• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 2250,06%39 810,88
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 20.01.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eestis aetakse sageli segamini ekspedeerimine ja logistika

ACE Logistics ASi juhataja Karli Lambot rääkis, et umbes 2000. aastal, olles Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni (EEA) juhatuse esimees, tegi ta mitmetele juhatuse liikmetele ettepaneku kaaluda EEA ümbernimetamist Eesti Logistikafirmade Liiduks. ?Siis jäi asi soiku, kuna pidasime kokkuvõttes õigemaks ka nime kaudu täpsemalt määratleda, missuguse tegevusvaldkonna ettevõtete huvide eest seisame,? rääkis Lambot.
Logistika ja ekspedeerimine on kahtlemata erinevad mõisted ja tegevused, kuigi nad päris suures osas kattuvad. Logistikafirma tegevuse eesmärk on Lamboti sõnul tagada kliendile õigete kaupade ja teenuste õige hinnaga, õiges kohas ja õiges koguses kättesaadavus, et kindlustada klientettevõtte maksimaalne kasum ja rahavoog.
Ekspedeerimisfirma osutab teenuseid, mis on seotud kaupade veo, konsolideerimise, ladustamise, käsitlemise, pakkimise või levitamisega, samuti sellega seotud abistamis- ja nõustamisteenuseid (sealhulgas tolli- ja maksuküsimustes), pakub kaupade deklareerimist, kaupade kindlustuse korraldamist ja kaupadega seotud maksete ja dokumentide kogumist või hankimist.

Artikkel jätkub pärast reklaami

?Tõsiasi on, et nii ekspedeerimise kui ka logistika definitsioonid erinevad erinevates allikates ja eri autorite käsitlustes. Siiski saab öelda, et ekspedeerimisteenused on kitsam ning logistikateenused laiem mõiste,? selgitas Lambot. ?Peamine erinevus on selles, et ekspedeerimisteenused ei hõlma rahavoogude juhtimist ning sellega seotud infovoogude juhtimist.?
Eesti Logistikaühingu juhatuse esimees Illimar Paul oli seda meelt, et piiri logistika- ja ekspedeerimisettevõtte vahele saab tõmmata seal, kust algab varude juhtimine. ?Kui firma osaleb optimaalse varude taseme määramisel, arvutab taastellimistasemeid, majanduslikult otstarbekaid tellimuskoguseid, puhverladusid ja prognoosib nõudlust, on tegemist logistikaettevõttega,? rääkis Paul. ?Kes piirdub veo, ladustamise, tollimiste ja kaubakäsitlemistega kliendi tellimusel, on logistikateenuste pakkuja ehk siis klassikalises mõistes ekspedeerija.?
Eestis tegutsevatest logistikateenuseid pakkuvatest firmadest saab logistikaettevõttena käsitleda Pauli arvates näiteks Smarten Logistikat, Via 3Li, Jaotuskeskust, KeSpedit. Need ettevõtted on seotud kliendi varude juhtimise ja optimeerimisega.
?Kui nüüd kaaluda põhjusi, et miks on kõnekeeles mõiste ?logistikafirma? niivõrd levinud, siis peamisi tõenäolisi põhjusi peaks olema kaks: esiteks asjatundmatusest ja teiseks ilmselt tundub paljudele, et logistikafirma on avalikkusele atraktiivsem, seksikam väljend kui ekspedeerimisfirma või transafirma,? lisas Lambot. ?Seega ei ole alust arvata, et piirid logistikateenuste ja ekspedeerimisteenuste vahel hägustuksid, pigem kasutatakse mõisteid valesti.?
Paul lisas, et piir hakkab hägustuma eelkõige seetõttu, et kaubandus- ja tootmisettevõtted ise on hakanud viimaste aastate jooksul logistika tähtsust oluliselt paremini mõistma, on õpitud kasutama logistikas ja tarneahelate juhtimises peituvaid võimalusi. ?See on omakorda viinud olukorrani, milles enamikku Eestis tegutsevaid ekspedeerimisfirmasid on logistikaettevõtteks raske nimetada. Valdavalt ollakse pigem oma veovahendeid omavad või siis mitteomavad vedajad,? selgitas Paul.
On loomulik, et mõni ekspedeerimisfirma kasvab tasapisi üle logistikafirmaks. Niisugune firma pakub sellisel juhul nii ekspedeerimis- kui ka logistikateenuseid. ?Kuigi teoreetiliselt on võimalikud ka olukorrad, kus logistikafirmad ekspedeerimisteenuseid ise ei osuta ega vahenda ? näiteks neljanda osapoole logistika (4PL), kus 4PL-ettevõtte tegevus sarnaneb sellisel juhul konsultatsioonifirma tegevusega,? rääkis Lambot.
NBI Ekspeditsiooni ASi müügijuht Andres Leht leidis, et tendents on ekspedeerimisfirmade logistikafirmadeks muutumise suunas, mitte vastupidi. ?Sellise muutuse üheks peamiseks põhjuseks on kindlasti ettevõtete soov pakkuda oma klientidele täisteenust, mis omakorda on tingitud kliendi soovist suhelda ühe teenusepakkujaga,? selgitas Leht. ?Kliendi jaoks ei ole mugav osta transpordi-, tolli-, ladustamis- ja jaotusteenust erinevatelt teenusepakkujatelt.?
Paul ennustab, et tulevikus hakkavad jõuliselt arenevad logistikaettevõtted mitmeid ekspedeerijate tänaseid funktsioone ja kasumimarginaale üle võtma.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eesti logistikud leiab ? www.logi.ee
Eesti Logistikaühing (ELÜ) koondab veidi üle 220 liikme. Ühingu juriidilised liikmed leiab ELÜ kodulehe avaküljelt, füüsilisest isikust liikmete nägemiseks läheb vaja kasutajanime ja parooli. Need saab ühinguga liitudes. Foorumisse saab ühingu liikmeile jätta teateid.
Eesti Ekspedeerijad leiab ? www.effa.ee
Eesti Ekspedeerijate Assotsiatsiooni (EEA) kodulehelt leiab liikmete alajaotusest andmebaasi, kus on kirjas EEAga liitunud ekspedeerimisettevõtted Eestis. Valida saab nii veoviisi kui ka suuna järgi. Ülevaade on ka liikmekandidaatidest. Soovi korral saab kõigile liitunud ettevõtetele kirja saata.Allikas: ÄP

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 11 p 3 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele