Heasse raadioreklaami tasub panustada – reklaam raadios on märksa odavam kui teles ning Eestis on raadio endiselt au sees – üle 95 protsendi inimestest kuulab raadiot.
Kuid raadioreklaamil on palju eripärasid, mida võiks õnnestumiseks silmas pidada. “Raadiot kuulatakse enamasti fooniks, olgu siis koduseid toimetusi tehes, tööl sebides või autoroolis istudes. Neid inimesi, kes kõrv raadio vastas kuulavad, on vähe,” kirjeldab reklaamivõistluse Kuldmuna tele- ja raadioreklaami kategooria žürii esimees Olav Osolin. “See aga tähendab, et raadioreklaam peab hakatuseks enda vastu huvi äratama, et inimene seda muu sebimise kõrval üldse tähele paneks. Tõsi küll, ega selles osas TV-reklaamiga erinevus enam nii suur polegi, sest ka telerit jälgitakse varasemast väiksema tähelepanuga, kuna vaatajad kipuvad saate ajal üha enam sülearvutisse või nutitelefoni piiluma, kas siis saadet ise kommenteerides või teiste arvamusi lugedes.”
Osolin tõi välja kolm reeglit, mida võiks raadioreklaami kavandades silmas pidada. Esiteks peaks kuulaja saama selgelt aru, milline firma või bränd temaga räägib. Seepärast on üsna tavaline, et raadioreklaamis korratakse brändi nime mitu korda.
Teiseks, nagu iga teise reklaami puhul, tuleb sõnumi iva võimalikult konkreetseks lihvida – et kuulaja saaks aru, miks see reklaam tehtud on, mida kauba, teenuse või sündmuse kohta räägitakse.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ning kolmandaks peab kuulaja mõistma, mida ta pärast seda reklaami tegema peab. Kas ta peab kuhugi helistama? Minema, ostma, ette võtma? Kuna raadioreklaam jõuab kuulajani tihti just autos, siis sobivad sinna eriti hästi sõnumid, mis eeldavad kiiret reageerimist. Osolini sõnul on eeskujulik reklaam raadios selline, mis neid printsiipe jälgib looval, originaalsel ja kõrvatorkaval viisil.
“See ei tohi olla igav, tüütu, korduvalt kuuldud, mage. See, milline reklaam tuleb, sõltub sellest, kes reklaami välja mõtles ja kuidas see ellu viiakse,” lisab ta.
Reklaamivõistlusel Kuldmuna mitmekordselt hinnatud reklaamibüroo Utopia loovjuht Alvar Jaakson kirjeldab väga head raadioreklaami nii: õhtuse linnatänava helitaust, naise kontsakinga-sammud jõuavad autoni. Ukse avamise heli, naine istub autosse. Auto roolisignaal hakkab hüüdma ega lõpeta. Hääl ütleb: Wonderbra.
Tekitas põnevust? Hea raadioreklaam on Jaaksoni sõnul oma olemuselt samasugune kui hea telereklaam: räägib emotsionaalses vormis huvitava loo ja viib nii turundussõnumi kohale. Eripäraks on kõige emotsionaalsema meele, nägemise puudumine, mis teeb raadioreklaami loomise põnevaks väljakutseks – pilt tuleb heliliste vahenditega luua kuulaja vaimusilmas.
Nutikat raadioreklaami kuuleb aga harva. Head reklaami kohtab ekspertide sõnul tegelikult vähe. Jaaksoni sõnul kiputakse raadioreklaami käsitlema n-ö helilise kuulutusena – seda ei osata tellida kui reklaami, millel on lisaks info edastamise funktsioonile ka kuulaja tähelepanu äratamise, köitmise ja emotsionaalse tasu pakkumise funktsioon.
“Tavaliselt on raadioreklaamide tase suhteliselt nadi – neid esitatakse Kuldmunale vähe ja see näitab, et raadioreklaame eriti ei väärtustata. Suuremat osa raadioreklaame, mida me kuuleme, polegi mõtet sinna esitada, kuna need on igavad banaalsed kuulutused,” tõdeb Osolin. “Mul on tunne, et suur osa on raadiojaamade endi valmistatud. Müüdi kliendile reklaamiaega ja öeldi: teeme reklaami ka valmis. Ja siis lastakse nadi fantaasia juba tuntud radadele seiklema.”
Samas nendib ta, et tihti võivad banaalsedki reklaamid töötada. “Kui väga palju kordi ütled minuti jooksul brändi nime, et seda nime poolest tuttavaks teha, siis võib seda raadioreklaamiga saavutada,” tõi Osolin näite.
Venekeelne tarbija unustatakse ära. Kasutamata võimalusi on palju. Taevaraadio ASi juht Ilmar Kompus märkis intervjuus Äripäeva turundusportaalile Best Marketing, et reklaamijad ei tähtsusta venekeelset elanikkonda, kellele suunatakse ebaproportsionaalselt vähe reklaami. “Meie missioon on seda poolt reklaamijatele lahti seletada.”
Hetkel kuum
Muusiku portfell on kasvanud kuuekohaliseks
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kompuse sõnul on oluline teema ka raadioreklaami copy ehk reklaami skript. “Kui korduste arv on suur, siis võib ebaõnnestunud reklaamtekst tekitada hoopis vastupidise tulemuse – halb reklaam sunnib kanalit vahetama,” sõnas Kompus.
Nagu paljudes teistes valdkondades, on tegijate sõnul ka raadioreklaamide kitsaskoht asjaolu, et turg on väike, mängijaid samas palju. “Noored inimesed kuulavad raadiot rohkem internetis ja meie peame sellele trendile reageerima. Eesti mobiilioperaatorite internetistriim on hea, telefonis on lihtne internetiraadiot kuulata,” sõnas Trio LSLi juht Priit Jõgi.
Raadioreklaamil on kasvuruumi
Taevaraadio ASi juht Ilmar Kompus rääkis Best Marketingile, et raadioreklaami masueelne olukord pole veel taastunud. “Oleme praegu reklaamikäibelt umbes 30% masu-eelsest tippajast maas. Samas on olnud selge surve suurematele allahindlustele, mis lõppkokkuvõttes võib tähendada, et eetris kostuv reklaami maht ei ole proportsionaalselt vähenenud,” ütles Kompus.Raadio eelis on tema sõnul see, et raadiokuulamise eest ei küsita raha. Auditooriumi suurust masu ei mõjutanud. Seetõttu sellist tagasilööki raadios ei olnud nagu näiteks ajalehtede-ajakirjade äris, kus inimesed peavad lugemise eest maksma.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Pane tähele
Kuidas saada hea raadioreklaam
Mida teha enne reklaamiagentuuri minemist
Pane paikaOotused reklaamileReklaami sõnumEelarveAjakavaMõtle läbi sihtgruppKas inimesed, keda kõnetada tahad, kuulavad raadiot? Kas sinu sõnum, toode, teenus sobib nende vajadusi rahuldama?Teavita oma soovidest ja mõtetest ka reklaamiagentuuri.
Allikas: Alvar Jaakson, Ilmar Kompus
Artikkel jätkub pärast reklaami
Tasub teada
Parim hetk raadioreklaamiks
Hommikul on raadio prime time – sel ajal ei ole muud meediad raadio atraktiivsust vähendamas. Päeva jooksul on raadio paljudele taustaks, ilma et nõuaks liigset süvenemist.
Kuula
Et leida tegijat, kelle käekiri, ideed ja portfoolio sulle meeldib, kuula näiteks Kuldmuna arhiivist Eesti viimaste aastate parimaid raadioreklaame.
www.kuldmuna.ee/arhiiv/