Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks takistada PPP-projekte?

    Elame ajal, mil Eestimaa infrastruktuuri ülesehitamine jõudsalt areneb ja mastaapsed muutused sünnivad sõna otseses mõttes meie silme all. Samas ei ole see tänuväärne ja mitmeid tulevasi põlvkondi puudutav töö veel kaugeltki lõpusirgel. Kohalikel omavalitsustel on selles valdkonnas õnnestunud astuda mitmeid edusamme ka tänu viljakale koostööle erasektoriga. Lihtsa näitena võiks tuua koolide või teede ehitused, kus erasektor nad valmis ehitab, vald või muu omavalitsusüksus neid aga pikaajaliste üürilepingute alusel rendib.
    Nüüd on aga kahjuks põhjust häirekella lüüa. Seda seepärast, et Riigi Raamatupidamistoimkond, mis kujutab endast Rahandusministeeriumi juures tegutsevat asjatundjate kolleegiumi, on koostanud juhendi RTJ 17 "Avaliku ja erasektori partnerlusprojektid" muudatuse eelnõu. Ja ausalt öeldes oleks see kaikaks kodarasse nii mõnelegi paljutõotavale ettevõtmisele. Jõustuma peaks muudatus praeguste plaanide kohaselt juba vastalanud kuu jooksul.
    Konkreetsemalt siis. Eelnõu sisaldab põhimõttelisi muudatusi ülalmainitud nn PPP-projektide kajastamisel avaliku halduse üksuse raamatupidamises. Ühisprojektidega seonduvad varad ja kulud peaksid seega hakkama kajastuma avaliku sektori üksuse bilansis. Seni sõltus kajastamine projekti riskianalüüsi tulemusest.
    Kohalikele omavalitsustele, kes oma koolide, teede vms rajamisel erasektoriga koostööd on harjunud tegema, võivad sellised muudatused osutada saatuslikuks, suurendades hüppeliselt nende laenukoormust. Nii mõnigi neist võib RTJ 17 eelnõu rakendudes leida enda sisuliselt üle öö krediidivõimetuna. Sellised muudatused ei tohiks ühes demokraatlikus riigis, nagu Eesti seda olla soovib, "üle öö" aset leida!
    Samas on Rahandusministeerium just praegu välja töötamas kohaliku omavalitsuse üksuse finantsjuhtimise seadust ning kohaliku omavalitsuse üksuse maksejõuetuse seadust, mis muuhulgas sätestavad täpsemaid reegleid kohalike omavalitsuste raamatupidamistele ning aruannete koostamisele ka PPP-projektide vaatenurgast. Sellega seoses käib ministeeriumi ja kohalike omavalitsuste vahel ka aktiivne mõttevahetus. Seepärast oleks mõistlik RTJ 17 eelnõu kehtestamine kuni nimetatud seaduseelnõude valmimiseni edasi lükata ning siis neidki arvesse võtta.
    Kui eelnõud tahetakse kehtestada ilma, et seda arutataks kohalike omavalitsustega keda see otseselt puudutab, siis see küll hea haldus- ega demokraatliku seadusandlustavaga kokku ei käi. Pidades silmas, millised õiguslikud tagajärjed siit kohalike omavalitsuste bilanssidele ja eelarvetele tulenevad, näib Raamatupidamise Toimkond ületavat siin oma pädevuse piire. Peaks ta ju piirduma eelkõige erasektori raamatupidamise juhendamisega.
    Kummalisel kombel ongi toimkond eelnõu koostamisel lähtunud üksnes erasektori raamatupidamisele mõeldud standardist IFRIC 12, mis ise on aga Euroopa Komisjoni poolt mitmel põhjusel seni üldse vastu võtmata.
    Rahvusvahelisel tasandil on vastav avaliku ja erasektori koostööprojekte puudutav standard alles koostamisel, mistõttu on toimkond eelnõuga loomas pretsedenti. Seepärast näen ma siin karjuvat vajadust täiendava analüüsi järele. Vastasel juhul on oht kohalike omavalitsuste põhiseadusega tagatud õigusi lubamatult riivata - näiteks formaalset maksejõuetust kaasa tuues. Seda enam, et toimkond soovib eelnõu kehtestada sisuliselt tagasiulatuvalt - mis senise Riigikohtu praktika ning Põhiseaduse valguses ülimalt küsitav näib.
    Ja veel - eelnõus on varade ja kohustuste kajastamise kontrollimise põhimõte ülimalt jäik. Riigi raamatupidamise üldeeskirjades arvestatakse lisaks kontrollile siiski ka riskide jaotumisega avaliku ja erasektori vahel.
    Jääb tõesti mulje, nagu poleks toimkond RTJ 17 eelnõu kehtestamise praktilisi tagajärgi üldse analüüsinud. Samuti puuduvad veenvad põhjendused, miks need muudatused ikka vajalikud on.
    Kutsuksingi nüüd kohalikke omavalitsusi avalikult üles kujunenud olukorda arutama ning võitlema selle nimel, et leitaks mõistlik lahendus. Ei ole ju kellelegi kasulik, kui riik kas meelega või kogemata hädavajalikele töödele takistusi ette kuhjab ning piirab kohalike omavalitsuste vabadust ise oma asju korraldada.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.