Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
KUIDAS kliendikaardi omanik oma õigusi kaitsta saab?
Igal vähegi nutikam kaupmees on suutnud oma klientide rahakotti sokutada ka oma kliendikaardi. Kuigi kaarti meelitatakse soetama kliendisoodustustega, annab kliendikaart omamoodi boonust ka kaupmehele endale: kauba läbimüüginumbrite kõrval saab ta suurema või väiksema täpsusega teada, kes mingeid tooteid ostis.
"Ostu sooritades ning selle käigus kliendikaarti kasutades jääb enamikul juhtudel maha jälg: kas ainult ostusumma suurus või ka konkreetne soetatud kaupade või teenuste nimekiri, mis on võimalik siduda kliendikaardi omanikuga," ütles andmekaitse inspektsiooni vaneminspektor Elsa Neeme. "Seega olemasoleva isikuandmete hulgaga, sh sooritatud ostud, avaneb ettevõttel võimalus profileerida oma kliente, saada teada nende käitumisharjumusi ja ostueelistusi ning edastada seeläbi oma klientidele suunatud reklaame, mis lähtuvad konkreetsest kliendist."
Andmekaitse inspektsioon soovitab inimestel aga juba kliendikaardi taotlemisel kaaluda, kas soovitakse infot sooduspakkumiste kohta. "Enamasti kaasneb nõusoleku andmisega suurel hulgal nii elektroonilistesse kui ka tavapostkastidesse laekuvaid reklaampakkumisi. Oluline on, et kaupmees võib edastada kliendi isikuandmeid vaid kokkulepitud ulatuses kolmandatele osapooltele, kelle eesmärkideks on näiteks otsepostituse edastamine."
Kuigi kliendikaardi taotluse esitamisel annab inimene ise oma andmete töötlemiseks nõusoleku, peab meeles pidama, et talle jääb ka õigus igal ajal teda käsitlevate andmete töötlemine tarbimisharjumuste uurimisteks või otseturustuseks keelata, ütleb Elsa Neeme.
Nõusoleku andmete töötlemiseks võib tagasi võtta ka igal ajal tervikuna. Sel juhul on kaupmees kohustatud igasuguse klienti puudutavate isikuandmete töötlemise lõpetama, kui see on tehniliselt võimalik ega too kaasa ebamääraselt suuri kulutusi.
Tegelikult on igal kliendil võimalik kaupmehe käest ka järele uurida, millised andmed kaupmees tema kohta kogunud on. Näiteks Partner-kaardi kasutajal on õigus saada Kaubamaja või Selveri infolauast enda kohta töödeldavaid isikuandmeid koopiana. Apollo või Hesburgeri kliendid näevad enda kohta kogutavat infot aga ettevõtte kodulehele kliendina sisse logides.
Tallinna Kaubamaja turundusjuht Enn Parel ütleb, et kaubamaja teeb Partner-kaardiga tehtud ostude kohta väga erinevaid järeldusi - mida sisse osta, mida mitte, millal kauplusi lahti teha, millistele klientidele milliseid pakkumisi teha jne. "Andmeid ei vaadata kunagi isikustatult, vaid ainult agregeeritult," ütleb Parel. "Me mitte ei vaata, mida kodanik X ostis, vaid kui palju oli neid inimesi, kes ostsid kaupa Y."
Monika Heinrand, Eesti Tarbijateühistute Keskühistu turundusjuht
Säästukaardi omanikke on praegu ligi 310 000. Boonuste maksmiseks vaadeldi Säästukaardi omanike ostude koondsummat. Praegu toimib Säästukaart eelkõige pakkumiste tegemiseks kaupluses. Müügianalüüsiks kasutame andmeid isikustamata, seetõttu ei pea ükski Säästukaardi omanik muretsema, et keegi tema ostunimekirjas näpuga järge veab.
Andrija Lilleoja, Rimi Eesti Food hüpermarketite juht
Rimi kaupluste nn kliendikaardiks on meie aastaringsed kliendilojaalsusprogrammid. Kleepsukogumiskampaania vastab oluliselt suurema kliendigrupi ootustele.
Jaeketi ostuotsuste aluseks olevat tarbijakäitumise infot edastab jaeketile kassaaparaat. Kliendikaardiga saab välja selgitada konkreetse inimese ostuotsused, mille põhjal on võimalik teha vajadusel suunatud pakkumisi konkreetsele kliendile. Seda aga tegelikult ükski jaekett praegu ei tee.