Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Osula - jätkuvalt bussifirma roolis

    Kas tõesti on sellest kakskümmend aastat, teeb Hugo Osula imestava näo, kui talle meelde tuletada, et 20 aastat tagasi alustas tollane MootorReisi AS rahvusvaheliste bussiliinidega.

    Ja ehkki bussifirmasid ühendava ASi Mootor Grupp ainuomaniku Osula kinnitusel meeldib talle pigem tulevikku vaadata kui minevikus sobrada, tunneb ta jutuajamise edenedes ennast üha mõnusamalt ka minevikulainel.
    Alustuseks toonitab Osula, et kõik need aastad on nad oma silme ees näinud eelkõige reisijaid. "Ei ole mõtet tegeleda ühistranspordis teenuse pakkumisega, kui sa ei taju, ei mõtle ega keskendu neile, kes tahavad sinuga sõita," sõnab ta. Samuti rõhutab ta, et rahvusvahelises bussiliikluses on võimalik olla jätkusuutlik ainult siis, kui sa opereerid ise Eestis, Lätis, Leedus ja Peterburis. "Ainult müügistruktuuridest ei piisa," lisab ta.
    Hoop odavlennufirmadelt. Praegu on ASi Lux Express Estonia (endine MootorReisi AS) koduturuks territoorium, mis jääb Berliini ja Peterburi vahele. Buumi ajal, 1999-2005 opereeris firma bussiliiklust Moskvast Londonini. Tippajal käis näiteks Kaunase ja Berliini vahet iga päev viis kahekordset bussi. Pikkade bussiliinide kasumlik äri hääbus odavlendude tulekul.
    Aastaid Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise peainsenerina töötanud Hugo Osula sattus bussindusse 1989. aastal, kui Tallinna autobussikoondise Ülemiste filiaali bussijuhid kutsusid ta ettevõtte etteotsa. Filiaali baasil moodustati RAS Mootor, mille bussid sõitsid Eesti-sisestel kaugliinidel.
    "Kui meile 1993. aasta algul anti selgelt mõista, et Mootori kollektiivil ei ole mõtet osaleda ettevõtte erastamisel, sest potentsiaalsed ostjad on juba olemas, oli mul pilt selge," põhjendab Osula, miks mõtted hakkasid sama aasta suvel keerlema oma transpordiettevõtte asutamise suunas. Tema peamiseks mõttekaaslaseks sai Toivo Leht. Justkui iseenesest kujunes välja nii, et Hugo Osula hakkas üles ehitama rahvusvahelise reisijateveoga tegelevat MootorReisi ja Toivo Leht Eesti siseliine opereerivat ASi SEBE.
    Partnerid Saksamaalt. Hugo Osula sai tänu heale sõbrale, Saksamaal elavale Jüri Terasele kontakti Saksa riigiraudtee Deutsche Bahni tütarettevõtte, rahvusvahelisi bussiliine opereeriva Deutsche Touringu juhtidega. Pärast pikka veenmist otsustasid sakslased vastasutatud MootorReisi aktsionäriks hakata, nende 40-protsendiline osalus läks neile maksma kõigest 40 000 Saksa marka.
    "Pärast Deutsche Touringi tulekut muutus meie firma tunduvalt krediidikõlblikumaks pankade silmis," räägib Osula. "Deutsche Touring andis meile järelmaksuga korralikud kasutatud bussid oma bussipargist. Nende bussidega õnnestus meil kohe küllaltki suures mahus alustada."
    Esimene buss liinile Tallinn-Köln väljus Tallinna bussipargist 2. aprillil 1994 ja mõne nädala pärast lisandus liin Tallinn-München. Sama aasta suvel pani MootorReisi AS edukalt käima ka Tallinna-Kopenhaageni liini, ent Skandinaavia bussituru vallutamine lõppes Estonia hukuga. Uppunud laeva jäid MootorReisi buss, kaks bussijuhti ja 18 reisijat, vaid üks bussireisija, Läti neiu, pääses eluga.
    MootorReisi regulaarliine kasutasid 90ndate keskpaigas Saksamaale sõitmiseks peamiselt tudengid, väikeettevõtjad ja inimesed, kes läksid Euroopasse äripartnerit otsima. "Saksamaa autoturgudele kippujaid me oma potentsiaalseteks klientideks ei pidanud," seletab Osula. "See seltskond eelistas tšarterbusse. Kõigil neil olid tengelpungad Saksa markadega taskus ja kõik nad hoidsid sõidu ajal kramplikult käsi rinnal koos."
