Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tööstus. Eesti toidab maailma autotööstust

    Autotööstusele allhanget tegevatel firmadel läheb taas hästi – ollakse tagasi ligilähedaste buumiaegsete mahtude juures ning osaliselt isegi üle selle. Pärnumaal tegutseva OÜ AQ Lasertool juhataja Ragnar Koppeli sõnul võib tänavust aastat pidad üle keskmise heaks.

    “Kui vaadata meie sooritust tervikuna, siis suuri tagasilööke me majanduslanguse ajal ei kogenudki, valdkonniti võis aga kukkumine olla päris suur.
    Veokite segment kukkus meil majanduslanguse ajal poole võrra, samas busside valdkond jälle tõusis. Põhjus on selles, et bussitellimused tehakse pikema aja peale ette ning kuna lõviosa tellimusi teeb avalik sektor, siis on see valdkond ka majanduse üldisest käekäigust vähem mõjutatud. 2010. aastast alates on tootmismahud veokite segmendis, kus meie põhiklientideks on Scania ja Volvo, hakanud kiirelt taastuma,” räägib Koppel.
    AQ Lasertool on alates ettevõtte loomisest näidanud tublit kasvu, senise seitsme tegevusaasta jooksul on igal aastal suudetud kasvatada käivet ligi 30 protsenti. 170 töötajaga ettevõtte kogu toodang läheb ekspordiks. Eelmisel aastal jõuti 18 miljoni eurose kogukäibeni. Firma kogukäibest pool tuleb tarbesõidukitele tehtavast allhankest.
    “Oleme tootmist automatiseerinud, mistõttu on meie inimeste arv firmas langenud, seega lähiajal me inimesi kindlasti juurde ei võta. Kaugema tuleviku arengute kohta annab vastuse aeg,” sõnab Koppel tuleviku kohta.
    Maailmanimedega autotootjad. Harjumaal tegutsev Mistra-Autex ootab tänavuselt aastalt ettevõtte ajaloo rekordkäivet, oodatakse ligi 15,3 miljonilise euro suurust müügitulu. Senine parim aasta oli firmal 2007, kui käive oli 13,5 miljonit eurot. Põhi oli firma jaoks 2009. aasta, kui müügitulu langes 8 miljoni euroni.
    “Kui pangandussektor millegi hulluga välja ei tule, siis võib järgmine aasta kujuneda tänasega samaväärseks. Oleme muutnud tootestruktuuri ning tõstnud efektiivsust,” märgib ettevõtte juhatuse esimees Priit Tamm.
    Tamme sõnul on nende põhikliendid tegemas viimaste aegade parimaid tulemusi. Mistra-Autexi põhiklientideks on Volvo, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen ning Jaguar-Land Rover.
    Lõuna-Euroopa autotootjatel seevastu nii hästi ei lähe. Paljuski tuleneb see asjaolust, et osa riikide jaoks on krediit kallis, kuna riigi krediidireiting on nõrk. Näiteks Itaalia saab lühiajalist, kahe aasta pikkust raha laenata enam kui viis korda kallimalt kui näiteks Saksamaa, kelle kaheaastase laenu intressimäär on 0,7 protsenti, samal ajal kui Itaalial on see neli protsenti.
    “Eelmisel aastal suurenes autode tootmine Euroopas kuus protsenti, tänavuseks aastaks aga prognoositakse Euroopas müügi langust. Sama teed peaks minema ka tootmine. Automüük maailmas tervikuna kasvab,” selgitab Tamm.
    Ennekõike on kasvumunbrite taga nn BRIC- riigid: Venemaa, Hiina, India, Brasiilia, kuid autode müük ja tootmine on kasvanud ka USAs ning Jaapanis, viimases ennekõike tsunami tagajärjel. USAs on autoturgu stimuleerinud valitsus ning keskpank.
