Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Heleniuse luhtumised
Riskikapitalist Joakim Helenius kolmest oma ärist, mis ebaõnnestusid.
"Ideal Cup – kohvikett Venemaal – ebaõnnestus, ehkki potentsiaali nägime seal kõvasti. Selle põhjuseks oli see, et juhid ei olnud valmis kohanema konkurentsi tihenemisega ega seni edu toonud kontseptsiooni edasi arendama," märkis ta.
Teine ebaõnne näide on MTV Baltic, kus ei arvestatud muutunud oludega. "Ostsime eilse suure kaubamärgi ja ei mõistnud, et tänased noored saavad oma muusika internetist ega vaata televiisorit. Koos meiega eksisid ka reklaamiostjad – algul olid meie reklaamitulud märkimisväärsed," selgitas Helenius.
Kolmanda näitena tõi riskikapitalist välja Poola meditsiiniajakirjade väljaandja Quadro Media, kus ebaõnnestumise põhjuseks oli kehv kohapealne juhtimine – väikeosanikuks ja tegevjuhiks jäi asutaja, kes ei tulnud toime kiiresti kasvava äriga.
Olulisima õppetunnina nimetas Helenius, et investor peaks olema tippjuhile võimalikult lähedal. "Kui räägime väikestest investeeringutest, mis on kaugel, on keeruline leida aega, et sel äril silm peal hoida. Nii ei jää üle muud, kui usaldada kohalikku juhtkonda," kõneles ta Pärnus.
"Teiseks peab olema võimalik vahetada juhte. Selge on, et keeruline on meelitada väikefirmasse tegijaid tippjuhte. Igal juhul tasub läbi mõelda, mida teha, kui oled juhtidega rahulolematu, millised on lahendused. Kui sellele küsimusele pole vastust, tasuks järele mõelda."
"Kolmandaks tuleb arvesse võtta trende, eksisime sellega MTV puhul," rääkis Helenius juhtimiskonverentsil.
Viimasena tõi Helenius välja, et kontseptsioon peab olema selgelt konkurentidest eristuv. "Ideal Cup esindas näiteks seda, kuidas asju enne tehti, mitte seda, kuidas neid täna teha oli vaja. Ostsime lihtsalt väsinud brändi," kõneles ta.
"Riskipapitalisti seisukohast on edu see, kui neis ettevõtetes, kuhu investeeritakse, õnnestub luua jätkusuutlik äri. Pikemas perspektiivis on eesmärk muidugi kasvada suureks, luua lisandväärtust. Lühaiajalises plaanis on võtmesõna aga kestlikkus," rääkis Helenius.
"Ebaõnnestumine on selle vastand – olukord, kus võitled otsusega, kas tõmmata juhe seinast ja leppida, et investeering läks tuulde, või pumbata raha juurde, lisas ta.
Kokkuvõttes tõdes Helenius, et ebaõnn on vältimatu, aga kui sellest õppida ja lisada saadud kogemusele soov võtta läbi analüüsitud riske, on lootust olla edaspidi edukas juht.