    Teeröövli kuul läbi bussilae. Loomulikult oli see seltskond atraktiivne Poola teeröövlitele. Osula meenutab, et kord pidasid relvastatud röövlid ka nende liinibussi pärast piiriületust kusagil Suwalki metsade vahel kinni. Mingil hetkel said röövlid siiski aru, et see ei ole see buss, mida nad tegelikult ootasid - bussis istuvatelt tudengitelt polnud midagi väärtuslikku võtta. "Röövlid ähvardasid, sõimasid ja räuskasid ning enne bussist lahkumist lasid suures vihas veel kuuligi bussilaest läbi," meenutab Osula. "Meie bussijuhid said hiljem reisijatelt kiita, et nad säilitasid väärikuse ning suutsid ärritunud röövlitega rahulikult suhelda."
    Pärast odavlendude võidukäiku sai Osulale selgeks, et pikkade liinide aeg Euroopas on ümber ja kujundada tuleb uus ärikontseptsioon. "See tähendas uut kaubamärki, uut logistikat, uut organisatsioonilistruktuuri ja ka uusi juhte ettevõtete etteotsa," täpsustab Osula, kes alates 2006. aastast tegutseb bussifirmade grupi nõukogu esimehena.
    2009. aasta suvel sai temast ka Mootor Grupi ainuomanik, kui ta ostis 40-protsendilise välisosaluse välja. "Deutsche Bahn oli oma bussiettevõtted paar aastat varem müünud ühele Hispaania ja Portugali transpordikontsernile ja seega läks osalus MootorReisis samuti neile üle," räägib Osula. "Minule see konsortsium südamelähedaseks ei saanudki ja kui lõpuks tuli vastuvõetav pakkumine, ostsin nende osaluse välja."
    ***
    Kohv sulatas piirivalvuri südameEhkki Leedu-Poola piiripunktis Lazdijais vonkles 90ndate aastatel sõidukite järjekord silmapiiri taha, pääses MootorReisi liinibuss üldjuhul sabast mööda ning sai jätkata teed graafiku järgi. "Piiriületamist ootas tavaliselt sadu autosid ja busse," kirjeldab Hugo Osula tollast olukorda. "Enamik busse vedas autoostjaid Euroopa autoturgudele või kuskilt Poola ladudest pärit riidekraami meie täikadele. Bussid oli sageli ümber ehitatud kaubaveoks, isegi osa istmetest oli välja visatud."Osula kinnitusel pääsesid nende liinibussid probleemideta üle, sest neil olid tolle aja kohta väga korralikud bussid, korralikud bussijuhid ning šarmantsed ja meeldivad reisisaatjad. "Piirivalvurid kordasid meie bussijuhtidele pidevalt, et teie bussid ja teenindus on nagu teisest maailmast," lisab Osula.MootorReiside staažikas bussijuht Mati Lapmaa meenutab, et kui bussi esiklaasil oli suurelt kirjas Tallinn-Riia-Kaunas-Berliin-Köln, siis see oli selge märk, et tegu on prestiižika liiniga. Ja kui ilus noor tütarlaps pakkus passe kontrollima tulnud piirivalvuritele bussis maitsvat kohvi või purgi longerot, oli mundrikandjate süda sulanud. "Edasi kujunes juba nii, et meid seal järgmine kord juba oodati," muigab Lapmaa. "Pakkusime piirivalvuritele kohvi ja longerot, et me oleksime sinna piiripunkti teretulnud ka homme. Tollal tuli niimoodi käituda, et vältida pikka piirijärjekorda."
    KommentaarMati Lapmaa, Lux Express Estonia kauaaegne bussijuht: Olin üks kahest bussijuhist, kes tegi paarkümmend aastat tagasi esimese rahvusvahelise bussireisi Saksamaale. Tegu oli ajaloolise sündmusega, sestap oli 1994. aasta 2. aprilli hommikul bussi pidulikult liinile saatmas kogu MootorReisi juhtkond, bussijuhtidele kingiti väikesed meened ja loomulikult oli kohal ajakirjandus.Kui ma õigesti mäletan, siis esimesele reisile oli pileti ostnud umbes 20 inimest. Peamiselt üliõpilased ja need, kes sõitsid Euroopasse tööle või äripartnereid otsima. Ja oli muidugi seltskond, kes bussiliini algusaegadel kasutas meid vaid ühe otsana ehk sõiduks autoturgudele. Meie liin oli ju odav võimalus sõita Saksamaale.Olen töötanud bussipargis ajast, kui Hugo Osula asus 1989. aastal tollase Ülemiste bussipargi etteotsa. Kuni eelmise aasta sügiseni sõitsin Lux Expressi rahvusvahelisi liine, nüüd tegelen busside remondi ja hoolduse logistikaga. Olen jäänud truuks bussifirmale.
