Et toimetada madalat temperatuuri nõudvad toiduained poodi külmalt, kuid müratult, keskkonnasõbralikult ja odavalt, tuleb jahutusseadmes külmaagendina kasutada süsihappegaasi.
Süsihappegaas aitab külmutusfurgoonides temperatuuri alandada ka pärast peatusi, kui uksed kauba mahalaadimiseks avatakse ja furgoon seest soojeneb. Selliseid peatusi tuleb pika päeva jooksul teha vahel mitukümmend.
Veeldatud süsihappegaas (-45oC) ladustatakse statsionaarsesse mahutisse, kust see tangitakse autofurgoonide mahutitesse. Kaubaautod ühendatakse rõhu säilitamiseks süsihappegaasitankurite külge kahe voolikuga - ühes voolikus on gaasiline, teises vedel süsihappegaas.
Rootsis on külmutusautojuhtide elu tehtud lihtsaks: süsihappegaasi tanklad asuvad diislitanklate läheduses, et ei peaks läbi sõitma mitut teenindusjaama.
Süsihappegaas hoiab soojusvaheti abil toiduainete külmutamiseks ja jahutamiseks vajalikku madalat temperatuuri, kasutades aurustumisel tekkivat külmaefekti. Tekkiv külm suunatakse soojusvaheti abil vesijahutusse, aurustatud süsihappegaas juhitakse väliskeskkonda.
Süsihappegaasiga külmveod sobivad muu hulgas hästi jäätise transpordiks. Sellist külmtransporti kasutavad näiteks Soome jäätisetootjad Valio ja Ingman, samuti Norra jäätisetootja Diplom-Is, kus jäätiseautos ei lasta temperatuuril kunagi tõusta üle -18oC. Kahe Valio sellise auto süsihappegaasikulu on aastas umbes 40 tonni.
Arenenuim selle tehnoloogia ja seadmete tarnija on Thermoking. Eestis süsihappegaasil töötavaid külmutusautosid veel liikvel pole.
Süsihappegaasi abil saab temperatuuri langetada neli korda kiiremini kui tavapärase sisepõlemismootoriga töötava jahutusseadme abil.
Näiteks tavameetodil langeb temperatuur 30kuupmeetrises külmkambris +15 kraadilt -20 kraadile kahe tunni jooksul. Süsihappegaasi abiga võtab see protseduur aega 25 minutit.
Süsihappegaasiga transportimine on võrreldes sisepõlemismootoril töötava jahutusseadmega keskkonnasõbralikum ja odavam. Liikuvaid ja seega ka kuluvaid osi on 98% vähem.
Tiheasustusega alade elanikele ja autojuhtidele on eriti meeltmööda see, et süsihappegaasi külmaagendina kasutades ei häiri neid enam külmutusseadmete müra. Müratase on koguni 95% madalam kui tavalistel külmutusautodel.
Just vähese müra tõttu otsustas Stockholmi linnavalitsus, et kõik nende jahutus- ja külmutusautod lähevad lähitulevikus üle süsihappegaasile.
Seotud lood
Sügistalvine hooaeg on käes ja sellega seoses kuulutame taas välja valdkondade ja maakondade TOP-id, kus tunnustatakse Eesti ettevõtluse tublimaid tegijaid. TOPides osalemine annab ettevõttele võimaluse näidata oma majandustulemuste tugevust ja olla nähtav laiemale publikule.
Enimloetud
5
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Hetkel kuum
Neli aktsiat, mille ostmist tasub kaaluda
Tagasi Äripäeva esilehele