Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kadrina keskkool juhatab noori inseneriõppele
Viimaste aastate trendid kõrgharidusmaastikul näitavad seda, et noored valivad üha harvem reaalkallaku. Kas see tuleb asjaolust, et noori, kes nende ainetega hakkama saavad, on lihtsalt vähemaks jäänud? Usun, et mitte.
Pigem minnakse loogikast lähtudes kergema vastupanu teed, mis aga ei pruugi anda ootuspäraseid tulemusi, kui kõrgkoolitee jalge alla võetud. Seda tõendab suur esimeselt kursuselt väljalangenute arv.
Lääne-Virumaal asuv Kadrina keskkool on võtnud missiooniks gümnaasiuminoortele insener-tehnoloogiliste alade tutvustamise, et aidata noortel enda jaoks selgemaid tulevikvalikuid teha, kõrgkooli sisseastumiseks ettevalmistuda ja kõrgkoolis paremini hakkama saada.
2005. aastal otsustas kool koos vilistlaste ja valla ettevõtetega alustada valikaine ärijuhtimise ja tehnoloogia aluste õpetamist nii oma kui ka ümberkaudsete koolide õpilastele, mis on kogu Eestis ainus sedalaadi õppimisvõimalus.
Valikainet õppides saab kolme aasta jooksul ülevaate sellistest olulistest valdkondadest, nagu organisatsiooni kultuur ja juhtimise alused, logistika, tehnoloogia alused, tehniline joonestamine, insenerigraafika, ehituslik projekteerimine, müük ja turundus, loogika.
Lisaks praktikale ümbruskonna ettevõtetes toimub kahenädalane välispraktika teise õppeaasta lõpus suvel. Kogenud lektorid-praktikud tulevad väljastpoolt kooli, mitu neist on Kadrina keskkooli vilistlased.
Ülevaatlik valikaine pakub noortele võimaluse tundma õppida olulisi valdkondi ja annab neile parema lähtealuse edasisi otsuseid teha. Paljud noored on saanud valikaine õppimise ajal enda jaoks selgeks, kas jätkata reaalvaldkonnas, valides näiteks mõne insenerieriala kõrgkoolis, või selle, et inseneriks saamine ei ole päris õige tee. Mõlemad valikud on õiged, kui need lähtuvad igaühe sisetundest.
Neid valikuid saab paremini teha, kui valdkonnaga on otsene kokkupuude. Kui kokkupuudet või kogemust pole, siis on ka raske otsust langetada ning sellisel juhul hakkavad määrama tegurid meist väljaspool (väliskeskkonna, sõprade/vanemate, meedia mõju jne).
Eelmisel, 2009/2010 õppeaastal jõuti nii kaugele, et Kadrina koolinoored olid valmis võrldema enda oskusi projekteerimistarkvara AutoCAD programmi kasutamises tudengitega.
Tänavu märtsis toimus Kadrina keskkoolis esimest korda Eestis projekteerimistarkvara AutoCAD kasutamise võistlus CADrina 2010, kus rinda pistsid kolmeliikmelised noortevõistkonnad Kadrina keskkoolist, Tallinna Tehnikaülikoolist ja Tallinna Tehnikakõrgkoolist. Huvitava lähteülesande lahendamist võistkondade poolt sai jälgida suurtelt ekraanidelt. Pärast pingelist võistlust näitasid tehnikaülikooli üliõpilased, mida omavalmistatud robotid teha oskavad.
CADrina võistluse mõte on palju laiem kui lihtsalt üks põnev võistlus. Mõte on tutvustada noortele tehniliste ainete õppimisega kaasnevaid võimalusi ja julgustada neid mõtlema insenerihariduse omandamisest.
Valikaine õppimine Kadrina koolis koos põneva võistluse CADrina väljundiga on noorte jaoks atraktiivne. Sel õppeaastal alustas valikaine õppimisega 14 9. klassi noort. Nii palju huvilisi pole siiani veel ühelgi aastal olnud. Selline noorte huvi annab usku, et mitmed neist ka edasi inseneriharidust omandama lähevad ja ennast tehnilistel aladel teostama hakkavad.
Autor: Asko Talu