Paljude uute hoonete planeerimisel ja ehitamisel unustatakse või jäetakse läbi mõtlemata soov paigaldada majale valgusreklaame.
- Soov Mustika kaubanduskeskusele Bauhofi logo paigaldada nõudis ehitusprotsessi käigus katuste tugevdamist logo tugiraami piirkonnas. Foto: Meeli Küttim
Juhul kui valgusreklaami soovitakse katusele paigaldada, peab sellele mõtlema juba ehituse käigus, et selleks valmisolek luua. Viimistletud katusele on reklaami kinnitamiseks lahenduse välja töötamine tihtipeale keerukas ja kulukas tegevus, kirjutab 21. märtsi Äripäev kinnisvara rubriigis.
OÜ Volume Design valmistab kleebisreklaame, bännereid ning valgusreklaame nagu valgustähed, valguskastid ja valguspostid. Samuti pakutakse reklaamide terviklahendusi ja eriprojekte. Reklaamtooteid on tehtud nii suurtele kui KA väikestele ettevõtetele Eestis, Skandinaavias ja Baltikumis.
Ettevõtte osakonnajuhataja Marek Palla sõnul paljude uute hoonete planeerimisel ja ehitamisel unustatakse või jäetakse läbi mõtlemata hilisem valgusreklaamide paigaldamise vajadus. Samuti erinevad arhitekti ning tellija nägemused ja arusaamad võimalikest reklaamlahendustest hoonel. Palla rõhutas, et juhul kui soovitakse valgusreklaami katusele paigaldada, peab sellele juba ehituse käigus mõtlema. "Lõplikult viimistletud katusele on reklaami kinnitamiseks lahenduse välja töötamine tihtipeale keerukas ja kulukas tegevus," märkis ta.
Hoone fassaadile Palla sõnul reklaamide kinnitamisega tavaliselt suuremaid probleeme ei esine. "Oluline on leida ja ehitajaga kooskõlastada konkreetsele seinamaterjalile sobivad ning piisava tugevusega kinnituslahendused," selgitas Palla.
Tulevikust rääkides ennustab Palla peale LED-valgustuse võidukäigu, et reklaamide valmistamisel võetakse lähema kümnendi jooksul kasutusele veel rohkem tootmist automatiseerida võimaldavaid seadmeid.
Samuti on tema sõnul tõenäoline 3D-freeside kasutuselevõtt, mis annab võimaluse valmistada näiteks neoonreklaami imitatsioone pleksiklaasist ja LED-moodulitest. "Just neoon- ja erinevad niinimetatud retrovälimusega reklaamid on viimastel aastatel osutunud populaarseteks küsitud lahenduseks," selgitas Palla. Ka Volume Design ise on Palla sõnul viimastel aastatel investeerinud seadmetesse, mis võimaldavad tööetappe automatiseerida.
Tasub teada
Reklaamlogod
Põhimaterjalid on plekk, plastik ja värviline kile.
Sisus kasutatakse üha rohkem LED-valgustust, mis on võrreldes luminofoortorudega kompaktsem ja ühtlasema kestvusajaga.
Hoone katusele paigaldatavate logode puhul tuleb arvestada suurema tuulekoormusega, mis omakorda võib nõuda katuse tugevdamist.
Tulevikus on logode valmistajate puhul oodata laialdasemat 3D-freeside kasutuselevõttu, mis annab võimaluse valmistada näiteks neoonreklaami imitatsioone pleksiklaasist ja LED-moodulitest.
On tõenäoline, et aja möödudes muutuvad vanemad neoon- ja retroreklaamid taas populaarsemaks.
Arvestama peab katuse kandevõimega
ASi Bauhof Group oranžis kirjas logo on paljudele tuttav. Ettevõtte fassaadireklaam on visuaalselt kõikjal üks – oranžid nimetähed kutsuvad kliente sisseoste sooritama kümnes linnas üle Eesti.
