Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tootja peab maksma pakendiaktsiisi

    Kui viia sisse joogipakendi pandi skeem, tähendab see senise aktsiisipoliitika läbikukkumist ? pakendi taaskasutuse ulatus jääb kaugele Euroopa Liidu normidest.
    Pakendiaktsiisi seadus lähtus õigest ideest, et saastaja maksab. Taara kasutaja (tootja, importija) peab tagama, et see vedelema ei jääks. Seetõttu allutati nad aktsiisimaksule (1,25 kuni 4 krooni pakendi kohta sõltuvalt liigist ja suurusest). Paraku jäeti kogu taara käitlemise skeem ja logistika turu korraldada, kusjuures aktsiisi summad jäeti maksukohuslaste hallata.
    Aktsiisi nad maksma ei pea, kui näitavad paberit, et nende nimel on kokku kogutud 60% turule paisatud pakendi kogusest. See oleks sama, mis jätta tulumaks maksumaksja enda käsutusse, kui ta tõendab, et on lappinud mõne ruutmeetri teed või õpetanud kellelegi korrutustabeli selgeks.
    Praeguse taarakogumise süsteemi efektiivsust näitab see, et taarat suudetakse kokku osta aktsiisimäärast kuni 20 korda odavamalt (sõltuvalt pakendi liigist). Seda muidugi hambad ristis. Tootja (antud juhul maksja rollis) vastutab ju ainult 60% taara eest, seega on liigset taarat turul küll ja taara kokkuostjad peavad võitlema, et oma kaubast lahti saada. Turul toimetavad ka vahendajad, kes tootjate jaoks taara kogumist korraldavad ja aktsiisist osa saavad, aga tegeliku töö tegijad ? taarapunktid ? peavad leppima piskuga.
    Peamine probleem pole selles, et turuosalised omavahel võistlevad, vaid selles, et taarakogujale jäetavate sentide eest ei saa ta tarbijat motiveerivat taarakogumise süsteemi üles ehitada. Taara, eriti plast, on nii odav, et inimestel pole suurt vahet, kas see metsa visata või kokkuostu tarida. Isegi laps, kes limonaadi ostes on pudeli eest 2 kuni 4 krooni aktsiisi maksnud, ei torma seda 5 või 10 sendi eest maha müüma. Loodetavasti pole seaduse loojad kogu kontseptsiooni ehitanud kindla töö- ja elukohata inimeste potentsiaalile? Kõigele lisaks kritiseeritakse ja alavääristatakse taarapunkte. Enamus rahast jääb seega tootjatele.
    Isegi kui pakendiaktsiisi seadus nõuaks 100% pakendi kokkuostmist, ei tagataks sellega tasakaalustatud ja jätkusuutlikku süsteemi, mis pakendi taaskasutusse tooks. Kas seadusandja kavatsus oli teha pakendiaktsiisi õigest ideest tootjate doteerimise viis? Maksukohuslane peaks aktsiisi ära maksma, nagu makstakse kõiki teisigi makse. Sel juhul saaks laekuvaid summasid ka sihipäraselt kasutama hakata. Aktsiisiga maksustatava pakendi käitlemise protsess oleks sel juhul rahastatud viisil, mis tagaks kõigi osaliste (tootjast tarbijani) motivatsiooni ning see omakorda tagaks seaduse toimimise ja riigi eesmärgi täitmise ? pakendi taaskasutamise ja loodusest eemaldamise.
    Pant on tore asi ? tarbijal on huvi taara poodi tagasi viia. Kui peab maksma lisaks aktsiisile veel ka pandi eest mõned kroonid, siis tahaks midagi tagasi saada küll. Aga mis pakendist edasi saab? Kuhu see poest edasi liigub? Kes seda töötleb? Seni on vaid arutletud, mis suunas joogi hind liigub. Tarbija on hindade tõusmisega harjunud ja joob ikka. Aga et pakend selle tõttu ka korduvkasutusse jõuab, vajab tõestamist.
    Nii jõuame ikka järeldusele, et pakendi käitlemise logistika peab üles ehitama ühtsete mängureeglite alusel ja tagama selle kogu riigis. Rahastamise allikas on tegelikult olemas ? pakendiaktsiis. Seda tuleb vaid sihipäraselt kasutada.
    Autor: Taivo Saar
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Müügikuu mai algas USA aktsiaturul langusega
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Wall Streeti folklooris soovitatakse aktsiad mais maha müüa; soovitusele kohaselt liikusid USA aktsiaturud mai esimesel kauplemispäeval allapoole.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.