Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Muuga konteineriprojekti edu sõltub laevaliinide huvist
Mais külastas Tallinnat Ningbo delegatsioon eesotsas sadama presidendi Wu Jinkuniga. Eesti ühe suurema transiidiettevõtte Transiidikeskuse juhtidega arutati võimalikku koostööd Muuga konteineriterminali laiendamisel.
"Ükski sadam ega sadamaoperaator ei saa garanteerida konteinerivoogude liikumist läbi teise sadama, seda saavad tagada vaid suured konteinerlaevaliinid," rääkis Jinkun. "Laevaliinid aga ei ole valmis kinnitama praeguses majandusolukorras ühtki ülemereinvesteeringut," lisas ta.
Transiidikeskuse juhi Erik Laidvee sõnul tuleb teha kõik, et saada kokku täiuslik pakett Muuga konteinerterminali arendamiseks ja sellega läbi Tallinna kulgeva konteinerite transiidivoo hüppeliseks kasvatamiseks.
Tallinna Sadam ja Ningbo sõlmisid mullu jaanuaris koostööprotokolli eesmärgiga rajada Muuga sadama territooriumile konteinerterminal, Hiina pool pidanuks investeerimisotsuse tegema aastaga. Praeguseks on selge, et Ningbo kaasamine on otstarbekas siis, kui nad kindlustavad hüppelise konteinerivoo kasvu.
Laidvee sõnul on laevaliinidele tehtud ettepanekud hakata Tallinna ja Ningbo ühisprojektis strateegiliseks partneriks. "Potentsiaalsed kandidaadid on kõik suured ookeanilaevaliinid, kes Aasiast Euroopasse ja vastupidi konteinereid veavad," selgitas ta.
Siiski ei tasu tema sõnul midagi oodata, enne kui olukord majanduses paremaks läheb. Kolmandik maailma konteinerlaevastiku kogumahust on tema ütlusel kasutamata.
Transocean Eesti OÜ tegevjuhi Ülle Lipre sõnul võiks mõni suurem laevaliin huvituda siia tulemisest, kui Tallinna Sadam suudab olla väga atraktiivne. Eesti ümber on ainult väikesed riigid ja suur naaber Venemaa, kellega suhted tuleb korda seada, selgitas ta. Samas peab ta eestlaste eeliseks kogemusi.
Lipre sõnul plaanib Klaipeda sadam Leedus koostööd ühe suure laevaliiniga ja Läti Ventspils kahe liiniga, nii et laevafirmadel on huvi piirkonna vastu küll. "Suured laevaliinid eelistavad otse Peterburi sõita, seal on suurem sadam, kus ei ole poliitilisi mõjutusi," lisas ta.
Olen suhteliselt skeptiline, et mõni suur laevaliin oleks huvitatud osalemisest Tallinna ja Ningbo sadama ühisprojektis. Esiteks võtaks Muugani sõitmine konteinerlaeval viis päeva kauem aega kui näiteks Hamburgi sadamasse sõitmine. Teiseks ainult Eestisse pole mõtet nii palju kaupa tuua.
Seni kuni põhimõtteliselt ei tehta Venemaaga konstruktiivset koostööd, pole projektil perspektiivi. Vaja on eelkõige dogmadest lahti saada ja normaalsed suhted sisse seada. Ja ega teised seda projekti niisama pealt vaata.