?Tõsiasi on, et nii ekspedeerimise kui ka logistika definitsioonid erinevad erinevates allikates ja eri autorite käsitlustes. Siiski saab öelda, et ekspedeerimisteenused on kitsam ning logistikateenused laiem mõiste,? selgitas Lambot. ?Peamine erinevus on selles, et ekspedeerimisteenused ei hõlma rahavoogude juhtimist ning sellega seotud infovoogude juhtimist.?
Eesti Logistikaühingu juhatuse esimees Illimar Paul oli seda meelt, et piiri logistika- ja ekspedeerimisettevõtte vahele saab tõmmata seal, kust algab varude juhtimine. ?Kui firma osaleb optimaalse varude taseme määramisel, arvutab taastellimistasemeid, majanduslikult otstarbekaid tellimuskoguseid, puhverladusid ja prognoosib nõudlust, on tegemist logistikaettevõttega,? rääkis Paul. ?Kes piirdub veo, ladustamise, tollimiste ja kaubakäsitlemistega kliendi tellimusel, on logistikateenuste pakkuja ehk siis klassikalises mõistes ekspedeerija.?
Eestis tegutsevatest logistikateenuseid pakkuvatest firmadest saab logistikaettevõttena käsitleda Pauli arvates näiteks Smarten Logistikat, Via 3Li, Jaotuskeskust, KeSpedit. Need ettevõtted on seotud kliendi varude juhtimise ja optimeerimisega.
?Kui nüüd kaaluda põhjusi, et miks on kõnekeeles mõiste ?logistikafirma? niivõrd levinud, siis peamisi tõenäolisi põhjusi peaks olema kaks: esiteks asjatundmatusest ja teiseks ilmselt tundub paljudele, et logistikafirma on avalikkusele atraktiivsem, seksikam väljend kui ekspedeerimisfirma või transafirma,? lisas Lambot. ?Seega ei ole alust arvata, et piirid logistikateenuste ja ekspedeerimisteenuste vahel hägustuksid, pigem kasutatakse mõisteid valesti.?
Paul lisas, et piir hakkab hägustuma eelkõige seetõttu, et kaubandus- ja tootmisettevõtted ise on hakanud viimaste aastate jooksul logistika tähtsust oluliselt paremini mõistma, on õpitud kasutama logistikas ja tarneahelate juhtimises peituvaid võimalusi. ?See on omakorda viinud olukorrani, milles enamikku Eestis tegutsevaid ekspedeerimisfirmasid on logistikaettevõtteks raske nimetada. Valdavalt ollakse pigem oma veovahendeid omavad või siis mitteomavad vedajad,? selgitas Paul.
On loomulik, et mõni ekspedeerimisfirma kasvab tasapisi üle logistikafirmaks. Niisugune firma pakub sellisel juhul nii ekspedeerimis- kui ka logistikateenuseid. ?Kuigi teoreetiliselt on võimalikud ka olukorrad, kus logistikafirmad ekspedeerimisteenuseid ise ei osuta ega vahenda ? näiteks neljanda osapoole logistika (4PL), kus 4PL-ettevõtte tegevus sarnaneb sellisel juhul konsultatsioonifirma tegevusega,? rääkis Lambot.
NBI Ekspeditsiooni ASi müügijuht Andres Leht leidis, et tendents on ekspedeerimisfirmade logistikafirmadeks muutumise suunas, mitte vastupidi. ?Sellise muutuse üheks peamiseks põhjuseks on kindlasti ettevõtete soov pakkuda oma klientidele täisteenust, mis omakorda on tingitud kliendi soovist suhelda ühe teenusepakkujaga,? selgitas Leht. ?Kliendi jaoks ei ole mugav osta transpordi-, tolli-, ladustamis- ja jaotusteenust erinevatelt teenusepakkujatelt.?
Paul ennustab, et tulevikus hakkavad jõuliselt arenevad logistikaettevõtted mitmeid ekspedeerijate tänaseid funktsioone ja kasumimarginaale üle võtma.