Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ostujuhi tegevus mõjutab firma majandustulemusi

    Ostujuhi töö osakaal ettevõttes muutub konkurentsi tihenedes järjest olulisemaks. Tootja eesmärk on hoida tooraine ostuhindu madalal ja samas toote kvaliteeti kõrgel, samuti hoida laoseisu optimaalsel tasemel. Kaubandusfirma ostujuhist sõltub, kui hästi tellitud kaup maha müüakse.
    Klaasist saunauste, peeglite ja turvaklaaside tootmisega tegelev Andrese Klaasi ja Dekoori AS palkas omale ostujuhi paar aastat tagasi, kui tekkis vajadus ostudega põhjalikumalt tegeleda. Varem oli ostutegevus üks osa kõikide teiste osakondade põhitegevusest.
    Esialgu ei osatud pikka aega ära kasutada ostujuhi olemasolu ja üritati osa tööd ise ära teha. ?Kui mõisteti, et ostutegevuse ostujuhile andmisega saab rohkem oma osakonna põhitegevusega tegeleda, suhtumine muutus,? selgitab Andrese Klaasi ja Dekoori ASi logistikajuht Annika Mängli.
    Andrese Klaasi ja Dekoori ASi ostujuhi Rita Kurvitsa vastutusvaldkonda kuulub materjali tellimine tootmisesse, läbirääkimiste pidamine tarnijatega, tooraine kvaliteedinõuete kokkulepete sõlmimine ja nendest kinnipidamise kontrollimine, vastavalt müügiprognoosidele materjali olemasolu kindlustamine, vajadusel uute tarnijate ja toodete leidmine jne. Vastutusvaldkonnast tulenevad ka ostujuhi tööülesanded.
    Kurvits peab oma tööd pigem rahulikuks kui närviliseks, tavaliseks kontoritööks. Vahetevahel tuleb siiski ette välisreise, mille eesmärgiks läbirääkimiste pidamine tarnijatega või osalemine messidel. ?Ostujuhi töö sõltub suuresti inimesest endast, kui mugavaks ta tööl laseb muutuda,? lisab Kurvits. ?Ehk kas tellib ainult väljakujunenud tarnijatelt või tegeleb ka uute ja võib-olla paremate otsimisega.? Aeg-ajalt tuleb aga ka ?põlevaid? hetki ette, kui mõni masin läheb katki ja 24 tunni jooksul on vaja maailmast uus varuosa leida.
    Kaubandusfirma rõivaste ostujuhi töö aga möödub suures osas moesaalides ja -esitlustel, aastast võib reisimisele kuluda kuni kolmandik.
    Kuna rõivaste sisseost on hooajaline ja on kontsentreerunud ajavahemikku jaanuari lõpust märtsi lõpuni ning juuli lõpust septembri lõpuni, tuleb neil perioodidel ka nädalavahetustel ja õhtutundidel töötada, selgitab Tallinna Kaubamaja meesterõivaste peaostujuht Rutt Takkin.
    Nimelt peab rõivaste ostujuht pool aastat ette teadma, mida kliendid osta ja kanda soovivad. Ehk praegu on juba tellitud kevadhooaja kaubad. Rõivaste ostujuhi tööd suunavad nii mood kui ka trendiennustused.
    Erinevalt rõivastest ei ole näiteks parfümeerial hooajalisust. Küll tellib Tallinna Kaubamaja parfümeeria, juveelide ja kosmeetika ostujuht Viktoria Gurjev praegu 2006. aasta jõuludeks juba mõnede parfüümide kinkekarbid, sest parfüümitootjad teevad oma plaane nii palju ette. Sedasi võib tekkida olukord, kus täna tuleb tellida jõulukarp parfüümile, mis jõuab turule alles järgmisel kevadel või sügisel. Nii ei tea ostujuht veel tegelikult, kas see lõhn saab populaarseks või mitte.
    Et ostetud kaup võimalikult müüv saaks, eelneb igale ostule analüüs. Vaadatakse tagasi eelmise aasta sama perioodi tulemusi, samuti jälgitakse trendiennustusi ja uudiseid ning selle põhjal pannakse paika tellitud kollektsioon.
    Rõivaste ostujuht valib õige kauba, õiges koguses, õigete suurustega. Skaala peaks olema piisavalt lai, et kataks sihtkliendirühmad, teisalt piisav, et see maha müüa. Näiteks noorteriiete puhul tellitakse enamasti väiksemad suurused ning pikema kasvuga, vanematele klientidele mõeldud kollektsioonidel suuremad suurused.
    Osa suuruste valikust teevad aga ära kaubamärgid, sest brändid on suunatud kindlale sihtgrupile ning seega juba toodavad ainult kitsamat suurustevalikut. Kaubavalikul aitab ka stilist, kes hoiab end kursis moemaailmas toimuvaga.
    Kindla peale mineku tellimust Takkini sõnul pole, iga hooaeg erineb eelmisest. ?Samuti ei saa ostujuht lubada endale suhtumist ?proovime, kuidas läheb??, selgitab Gurjev. ?Kui ma algusest peale tootesse ei usu, siis ma seda ka ei proovi. Vahel on aga vaja ka riskida.?
    Seda, kas ostujuht on töö hästi teinud või on vale otsus sisse lipsanud, näeb riiulite järgi. Kui kaup seisab ega müü hästi, võib olla põhjuseks ostujuhi vale otsus. ?Teisalt võib müüki halvendada ilm. Kui ei tule näiteks korralikku talve või suve,? selgitab Takkin.