    Kes on kes?Hugo Osula" 1980 lõpetas TPI mehhaanikateaduskonna masinaehituse insenerina." 1980-1989 Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondises, algul trollipargi meistrina, seejärel tsehhijuhatajana ja alates 1984. aastast peainsenerina." 1989-1993 Tallinna autobussikoondise Ülemiste filiaali/RASi Mootor juhataja." 1993-2006 MootorReisi ASi tegevjuht." Alates 2006 MootorReisi/ASi Lux Express Estonia nõukogu esimees." ASi Mootor Grupp ainuomanik." OÜ Busland ja OÜ Tallinna Bussijaam nõukogu esimees ning ASi SEBE ja OÜ Cargobus nõukogu liige." Abielus, poeg Otto on busside renoveerimisfirma Buslandi tegevjuht, poeg Andres on Tallinna Bussjaama juhataja, poeg Hendrik õpib TÜs matemaatikaõpetajaks ning tegutseb fotograafina.
    Mis on mis?AS Lux Express Estonia" 1993 sügis - asutatakse MootorReisi AS (alates 17.04 2010 AS Lux Express Estonia)." 1994 jaanuar - 40protsendilise osaluse omandab Saksamaa riigiraudtee Deutsche Bahni tütarfirma Deutsche Touring; 40% MootorReisi aktsiatest kuulus Hugo Osulale ja 20% kümmekonnale väikeaktsionärile." 2.04.1994 - alustab opereerimist rahvusvahelistel liinidel, esimene liin oli Tallinn-Köln." 1996 - rahvusvahelistel bussiliinidel võetakse kasutusele kaubamärk Eurolines (alates 2008 kaubamärk Lux Express ja alates 2009 kaubamärk Simple Express)." 1999 sügis - ostab pankrotipesast amortiseerunud Tallinna bussijaama (täielikult renoveeritakse 2012. aastaks)." 1999-2006 - Euroopa kaugliinide buumiajal sõidavad firma 70 bussi aastas kokku 3,5 miljonit kilomeetrit ning veavad aastas 1,5 miljonit reisijat." 2006 - odavad lennuliinid lõpetavad buumiaja rahvusvahelistes liinides, suletakse tütarettevõtted Moskvas ja Minskis." 11.06.2009 - Hugo Osula ostab Saksa partnerfirma 40protsendilise osaluse välja ning temast saab läbi ASi Mootor Grupp ettevõtte ainuomanik." Juuni 2014 - alustab regulaarliiniga Peterburg-Helsingi." Tütarfirmad: Lux Express Latvia (Läti, 1994), Evrolains (Venemaa, 1997), Eurolines FI (Soome, 2004), Lux Express Lithuania (Leedu, 2009), Lux Express Polska (Poola, 2012)." Aastatel 1994-1998 sõitis kasutatud Volvo, Scania ja Setra bussidega, 1999-2012 uute Setra (sh. kahekordsed) bussidega, alates 2012. aastast Scania Irizar bussid, kus on iga reisija kasutuses isiklik multimeediakeskus." Praegu bussipargis 74 bussi, 2014. aastal ostetakse juurde 10 uut bussi." Töötajaid 250, neist ligi 170 bussijuhti." 2013. aastal oli ettevõtte auditeerimata käive 14 miljonit eurot ja auditeerimata kasum 1,4 miljonit eurot.
    Äripäev tähistab oktoobris 25. sünnipäeva. Sellest tähtpäevast ajendatult käivitasime uue rubriigi Äri 25.
  • Hetkel kuum
Tõnu Mertsina: riigi kommunikatsioon võiks arvestada selle mõju majandusaktiivsusele
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Inimeste nõrk kindlustunne pidurdab tarbimise taastumist. Riik võiks oma avalikus kommunikatsioonis riigirahanduse, maksude ja sõjaohu kohta arvestada rohkem selle mõju majandusaktiivsusele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Toornafta hind jätkab aprilli tippudest taandumist
Aprilli alguses üle 90 dollari barrelist maksnud Põhjamere Brenti toornafta kukkus 1. mail 83,59 dollarini.
Aprilli alguses üle 90 dollari barrelist maksnud Põhjamere Brenti toornafta kukkus 1. mail 83,59 dollarini.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mis on edukate juhtide ühine näitaja?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
Üks juhtimiskvaliteedi tõstmise meetodeid on oma tavapärasest rutiinist välja astumine ja enda kohta regulaarselt tagasiside küsimine. Selleks, et inimesed julgeksid ausat tagasisidet anda, tuleb luua tugev ja usaldusväärne suhe oma töötajatega. Kuidas seda teha ja miks see nii oluline on?
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Piletilevi tegi ajaloo suurima tehingu: ostis enamuse kahes Poola piletimüüjas
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Piletilevi ostis kahes Poola piletimüügifirmas enamusosaluse, millega tõuseb sealsel turul suuruselt teiseks piletimüügifirmaks, aga laienemisplaanid sellega veel ei lõpe.
Prantsuse ettevõte ostab Eesti küberfirma: ootame suurt rahvusvahelist kasvu
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.
Prantsusmaa küberturbe-ettevõtete grupp Neverhack omandas täisosaluse Eestis Cybersi kaubamärgi all tegutsevas Security Software OÜs.