Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Joogitootja edu allikas on vesi, mitte limonaad või alkohol

    Ettevõte Värska Vesi usub, et veeturg jätkab kasvamnist kümmekond protsenti aastas, nagu viimased kolm aastat. Foto: Veiko Tõkman

    Mahlade ja karastusjookide turg on üldises languses, jookidest kasvab ainult vee müük.

    Edukas vee müük käib joogitootjate sõnul kaasas järjest tõusva tarbija terviseteadlikkusega, mille lahutamatu osa on peale tervisliku toitumise ka regulaarne vee joomine, kirjutab 18. veebruari Äripäev tööstuse rubriigis.
    Eesti joogitööstus on väga väike ja suures plaanis languses. Kahanevad nii lahja alkoholi, mahlade kui ka karastusjookide turg. Kasvab ainult vee müük, seda ka mujal maailmas. "Turg on viimase kolme aastaga kasvanud keskmiselt 10% aastas. Ja meil on põhjust uskuda, et veeturg jätkab kasvamist ka lähiaastatel, see käib kaasas järjest areneva terviseteadlikkuse trendiga, mille lahutamatud osad on tervislik toit ja regulaarne vee tarbimine,“ prognoosis ASi Värska Vesi turundusjuht Mari- Liis Küppar.
    Üks suuremaid kasvajaid on tema sõnul mineraalvee segment, samuti koguvad populaarsust vitaminiseeritud veetooted.
    Mahlaturg languses
    ASi Largo nõukogu liikme Matti Karja sõnul on pakimahlade müük olnud viimastel aastatel kergelt langevas trendis. Seejuures on enim langenud mahlajookide müük, naturaalsete mahlade ja nektarite müük on olnud stabiilsem.
    Karja sõnul on turule tulnud uusi alternatiivseid janukustutajaid, mistõttu on palju tööd ja nuputamist, kuidas suurkontsernidele vastu seistes kodumaisel ettevõttel elu sees hoida.
    Kuigi turg on languses, kinnitavad ettevõtjad, et majandusnäitajad on head ning kurtmiseks pole põhjust. Värska Vee müük on viimastel aastatel stabiilselt kasvanud, samuti on olukorraga rahul Eesti vanim mahlatootja Lagro. 

    Mida tuleb joogiturul silmas pidada?

    Tuleb mõista, et tegemist on langeva turuga.

    Tuleb panustada tootearendusele, sest head tooted on edu alus.

    Oluline on panustada turundusse.

    Tuleb panna rõhku toote kvaliteedile.

    Loomingulisus viib edasi.

    Tuleb hoida häid suhteid jaekaupmehega.

    Valdkonnas on sisenemisel kõrge tehnoloogiline sisenemisbarjäär.

    Kõigepealt tuleb saada tugevaks siseturul. Kui ei suuda kodus hakkama saada, pole mõtet ka välismaale suunda võtta.

