Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Töö hind ja kauplemistaktika

    Toomas Hendrik Ilves kirjutas mulluse õpetajate-kultuuritöötajate streigi järel Areenis põhimõtteliselt teistsuguse vaate võimalikkusest töösuhetes: töötajail on õigus määrata oma tööle uus hind kindlaks määratud ajaperioodi möödudes. Kui ettevõtjad hinna vastu võtavad, töö jätkub, kui mitte, saab lepingu tähtaeg täis ja töö katkeb.
    Paari nädala eest jõuti Eestis säärase lepingu uuendamises kokkuleppele tervishoiutöötajatega. Läbirääkimised olid lõpufaasis asised ja soliidsed. Raudteel nii hästi ei läinud. Ettevõtja ei uskunud, et lepingu lõppedes tõesti ka nn töötarned lõppeda võivad. Töötajad hindasid samas oma pakkumist ja läbirääkimisjõudu pisut üle, ettevõtja polnud valmis neilt selle raha eest tööd ostma ja saabus paratamatu ? töö katkes.
    Vedurimeeste äsja lõppenud palgakõnelused andsid nii ametiühinguile, tööandjaile kui ka kogu ühiskonnale õppetunni. Kuigi streigi ulatus polnud suur, oli tegu tõesti pikima streigiga taasiseseisvunud Eesti Vabariigis ja sel kogemusel on oluline mõju sotsiaaldialoogi arengule Eestis.
    Tööandjad nägid esimest korda ja said valusalt tunda, et töötajate ja aü-ga ei tasu peitust mängida. Läbi tuleb rääkida viimase hetkeni. Streigikahjude raha tasub alati kokku hoida ja töötajatele ennetavalt palgana välja maksta.
    Eesti Raudteele tegi karuteene kavalus raudteel tegutsevaid ametiühinguid üksteise vastu mängida. Kuigi ajutiselt saab nii ehk tööjõu hinda madalamal hoida, säilib ettevõttel ometi ebakindlus, töötatakse alalises streigihirmus.
    Parimas vaimus sotsiaaldialoog näeks ette, et läbirääkimisi peetakse korraga kõigi töötajatega ja sõlmitakse ka kollektiivleping. Siis on kollektiiv ühtne, läbirääkimistel oleks kindel takt ja väheneks vajadus sagedateks kohtuhagideks. Veel kavalam oleks aga läbirääkimised viia sootuks sektori tasemele ja sõlmida üksainus üldkohustuslik lepe kogu Eesti peale. Nii ühtlustatakse konkurentidega palgatasemeid ning väheneks võimalik omavaheline must konkurents. Läbirääkimiskoormus väheneks mõõtmatult. Ametiühinguile on olulisimaks õppetunniks, et tööväe jõudude killustatus lööb paratamatult töö hinna alla. Samasuguse ametiühingulise struktuuriga ei tasu raudteelastel järgmistele läbirääkimistele vastu minna, ühinemised on möödapääsmatud.
    Aü tunnuslause ?Ühingus on jõud? oleks seekord napilt äraspidise tõestuse saanud. Vedurijuhtide jagunemine kolme aü vahel ja nende eraldumine teistest raudteetöötajatest selgelt ei õigustanud ennast. Ka streigi tipphetkedel, pärast raudteelaste aü toetusstreigi algust teisipäeval, ei suudetud halvata pooltki ettevõtte tegevusest. Streigil oleks kohe suurem mõju olnud, kui algusest peale oleks kaasatud kõik vedurijuhte ühendavad aü-d. Absoluutse tööseisaku oleks esimesest minutist saanud aga nt koostöös dispet?eritega. Nii tuleb tunnistada, et ühelgi elualal pole kõrgemaid ja madalamaid kutsealasid.
    Solidaarsusvaimuga harjumine on ka viie tugeva aü streigipakti mõte. Paraku deklareerisid vedurimehed veel poole aasta eest, et nemad selliseks solidaarsuseks valmis ei ole. Minu hinnangul nad eksisid, kuid pikaleveninud streigi ja oodatust lahjema lepingu tõttu kannatasid lihtsad streikijad, mitte nende õlatundetud juhid. Viimane õppetund mõlemale: kõnelused ei tohi katkeda. Kui 5. streigipäeval puudub tülipooltel kontakt ja infot vahetatakse ajakirjanduse ja kohtuhagide vormis, on see ülekohtune ettevõtte aktsionäride, klientide ja aü streikivate liikmete suhtes.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.