Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Naftatransiidi kuldaeg möödas
Kuigi transiidiärimehed teenivad naftaveolt endiselt kümneid ja sadu miljoneid kroone, on kuldajad jäädavalt möödas ja konkurents ülitihe.
Nii tegi 2001. aastal üks suuremaid naftatransiidifirmasid, Endel Sifi ja Anatoli Kanajeviga seotud Pakterminal 926 miljonit krooni käivet ja sai 720 miljonit krooni kasumit. 2005. aastal oli ettevõtte käive vähenenud 565 miljoni ja kasum "vaid" 216 miljoni kroonini. Järsu kasumlikkuse languse on läbi teinud ka kunagine suur rahaveski E.O.S.
Näiteks sobib ka Paldiskis asuv Heiti Hääle ja Tiina Mõisaga seotud Alexela Terminal, mille käive on nelja tegutsemisaastaga neljakordistunud, samas kui kasum on kasvanud kaks korda. Ettevõtte juhi Heiti Hääle sõnul kasvavad konkurents ja kulud pidevalt, siiski näeb ta veel ruumi kasvuks. "Tumedate produktide osa väheneb ja heledate oma kasvab ning meie oleme puhtalt heledate turul," rääkis Hääl.
Transiidi Assotsiatsiooni tegevjuhi Andrus Kuusmanni sõnul on naftatransiidi vähenemise üheks põhjuseks kindlasti suurenenud konkurents. "Varem oli osa Eesti terminale mõne naftatoote osas peaaegu monopoolses seisus Läänemere idaosas," ütles Kuusmann. "Tänaseks on valminud sadamad Soome lahe idatipus Venemaal, ümber on profileeritud Ventspilsi terminalid."
Lisaks sellele ei teinud Kuusmanni sõnul veel kuus-seitse aastat tagasi Eestis asetsevad terminalid suuri investeeringuid, nüüd aga investeerivad kõik naftatoodetega tegelevad terminalid suuri summasid, mis väljendub samuti majandustulemustes.
26 miljoni naftatonnini kasvanud transiit sai möödunud aastal veel ühe konkurendi, kui torud avas Vene tööstusgigandi Severstaliga seotud Trendgate, mis suudab mahutada sama palju vedellasti kui Eesti suuremad firmad.
Ettevõttel on plaanis Eesti killustunud ja konkureeriv naftatransiit koondada. Veel tänavu liidetakse Trendgate'iga E.O.S ning uuel aastal võetakse üle Eurodek. Plaan liita Pakterminal esialgu luhtus eestlastest väikeosanike vastuseisu tõttu. Muuga sadama nelja naftaterminali ühendamisel tekiks Eestisse ligi 4 miljardi krooni suuruse varade mahuga ettevõte.