Oleme konkurentsiametile teinud ettepaneku eraldada üldteenuse hinnas elektrienergia maksumus ja teeninduskulud ning lisada teeninduskulud üldteenuse klientide arvele ühtse teenindustasuna. See alandaks üldteenuse marginaali ning tagaks kõigile üldteenuse klientidele õiglase ja kulupõhise hinna. Meie ettepanek on üldteenuse klientide jaoks ausaim lahendus, sest tarbitav elektrikogus ei tohiks mõjutada seda, kui palju klient teeninduskulusid maksab. Näiteks arve väljastamise kulu ei sõltu ju tegelikult kliendi tarbitud elektrikogusest.
2. Miks on Eesti Energia üldteenuse marginaal kõrgem kui teistel üldteenuse pakkujatel?
Erinevatel üldteenuse pakkujatel on erinev üldteenuse tarbijate arv, üldteenuse tarbimiskogus ja klienditeeninduskanalite võrgustik ning sellest ka erinevad kulud. Järelikult ka erinev hind. Eesti Energial on üle-eestiline büroovõrk, meie infosüsteemid peavad vastu pidama kordi suurematele koormustele kui teistel üldteenuse pakkujatel, võlahalduses tuleb meil katta märksa suuremaid finantsriske. Loomulikult ei lisa me üldteenuse teeninduskulude hulka ühtegi elektripakettidega seotud kulu, nagu näiteks müügisüsteemi ülalhoidmine või turundus.
3. Miks on Eesti Energia avatud turu teeninduskulud ligi 5 korda kõrgemad kui suletud turu kulud?
Avatud turu kulud ongi mitu korda kõrgemad kui suletud turu kulud. Selleks et avatud elektrituru reegleid täita, toimus 2011. aastal Eesti Energias ulatuslik, mitu aastat ettevalmistatud infosüsteemide vahetus. Enne turu avanemist kahekordistasime oma klienditelefoni teenindusvõimekust, avasime uusi büroosid ning laiendasime ka teeninduse tiimi – kõik ikka selleks, et tuleksime kasvava pöördumiste arvuga toime.
2012. aastal lisandusid avatud turu kuludesse veel ka üldteenuse pakkumiseks vajalikud arendused. Seega algasid avatud turu kulud juba suletud turu päevil. Samas ei loetud neid siis suletud turu teeninduskulude hulka, mistõttu ei kajastunud need ka elektri hinnas. Konkurentsiamet pidas neid toona avatud turu teeninduskuludeks, mis tuleb nüüd, avatud turul, elektri hinda sisse arvutada.
4. Miks ei saa Eesti Energia mastaabiefekti mõjul pakkuda soodsamat üldteenuse marginaali?
Kui kõik üldteenuse pakkujad kasutaksid täpselt sama võimekusega infosüsteeme, ühte ja sama lihtsakoelist e-teeninduse lahendust, kui igal müüjal oleks täpselt samapalju büroosid, ja töötajaid, saaks Eesti Energia tõepoolest pakkuda konkurentsitult soodsaimat üldteenuse hinda. Paraku tähendaks see Eesti Energia üldteenuse klientidele praegusest oluliselt madalamat teenindusstandardit.