Tallinnas on firma esindatud neljas kaubanduskeskuses. Mustika kaubanduskeskuse Bauhofi logo pärineb 2014. aastast, alumiiniumist ja pleksiklaasist korpus on kaetud oranži kilega ning seestpoolt valgustatud LEDidega. "Kasutame logo sisse paigaldatud LED-valgustust, mille eluiga välitingimustes on meie senise praktika põhjal maksimaalselt viis aastat, seejärel vajab logo elektriosa väljavahetamist, kuna tähtede valgustus lakkab töötamast osaliselt ja ükshaaval," rääkis ettevõtte haldusjuht Heiki Muda. Ta lisas, et kaasaegsed LEDid annavad varasemast rohkem valgust, kuna tehnoloogia areneb väga kiiresti.
Firma kasutab mõõtmetelt kahte tüüpi logosid - sõltuvalt kaupluse suurusest on need kuni 17,4 meetrit pikad ja 5,3 meetrit kõrged. Kuna logo ulatub oma mõõtmetest 2/3 võrra hoone katuse servast kõrgemale, tähendab see suurt tuulekoormust. Suur tuulekoormus avaldab aga survet katuse tarinditele. "See nõudis ehitusprotsessi käigus osal hoonetel katuste tugevdamist logo tugiraami piirkonnas,” märkis Muda. Seetõttu oli logo püsti panemisel suurim väljakutse maja katuse kandevõimega arvestamine. "See on probleem eriti hoonetel, kus logo tugiraami paigaldamisega ei ole hoone projekteerimise ajal arvestatud,” sõnas Muda.
Kommentaar
Reklaam sõltub hooajast Jaanika Terasmaa, ASi Baltika Group turundusosakonna juht
Baltika Group opereerib viie rõivabrändiga: Monton, Mosaic, Ivo Nikkolo, Baltman ja Bastion. Niisiis sõltub iga brändi fotoreklaam peale hooaegade ka brändi iseloomust ja sihtgrupist, keda pilt kõnetama peab.
Kuna igal rõivabrändil on välja kujunenud tema kindel kontseptsioon, siis tehnilised lahendused nagu valguskast või metall varieeruvad ning reklaamide tootjad on erinevad. Näiteks Bastioni uue kontseptsiooniga kaupluste fassaadil on kuldest metallist logo, Montoni logol on aga valgusreklaam.
Kuna moemaailmas on neli hooaega - kevad, suvi, sügis ja talv -, siis vahetatakse reklaamfotosid vastavalt hooajale. Mõnes brändis neli korda aastas, teises jällegi kaks korda aastas. See oleneb iga brändi eripärast ja iseloomust.
Fotokontseptsiooni eest hoolitseb iga brändi turundusmeeskond koostöös spetsialistidega. Tööprotsessi juhib brändi turundusjuht, modellid ja fotograafid on rahvusvahelised. Imagoloogilised fotod peavad väljendama nii brändi väärtusi kui hooaega.
Töö fotodega algab ca 6-8 kuud enne seda, kui nad kasutusse jõuavad. Seega on kõikide brändide fotoreklaam orienteeritud enam-vähem samale ajale.
Elav reklaam meelitab kliente
Kui Sushi Panda Tallinna toitlustusettevõtete tihedas konkurentsis kanda kinnitas, oli tegu ühe esimesega sedalaadsetest söögikohtadest. Tänu tegevuse erilisusele õnnestus ettevõttel end reklaamida suurelt ja silmapaistvalt Tallinnas Hobujaama peatuses Foorumi maja küljes oleval ekraanil. Aasta oli siis 2013.
"Asusime siis aadressil Hobujaama 10 ehk reklaamekraani kõrvalmajas. Inimestel oli reklaam suurelt silme eest ja nad nägid kuhu minna," kirjeldas Sushi Panda juhatuse liige Svetlana Buzykina. Ta lisas, et reklaamiperiood kestis kaks kuud ja selle eest maksti mõnisada eurot kuus.
"Kuna toona oli sushi-kohti vähe ja me olime ühed esimestest, kes sellega tegelema hakkasid, siis tänu erilisusele soovisid meie reklaampartnerid, et oleksime nende ekraanil kauem. Tänu sellele saime kolm nädalat tasuta reklaamiaega,” rääkis Buzykina.
