldes. Ühest Boeingust ja Helsingi liinist loobumise majanduslik efekt peaks samuti tuleval aastal ilmnema.
    Erikseni sõnul konkureerib Estonian Air teiste Tallinna Lennujaama läbivate lennufirmadega, nagu näiteks Finnair ja Lauda Air, samuti ELK. ?Ehkki meil on SASiga koostöölepe, konkureerime sellegipoolest ka omavahel,? väitis ta ja lisab, et rebimine käib ka transiitreisijate pärast. Eesti turg on limiteeritud ja see muudab taanlase sõnul olukorra väga pingeliseks.
    Estonian Airi värske asepresident Erki Urva seostas lennufirma madalseisu majanduse üldise olukorraga, mis mõjutab otseselt reisimist.
    ?Elu näitab, et kõigepealt tõmbavad firmad kokku koolitus- ja reisikulud,? märkis ta, avaldades lootust, et nüüd olukord jälle paranema hakkab.
    Praegu on igal juhul kõik Estonian Airi lennukid maksimaalselt koormatud. Helsingi liinid on asendunud pikemate ja tulusamatega. Tulevikuplaanides seisab Fokkerite väljavahetamine.
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Ringkonnakohus otsustas Potapenko ja Turõgini USA-le välja anda
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.
Tallinna ringkonnakohus nõustus esmaspäevases otsuses valitsuse järeldusega, et Sergei Potapenko ja Ivan Turõgin tuleks USA-le välja anda.