    Allikad: Tarmo Noop, Matti Karja, Mari-Liis Küppar

    Valgupiimajook aitab kasvada
    Kuna klient soovib proovida aina uusi ja põnevaid tooteid, püütakse turule tuua eriilmelisi jooke. "Ei ole selget ja ühest trendi. Ühelt poolt suureneb tervislike ja kvaliteetsete toodete läbimüük. Samas vaadates uusi tooteid turul, paistab, et endiselt on ruumi ka vähese mahlasisalduse ja suure suhkrusisaldusega mahlajookidele, mis lihtsalt pakendatakse varasemaga võrreldes ilusamalt ning nimetatakse siis mehudeks või peojookideks,“ kirjeldas Karja mahlaturu arenguid.
    Uusi väljundeid otsib ka AS A. Le Coq. Ettevõtte juht Tarmo Noop märgib, et kasvamiseks tuleb plaani võtta välisturud. "Oleme Eestis enamikus joogisegmentides turuliidrid või hoiame teist positsiooni. Oleme esindatud kõikides segmentides, mis tähendab, et meil ei ole enam siseturul kuskile areneda ning peame hakkama vaatama välisturgudele,“ selgitas Noop.
    Üks siseturul laienemise võimalusi on olnud uute toodete arendamine. Näiteks sisenes ettevõte oma toodetega valgupiimajookide turule. "Need on kõrge valgusisaldusega joogid, mis aitavad rahuldada valguvajaduse nii treenival kui ka mittetreenival inimesel,“ selgitas Noop.
    Kasvab ka vee ja vitamiinijookide müük. "Kui kümme aastat tagasi oli veeturg karastusjookide turust kaks korda väiksem, siis nüüdseks on olukord vastupidine,“ tõi Noop näite olukorra muutusest. Lisaks muutub aina olulisemaks tervislikkuse aspekt. "See annab tootele alati eelise ning uudsuse, kliendid tahavad proovida midagi üllatuslikku."
    Tervislikkus annab plusspunkte
    Jookide puhul on järjest olulisem nende koostis. Üha rohkem huvituvad tarbijad e-ainete vabadest toodetest, milles puuduvad säilitus-, lõhna- ja maitseained. Tarbija jaoks on oluline vitamiini-, mineraalide- ja kalorisisaldus, olulisemaks on muutumas ka suhkrusisaldus.
    Näiteks mahlade puhul on üha populaarsemad värskelt pressitud mahlad ning tooted, mis suhkrut ei sisalda. "Jälgitakse ka seda, mida üks või teine mahlas sisalduv vili lisaväärtusena organismile annab,“ märkis Karja. Kuigi kliendid mõtlevad tervislikkusele järjest rohkem, on Küppari hinnangul esmane siiski toote maitse – eelistatakse tervislikke tooteid, mis maitsevad hästi.
    Noobi sõnul on toote atraktiivseks muutmisel oluline panna rõhku ka pakendile - nii selle välimusele kui ka tarbijasõbralikkusele. Kuna pakendil oleva tooteinformatsiooniga tutvutakse sageli, on eelis jookidel, mis sisaldavad tarbijatele köögikapist tuttavaid koostisaineid keeruliste keemiliste ainete asemel.
    Uute toodete ja trendide rotatsioon turul on muutunud aasta aastalt aina kiiremaks. "Igal aastal tuleb turule aina enam uusi tooteid, mis muudavad maailma. Tootering, kus uusi jooke tuleb aina juurde, käib aina kiiremini,“ selgitas Noop.
    OÜ KalevVesi ja OÜ Raasiku Õlletehas juhatuse liikme Aleks Verneri hinnangul mõtlevad kliendid üha rohkem siiski hinnale ja vähem kvaliteedile ning tervislikkusele. "Aastaid 2008 ja 2015 võrreldes on seda selgesti näha ning suurele osale tarbijatest on hind olulisim argument,“ märkis Verner.
    Ka Küppar tunnistas, et hinnaaspekt on oluline – keskmine tarbija ei ole valmis maksma oluliselt rohkem tervislikuma toote eest.  
    Välisturul konkureerimiseks peab olema unikaalne toode
    ASi A. Le Coq juhi Tarmo Noobi sõnul tasub areneda siseturul nii kaua kui võimalik.
    "Kui siseturul on saavutatud piirid, alles siis tasub liikuda välismaale," märkis Noop, kelle sõnul see on keeruline protsess. "Nii et peab olema innovaatiline ja leidlik.“
    A. Le Coqi otsene eksport moodustab 15% kogutoodangust, kui arvestada hulka piirikaubandus - Soome ja Rootsi kaasa ostetav alkohol -, läheb ekspordiks kolmandik toodangust.

    Balti riikide klientide maitse-eelistused on sarnasedMatti Karja, ASi Largo nõukogu liige

    Eksport on äärmiselt keeruline. Kui vaadata lähiturgusid, kuhu oleks mõistlik eksportida, siis igal pool on olukord sarnane – tegijad on kohalikud tootjad ja suured rahvusvahelised kaubamärgid, teistele jääb võimalus ainult nišitooteid pakkuda, kus ka konkurents on väga tihe ja mahud üsna väikesed.

    Baltikumi turul, kus tegutseme, me väga suurt erinevust klientide tarbimisharjumuses ei näe. On teatud nüansid, kuid üldiselt on kolm turgu üsna sarnased.  

    Noop sõnas, et eksport on keerukas. "Välismaal ei oota sind keegi. Kui toode on toodetud näiteks Põhjamaal, siis see tekitab usaldust. Made in Estonia usaldust aga ei tekita, seepärast peame pakkuma unikaalsust. See on midagi, millega saab võita tarbijate usaldust,“ rääkis Noop.
    Piiri taga tagab edukuse, kui leida nišš, mis sihtriigis puudub. "Näiteks on riike, kus siidreid ei tunta. Selle eksport ongi siis uudne,“ üles Noop.
    OÜ KalevVesi ja OÜ Raasiku Õlletehas juhatuse liikme Aleks Verneri sõnul on välisturgudele keeruline jõuda, sest seal on kohalikud tootjad juba ees. "Eriti keeruline on jõuda lõunanaabrite turule, sest sealne maksusüsteem on palju odavam. Alkoholiaktsiis on peaaegu kaheksa korda soodsam ja võimalused suuremad,“ tunnistas Verner.
    Ta tõi näiteks, et kui Eestis soodustatud aktsiisimääraga võib toota kuni 300 000 liitrit õlut, siis Lätis 1,5 miljonit ja Soomes 500 000 liitrit aastas. Seega jäävad Eesti õlletootjatele üle Skandinaavia – Soome, Rootsi, Norra – turud, kuhu kõik üritavad jõuda. "Ka Raasiku Õlletehasel on õnnestunud nimetatud turule siseneda, kuid läbimüük ei ole veel suur, samas on kasvupotentsiaali,“ selgitas Verner.
    ASi Värska Vesi turundusjuhi Mari-Liis Küppari sõnul on igal turul omad nüansid pakendi suuruse ja maitsete kohta, mis tulenevad kohalikust eripäradest ja tarbimisharjumustest. "Eestis meeldib paljudele tarbijatele värska õrnalt soolane maitse, leedukate maitse-eelistus kuulub soolasemale mineraalveele ning Lääne-Euroopas on populaarne leedriõie maitse, mis siinsele tarbijale võib võõras tunduda,“ kirjeldas Küppar. 
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.