Ettevõtte sissekäigu kohal olev logo on teinud aastate jooksul läbi rea muudatusi - kuna algselt sai söögikohast ainult kaasa osta, asendas praegust ovaalse kujuga logo veidi teistsugune disain. "Aga see polnud silmale mõnus vaadata," märkis Buzykina. "Kuna meil oli varem tööl disainer, siis koostöös endise omanikuga võtsidki nad ette rebrändimise - uus panda logo loodi natukene armsamaks ja üldpildis silmatorkavamaks,” rääkis Buzykina. Materjalidest on logo valmistamisel kasutatud klassikalist plekki ja plastikut ning LED-valgustust.
Buzykina sõnul on ettevõttel plaanis kaasata enda reklaamimisse ka koostööpartnereid. "Soovime teha koostööd spordiklubiga Reval Sport,” märkis Buzykina. Kuigi sushi on kiirtoit, on tegu tervisliku suupistega, mistõttu sobib ta ka sportijate menüüsse. "Tahame olla tervisliku elustiili poolt. Hetkel tegeleme mõlema osapoole eeliste leidmisega. Kavas on tellida Reval Spordi treeneritele treeningriided, kus oleks lisaks spordiklubi logole ka meie oma,” rääkis Buzykina. Ühtlasi lisatakse joogikaartidele tervislikud smuutid, mis aitavad reklaamile kaasa. Kokkulepe Reval Spordi omanikuga on saavutatud ning rahaliselt ei tähenda see ettevõttele lisaväljaminekuid.
Samuti on kahe lähema kuu jooksul plaanis sõlmida spordiklubiga lepingud, mille kohaselt saavad selle külastajad Sushi Pandas soodushinnaga keha kinnitada ning toidukoha kliendid omakorda spordiklubis soodsamalt sisse söödud kalorid maha higistada. "Asume Reval Spordiga veel sõnalises koostöös,” märkis Buzykina.
Pane tähele
Reklaami targalt
Ettevõtte reklaamimisele aitab kaasa koostööpartnerite leidmine ja vastastikune sooduskampaaniate tegemine.
Liikuvad ja elavad reklaamid linnapildis jäävad potentsiaalsetele klientidele paremini silma.
Disaineri või reklaamiinimese omamine kollektiivis aitab kontrolli all hoida logode kavandamisele tehtavad väljaminekud.
LED-reklaam vahetab luminofoorlambid välja
Peamise tehnoloogilise arenguna nähakse LED-valgustuse võidukäiku, mis on üha agaramalt asunud välja vahetama luminofoortorudega- ja neoonreklaame.
LED-reklaami eelis on, et seda on märksa mugavam valmistada, samuti on see töökindlam ning võtab vähem voolu.
Valgustorude puhul tuleb OÜ Reklaamitsehh juhataja Uno Viitkari sõnul arvestada, et kui kolm toru ühte reklaamikasti panna, siis ühel hetkel põleb üks nendest läbi ja kogu reklaam muutub laiguliseks. "Lisaks on valgustorudel kindlad pikkused, mis ei pruugi ühtida reklaamkasti mõõtudega," lisas ta.
Viitkari sõnul võib logodest rääkides tekkida mõistetega arusaamatusi. "Mõiste reklaam on väikefirmade puhul natuke valesti kinnistunud, sest tegemist on siiski märgiga ukse kohal (inglise keeles signmaker). Meie ei tee reklaame, vaid paigutame hoonetele logosid," selgitas ta.
Suurtel meelelahutusfirmadel ja pankadel on Viitkari sõnul reeglina välja kujunenud oma kindel reklaamivalmistaja, kelle lojaalne klient ollakse. Seetõttu peavad väikesed ettevõtted reklaamiturul leppima tihti väiksemakaliibriliste töödega.
"Küll aga on kõikide reklaamitegijate maiuspala suurte kaubanduskeskuste kapitaalremondid," märkis Viitkar. Kui Tartus avati uus kaubanduskeskus, jagus seal tööd kõikidele kohalikele reklaamifirmadele. "Tellitakse üks põhitegija, kuid selle kõrvalt leidub tööd ka kõikidele teistele. Tartu turg on väike - kõik tunnevad kõiki, teineteise tegemisi nähakse ja vajadusel minnakse ka appi, et töö mitme peale tehtud saaks," rääkis Viitkar.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.