Kui ühel osakonnal on prioriteediks näiteks müügimahu kasv, siis on nende töötajate lisatasusüsteem rajatud müügimahu kasvule. Kui aga teise osakonna prioriteediks on toote kasumi kasvatamine, saab boonust kasumi kasvu toetavate tegevuste eest.
Kolmanda osakonna prioriteet võib olla autodega seotud kulude optimeerimine ja kliendirahulolu tagamine ning nende töötajate lisatasud sõltuvad vastavatest näitajatest.
Preemiasüsteeme uuendame siis, kui prioriteedid muutuvad (tavaliselt kord aastas), või kui on selgunud, et mõni mõõdik ei täida enam oma eesmärki.
Väga heaks komponendiks lisatasude arvestamisel on osutunud plaanitäitmise võimendus. Meil on seatud osakonna ja isiklikud kuu müügieesmärgid. Müüginumbrite pealt arvutatakse lisatasu, millest plaani täitmisel makstakse töötajale välja 100%.
Juhul kui töötaja või osakond täitis oma kuuplaani ainult 85% ulatuses, makstakse talle välja ka 85% müüginumbrite pealt arvutatud preemiast. Juhul kui plaani aga näiteks 20% võrra ületati, makstakse talle välja 120% müüginumbrite pealt arvutatud preemiast.
Meil ei ole seatud lisatasudele ülemist piiri, st kõik lisatasud, mis süsteemijärgselt tulevad, maksame ka välja. Seetõttu oleme saanud väga headel kuudel maksta töötajatele suurfirma tippjuhi palgaga võrdseid töötasusid.
Preemiasüsteemide väljatöötamisel kehtib reegel ? töötaja peab saama teenida lisatasu sellelt, mida tal on võimalik mõjutada. Näiteks saavad klienditeenindajad peamise osa oma lisatasudest autot rentivatele klientidele müüdud lisateenustest.
Aastapreemiateks maksame 10% firma aastakasumist, mis jagatakse kõigi töötajate vahel. Jagamisel lähtutakse põhipalga suurusest ja töötaja peab olema töötanud sel aastal firmas vähemalt kuus kuud.
Aastapreemia makstakse välja pärast auditeeritud majandustulemuste kinnitamist, mis meie puhul toimub tavaliselt mais. Kehtib reegel, et aastapreemiat saavad ainult need töötajad, kes töötavad ettevõttes preemia väljamaksmise hetkel.
Ka see on osutunud väga heaks lojaalsusteguriks, sest maikuuks on töötaja jõudnud töötada juba viis kuud järgmise aastapreemia heaks, millest ta töölt lahkumisel ilma jääks.
Selline võimendus annab ettevõttele võimaluse plaanidest mahajäämisel hoida kokku ka kulusid ning seeläbi tagada enda jätkusuutlikkust, samas aga plaanide ületamisel premeerida töötajaid kõrgemini kui lihtsalt müügikäibe protsent.
Autor: Mati Annus
Seotud lood
Lisatud interaktiivne kaart Läänemereriikide tänase olukorraga töötuskindlustussüsteemis
Täna näib mõeldamatu tegutseda ja töötada riigis, kus puudub töötukassa ning töötuskindlustus. Ometi kaheldi veel paar aastakümmet tagasi Eestis sotsiaalsüsteemi rajama asudes selle vajalikkuses sügavalt. Veenmist, et tegu on tõesti olulise asjaga, oli selle algatajatel omajagu.