    Tartumaal tegutsev Metec Grupp valmistab autotööstusele tooteid nii originaalosadena kui ka järelturule. 2008. aasta neljandas kvartalis alanud ning pool aastat kestnud langus kahandas originaalosade segmendi käivet viis korda, põhjuseks eelkõige kogu tarne- ja müügiahelas buumi ajal loodud tohutud laovarud, mis nõudsid realiseerimist.
    Metecil on müügitulu autotööstuses taastunud. “Kriisi ajal mängiti Euroopas üsna palju seni toiminud tarneahelaid ümber. Ühelt poolt tingis seda ühest kliendist või kitsast turusegmendist sõltuvuses olnud tarnijate majandusraskused, teisalt vähenenud mahtude tõttu ostujuhtidele sülle kukkunud vaba aeg uute hankijate otsinguga tegelemiseks. Kui enne üleilmset majanduslangust läks valdav osa meie toodangust nõndanimetatud pikamaa transpordi sektorisse, siis kriisi ajal laiendasime oma kliendiportfelli autotööstusele tehnoloogiliselt lähedal seisvatesse harudesse, näiteks põllumajandus, metsandus- ja teehooldusmasinate sektoris,” rääkis Metec Grupi juhatuse liige Toomas Lepp.
    Kuna tootearendustööde maht kasvas hüppeliselt, sai ettevõtte peamiseks takistuseks kriisiaastatel tootearendusinseneride ja tehnoloogide nappus.
    Seetõttu venisid arendusprojektid kavandatust pikemaks ja kasum ei taastunud käibega samas tempos.
    Rahastamine peab jätkuma. “Investeeringud taastasime väiksemas mahus juba 2010. aastal ja möödunud aastal tegime neid märkimisväärse 1,7 miljoni euro eest.
    Alla miljoni euro ei lange investeeringud ka sellel ega ka mitte järgmisel aastal. Käibe hüppelist kasvu me lähiaastateks siiski ei plaani. Pigem keskendume sisemise töökorralduse ja tootlikkuse parandamisele ning loodame kasvatada tooteportfelli lisandväärtust tervikuna,” sõnas Lepp.
    Lepa sõnul püsib Metec Grupi nii praeguste kui ka
    uute potentsiaalsete klientide huvi koostöö laiendamiseks või uute partnerlusuhete alustamiseks kõrge ning sellele tuginedes võiks ettevõte soovi korral originaalosade segmendis oma käivet majanduse üldisest arengust kiiremini kasvatada. Tellimusi ollakse valmis vastu võtma kõigilt autotööstustelt.
    “Oleme oma esmaseks sihiks võtnud aga omatoodangu ja meie kolmanda tegevusvaldkonna – meditsiinitehnika toodete eelisarendamise. Seetõttu oleme autondusega seotud segmendis laienemisplaanidega mõningal määral ettevaatlikumad ja valivamad,” ütles Lepp.
  • Hetkel kuum
Toomas Kiho: mõelgem ka sellele, kas Nõmmest või Lasnamäest võiks saada eraldi omavalitsus
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Euroopa kõige väärtuslikuma ettevõtte kasum kasvas pea kolmandiku
Novo Nordisk, mis sai eelmisel aastal oma kaalulangetusravimite menu tõttu Euroopa kõige väärtuslikumaks ettevõtteks, ületas neljapäeval esimese kvartali kasumiootusi, kuna nõudlus nende ravimite järele aina kasvab.
Novo Nordisk, mis sai eelmisel aastal oma kaalulangetusravimite menu tõttu Euroopa kõige väärtuslikumaks ettevõtteks, ületas neljapäeval esimese kvartali kasumiootusi, kuna nõudlus nende ravimite järele aina kasvab.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Eesti tegi hinnatõusuga naabritele silmad ette
Euroala harmoneeritud tarbijahinnaindeks püsis aprillis aastatagusel ehk 2,4% tasemel, selgub Eurostati andmetest.
Euroala harmoneeritud tarbijahinnaindeks püsis aprillis aastatagusel ehk 2,4% tasemel, selgub Eurostati andmetest.