    Müügitulemust võib alla kiskuda ka kohaliku turu eripära ? toode, mis mujal maailmas müüb hitina, ei pruugi siinsele tarbijale meeldida. Hooaja jooksul kätte jäänud kaubad müüakse enamasti maha allahindlustel.
    ?Eesmärk on siiski võimalikult vähe kaupa alla hinnata ning teenida müügipinna pealt võimalikult suurt tulu,? lisab Takkin.
    Tootmisfirmas näitab ostujuhi töö toimimist tõrgete ja probleemide vähesus. ?Oluline on, et tootmisel oleks alati laoseisust võtta vajalikud kvaliteetsed materjalid ja samas poleks laovarud liiga suured ega tooraine hinnad kõrged?, selgitab Kurvits.
    Tootmisfirmas on põhiliseks töö tegemata jätmise mõõdupuuks aga materjalipuudus. See näitab, et ostujuht ei ole arvestanud laojäägi suuruse ja tarneaja pikkusega. Alati ei ole põhjus aga ostujuhis või tema töös ?Teinekord tuleb ette ootamatuid tõrkeid, kus tarnija teeb praaki või vedu hilineb,? toob Kurvits näite.
    Vastavad ostujuhtimise aastakonverentsi esinejad
    Kristjan Klementi, Elcoteq Network Corporationi SCMi teenuste juht: Ostujuhtidel peaks olema rohkem täideviiv roll.
    Tauno Tuisk, Hansa Liising laofinantseerimise projektijuht: Hankejuhi positsioon sõltub kaubagrupist, osas ettevõtetes kuuluvad nad juhatusse, teistes mitte. Nende osatähtsus tarneahelas suureneb pidevalt.
    Mart Mere, ETK arendusdirektor: Kaubanduses on neil ikkagi strateegiline positsioon.
    Peeter Meos, kaitseministeeriumi hangete osakonna juhataja asetäitja: Täna ei hinnata ostujuhi tööd, märgatakse enamasti siis, kui midagi on halvasti.
    John Thompson, Commerce Decisionsi juhatuse esimees: Ostujuhi rolli ei teata või teadvustata, tegelikult on see sama tähtis kui müük või turundus, sama strateegiline.
  • Hetkel kuum
Andi Pleskovski: tänavuse aasta hea ja halb stsenaarium büroopindade turul
Sel aastal on büroopindade turul kõige tõenäolisemad kaks stsenaariumi, millede puhul oleneb realiseerumine eelkõige arengutest majanduses, kirjutab RE Kinnisvara partner Andi Pleskovski.
Sel aastal on büroopindade turul kõige tõenäolisemad kaks stsenaariumi, millede puhul oleneb realiseerumine eelkõige arengutest majanduses, kirjutab RE Kinnisvara partner Andi Pleskovski.
Apple andis investoritele külma duši Suurim langus kuue aasta jooksul
Apple teatas suurimast tulude langusest enam kui kuue aasta jooksul ja süüdistas selles tarneprobleeme.
Apple teatas suurimast tulude langusest enam kui kuue aasta jooksul ja süüdistas selles tarneprobleeme.
Tallinna Kaubamaja Grupp hakkab Leedus Škodasid müüma
Tallinna Kaubamaja Grupp allkirjastas lepingu, millega neist saab ametlik Škoda edasimüüja Leedus.
Tallinna Kaubamaja Grupp allkirjastas lepingu, millega neist saab ametlik Škoda edasimüüja Leedus.
Reaalajas börsiinfo
Lillemüüja laseb pikalt tegutsenud äri pankrotti: pole enam mõtet
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Varem Viru lilleturul kioskit pidanud lillede jaemüügiga tegelev Kaeralill koondas töötajad ja läheb pankrotti.
Ministeerium värbas Ragn-Sellsi arendusjuhi asekantsleriks
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) uueks transpordi asekantsleriks kinnitati Sander Salmu, kes alustab ametis 13. märtsil.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) uueks transpordi asekantsleriks kinnitati Sander Salmu, kes alustab ametis 13. märtsil.
Sõda pühkis kolmandiku Ukraina majandusest
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Ukraina majandus vähenes eelmisel aastal ligikaudu 30 protsenti, võttis Soome Panga arenevate majanduste uurimiskeskus Bofit kokku Ukraina ametiasutuste esialgsed andmed.
Eestis elavad Euroopa suuruselt teised alkoholitarbijad
Eurostati andmeil kulutasid Euroopa Liidus alkoholile kõige rohkem lätlased ja nende järel kohe eestlased.
Eurostati andmeil kulutasid Euroopa Liidus alkoholile kõige rohkem lätlased ja nende järel kohe eestlased.

Olulisemad uudised

Raadiohommikus: suure raha hind, paisuvad jalgpallimiljardid ja kliimaseadus
Neljapäevases raadio hommikuprogrammis selgitame välja, mis suunas liiguvad hinnad ja intressimäärad, räägime globaalseks megatööstuseks kasvanud jalgpalliärist ning küsime, kellele on tarvis kliimaseadust.
Neljapäevases raadio hommikuprogrammis selgitame välja, mis suunas liiguvad hinnad ja intressimäärad, räägime globaalseks megatööstuseks kasvanud jalgpalliärist ning küsime, kellele on tarvis kliimaseadust.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.