Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uberi kasutamine on maksurisk

    Uber Estonia tegevjuht Enn Metsar ütles, et kuludokumendi puudumisel tuleb ettevõttel maksta lisaks tulumaks.Foto: Andras Kralla

    Uberi autojuhid ei saa väljastada nõuetekohast arvet, aga kuludokumendi puudumisel ei saa teenust ostnud ettevõte käibemaksu maha arvata ja lisaks tuleb maksta tulumaks.

    Asutati  2009. aastal.

    Tegutseb 61 riigis ja 339 linnas.

    Eestis alates maist.

    Allikas: Uber Estonia OÜ 

    Äripäevaga võttis ühendust ettevõtja, kes pole rahul olukorraga, kus tema firma ostis Uberilt heausklikult teenust, aga selgus, et autojuhid ei väljasta arvet ning seda ei tee ka Uber. "Välja saab trükkida ainult sõidu marsruudi. See on maksurisk igale ettevõttele, kes seda teenust kasutab," rääkis anonüümseks jääda soovinud ettevõtja, kes on raamatupidamisfirma omanik.
    Äriga mitte soetud kulu
    Uber väljastab Eestis sõidu kokkuvõtteid, mis ei ole arved. Paberil on kirjas reisi kuupäev, hind, hinna jaotus ja autojuhi nimi. Teda pani imestama, miks maksuamet probleemile reageerinud pole. 
    Ettevõtjal tekkis küsimus, kes peab maksma tulumaksu. Tekib võlausalduslik suhe, milleks on vaja inimene tuvastada ja registreerida. "Pean olema selgeltnägija, et tuvastada, kes see autojuht on, registreerima ta töötajate registrisse ja pärast sõitu võtma ta sealt maha,“ ütles ettevõtja.
    Maksuamet vastas ettevõtte päringule, et järgmiseks aastaks püütakse midagi välja mõelda.
    Varsti saab ka arvet
    Uber Estonia tegevjuht Enn Metsar ütles, et kõik Uberi autojuhid on liitunud nende tehnoloogilise platvormiga, mida kasutavad tellimuste saamiseks ja reisijate teenindamiseks. Süsteemi arendatakse praegu nii, et see saaks autojuhi eest arve genereerida. „Sellele arvele tuleb kogu vajalik info, mis on vajalik raamatupidamise algdokumendiks,“ sõnas Metsar.
    Metsar lisas, et nad teevad maksuametiga koostööd ning mõlemad soovivad, et lahendus oleks lihtne ja läbipaistev. „Üha rohkem inimesi teenib tulu jagamismajanduse kaudu - olgu see Uber, AirBnB, Autolevi jne - ja on kõigi huvides luua süsteem, mis töötab,“ märkis Metsar.
    Metsari sõnul on arvete väljastamine vaid üks osa toimivast süsteemist, ent kindlasti esmatähtis. „Me ei turusta Uberi lahendust praegu ettevõtetele, kuna kuludokumendi puudumisel tuleb ettevõttel maksta lisaks tulumaks. Me kindlasti tahame, et Uberi sõidujagamisteenust saaksid kasutada ka ettevõtted ja pingutame selle nimel, et kõik vajalik saaks kiiresti tehtud,“ selgitas ta.
    Autojuhi nimest ei piisa
    Maksuameti maksude osakonna juhataja Evelyn Liivamägi nentis, et korrektse arve puudumine vähendab ilmselt käibemaksukohustuslastest ettevõtjate huvi Uberi platvormi kasutatavate autojuhtidega sõitmiseks. Kui arve ei vasta reeglitele ja seda ei saa lubatud viisil täiendada, kuulub selle arve alusel tasutud summa maksustamisele tulumaksuga ning ka käibemaksu ei ole võimalik maha arvata, selgitas ta.
    Maksuametile teadaolevalt aga tegeleb Uber rakenduse arendamisega nii, et kasutajale saaks esitada nõuetekohase arve. „Maksuhaldurina seisame selle eest, et kõigil oleksid võrdsed võimalused tulu teenida ja selle arvelt makse tasuda,“ sõnas Liivamägi.
    Liivamäe selgitas, et juriidilise isikuna kulu tegemiseks on vaja nõuetele vastavat raamatupidamise algdokumenti. „Kui arve väljastaja ja saaja on mõlemad mittekäibemaksukohustuslased, on võimalik saadud mittenõuetekohast arvet ise teatud ulatuses täiendada, et see vastaks raamatupidamise algdokumendile. Kuid kindlasti peab olema arve väljastaja tuvastatav, seega ei piisa ainult autojuhi nimest, arvel on vaja kuvada isikukood või juriidilise isiku registrikood,“ märkis Liivamägi.
    Ta lisas, et kui juriidiline isik on käibemaksukohustuslane, siis on sisendkäibemaksu mahaarvamiseks vaja lähtuda ka käibemaksuseaduse reeglitest ja arve täiendamine ei ole lubatud, täiendada saab ainult arve saaja infot. "Arvel peab kindlasti lisaks olema käibemaksukohustuslase registri number, käibemaks ja teised käibemaksuseaduses toodud nõuded."
    Maksuameti juht Marek Helm.Foto: Eiko Kink
    Koos otsitakse võimalusi
    Maksuamet ja Uber lõid töögrupi, mis annaks transpordisektoris maksukohustuste täitmiseks uued võimalused, teatas maksuamet oktoobri alguses.
    Töögrupp hakkab uurima, millised on maksude tasumiseks sobivad lahendused laienevatele jagamismajanduse teenustele Euroopas.
    Maksuameti peadirektor Marek Helmi sõnul on tekkinud moodsad digilahendustel põhinevad ärimudelid, mis asendavad või pakuvad lisa traditsioonilisele äritegevusele. „Just sel põhjusel tahab maksuamet pakkuda mugavat riiklikku teenust, mis võtab arvesse uute ärilahenduste võimalused ja vajadused,“ sõnas Helm. „Tulu teenimine ning selle pealt maksude maksmine ei tohi olla koormav.“
    Maksuhalduri töö on tema sõnul mõelda, kuidas koostöös ettevõtjatega luua sujuvaid ja läbipaistvaid tehnilisi lahendusi, mis annavad ettevõtjatele kindluse, et asjad on korras. „Korrektsus maksuasjades suurendab tõsiseltvõetavust ja usaldusväärsust ka tarbijate silmis,“ märkis Helm.
    Uber Eesti tegevjuht Enn Metsar ütles toona, et Eesti paistab silma edumeelse digimajandusega. "Ollakse valmis lõikama kasu muudatustest, mida tehnoloogia ühele maailma IT-pealinnale toob.“
    Uberi ja MTA koostöös valmib uus maksude deklareerimise platvorm, mis peaks lihtsustama maksude deklareerimise protsessi Uberi partnerjuhtidele. Tulemusi on oodata 2016. aastal.
    Laiem eesmärk on edendada valitsuse e-Eesti tegevuskava, Uberi tehnoloogiaplatvormi ning kõnetada regulatiivseid väljakutseid digitaalajastul.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.