Kui ajas veidi tagasi vaadata, siis oli enne Toyota võidukäiku mudelite lõikes eestlaste absoluutseks lemmikuks Mazda6, enne teda aga pikka aega toosama Peugeot. Mis on olnud nende kolme fenomeni taga ja miks on rahva eelistused muutunud?
Peugeot? fenomen sai alguse paljuski mitme erineva asjaolu kokkulangevusel. Palju kõneainet tekitanud reeksport ehk autode liikumine läbi Eesti Euroopasse tagasi hakkas Peugeot? müüginumbreid võrreldes teiste markidega tõstma, kuni Eesti Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu juhtkond otsustas reekspordi lisamise automüügistatistikasse ära lõpetada. Kuid oli juba hilja. Lehtede, ajakirjade autorubriikides ning majanduskülgedel juba pikemat aega kajastatud Peugeot? meeletu müügiedu oli pannud autoostjaid mõtlema, et kui kõik ostavad, järelikult on hea auto. Ja hakatigi ostma. Ning kui siia lisada tõsiasja, et Peugeot 206 hind oli väga hea, välimus suisa suurepärane, siis saidki nii 206 kui ka 307 Eestis tõeliseks superstaarideks.
Mõne aja möödudes saabus müügile ?jaapanlane? Mazda6. Ja mitte lihtsalt vaikselt ja hiilides, vaid suure kisa-käraga. Endla ristmikule paigutati Motorexi ajaks kinkepakiks maskeeritud Mazda, mille politsei lasi ära vedada. Raadiod pasundasid, lehed kirjutasid. Mazda samalaadne turunduskampaania tunnistati aasta parimaks reklaamiteoks Soomes, hiljem leidis see äramärkimist ka Eestis. Ja Mazda6 oma uudse disaini ja Jaapani kvaliteediga hakkas müüma nii, et müüjad ei jaksanud autosid ette anda, importöör Soome Inchcape ja Vilojeti müügimees tunnistati parimateks Mazda müüjateks Euroopas.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Mazda6 tõstis Jaapani autode populaarsust Eesti turul veelgi ja mitte ainult Eestis. Sel suvel ilmus maailma juhtiva autode turu-uuringufirma J.D. Power and Associates kliendirahulolu-uuring Saksamaa kohta. Kuna Saksa turg on üks Euroopa suuremaid sobib sealseid tulemusi vaadata olulise trendina terve Euroopa autoturu kohta tervikuna.
Uuringus jälgiti ühtekokku 77 parameetrit, mis jagunevad nelja peamisesse gruppi: kvaliteet ja usaldusväärsus; omamiskulud; rahulolu teenindusega; rahulolu auto endaga. Uuringu järgi oli konkurentsitult parim auto Toyota ning teise koha saavutas Mazda. Ka kolmas ja neljas koht kuulusid Jaapani autodele. Huvitava faktina võib välja tuua selle, et sakslased ise kipuvad eelistama Jaapani autotootjaid kodumaistele. Lisaks on autode tehnilise ülevaatuse vigade arvu statistikas olnud Toyota ja Lexus läbivalt liidrite seas nii Eurooopas kui Ameerikas.
Nii ka Eestis, kus eelistama on hakatud autosid, mis peavad vastu meie teeoludes. Autoost on väga emotsionaalne, kuid olles saanud ühe või enama auto omamise kogemuse, hakkab inimene hindama juba ka väga pragmaatilisi omadusi.