Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hugo Osula: eelistan autosõitu

    “Meil on Eestis doteeritud kohalik bussiliiklus. Ettevõtja roll on tuimalt sõita ettenähtud kilomeetreid," sõnas bussiettevõtja Hugo Osula.Foto: Andras Kralla

    Transpordifirma Mootor Grupi omanik, bussiettevõtja Hugo Osula tegi täna Äriplaanil esinedes kiire küsitluse ja sai kõneka vastuse.

    Fondide ja muude allikate vahenditest kulutatakse aastatel 2014 kuni 2020 miljardeid eurosid meie liikuvuse tagamiseks ja hoidmiseks, lausus Osula ning tegi publiku seas kiire “turu-uuringu”.
    “Andke märku, kes siia tulles olulise osa teest läbis jalgsi? Oo, isegi tuli! Ühistranspordiga? No üksikud. Autoga? (Kätemeri) Sobib. Kahjuks olen ka ise teiega koos autokasutaja,” ütles Osula ja selgitas, et autoga sõites on teatud lõikudel kulu poole väiksem ning pole ebamugavaid ümberistumisi nagu ühistransporti kasutades.
    Nii tõstatub Osula sõnul küsimus, miks maksumaksjad meie ühistransporti nii vähe kasutavad. 35aastase tippjuhi karjääri jooksul, mis Osulal seljataga, on tema valdkonda nimetatud massveoks, reisijateveoks, ühiseks transpordiks. Kes on aga Eestis ühise liikumise poolt? “No ei ole see ettevõte,” vastas Osula oma küsimusele. “Ühise liikumise poolt on riik. Nii praaminduses, lennunduses, reisirongiliikluses, kohalikus või linnabussiliikluses investeerib, võtab riski ja katab kulud riik. Kus siin on ettevõte?”
    Juhib riik
    Osula sõnul on poliitikute argumendiks see, et igal pool Euroopas on niimoodi. "Jah, aga hea maksutulu aastatel loodud süsteemid lagunevad praegu väga kiiresti ja kõigil on küsimus, kuidas muuta meie ühist transporti efektiivsemaks,” jätkas Osula, lisades, et Skandinaavia maades mõeldakse, kuidas ettevõtjad taas oma initsiatiivi üles leiaksid - mitte selles võtmes, et firma sõidaks riigi poolt tellitud odavaid kilomeetreid, vaid ettevõtja saaks nauditavat teenust luua.
    “Meil on Eestis doteeritud kohalik bussiliiklus. Ettevõtja roll on tuimalt sõita ettenähtud kilomeetreid. Selles valdkonnas reisijate arv pidevalt väheneb. Kümne aasta taguse ajaga võrreldes on Viljandi maakonna liinidel alles jäänud üks kolmandik ja linnas vaid pool reisijate arvust,” kirjeldas Osula karmi reaalsust.
    “Lätis doteeritakse 40%, öeldakse, et teisiti ei saa. Meil on kohalik bussiliiklus juba ligi 70% doteeritud. Öeldakse ka, et teisiti ei saa," ütles Osula. Tema meelest on tähtis küsimus, kuidas hoida ühistransporti käigus võimalikult väikse dotatsiooniga.
    Mootor Grupp ise tahab lähiaastatel jõuda selleni, et tavalise bussireisi asemel oleks bussisõit nauditav ega seostuks ajaraiskamisega.

    Mootor Grupi omandusse kuulub 7 ettevõtet: Sebe AS, Eesti Buss OÜ, Lux Express Grupp, T grupp AS, Milrem OÜ, Cargobus OÜ ja Busland OÜ.

    Hugo Osula ettevõtetes töötab kokku ligi 1000 inimest Poolas, Venemaal, Leedus, Lätis, Eestis ja Soomes.

    Ülim personaalsus
    Saalist kõlas küsimus, millised tehnoloogilised uuendused ootavad reisijaid tulevikus ees. Osula rõhutas äärmist personaalsust. "Lihtne pileti ostmine, jõuad bussi, kus on personaalne iste. On ekraan: "Tervitus, Hugo! Tervitus, Ott!" Teenus läheb väga personaalseks, kuni niikaugele, et meie andmebaasides on teada, kes missugustes bussides millistel liinidel sõita soovib."
    Ühistranspordivahendite juhte jääb maailmas järjest vähemaks, sest nii rasket tööd teha tahtvaid inimesi lihtsalt ei ole, tõdes Osula.
    Äripäeva peadirektor Igor Rõtov uuris Osulalt, kuidas ta palga nii madala hoiab, et kasumist midagi üle jääks. "Me oleme läbi aegade olnud transpordisektoris palgamaksmise liidrid," kostis Osula. Ta avaldas ka mõned palgavahemikud." Linna- ja maakonnaliinide bussijuhid teenivad 950-970 eurot, üle-Eestiliselt algab palgatase 1000 eurost, ulatudes 1300 euroni, Lux Expressis on palk 1200 kuni 1500 eurot."
    Osula ei pääsenud küsimusest, millist palka teenib Helsingi bussijuht. "Meie Eesti bussijuhid ütlevad, et nad ei mõtlekski Soomes tööl käimisele, kui palk oleks Eestis 1400 kuni 1600 eurot netos," lausus Osula.

     Kahjuks olen ka ise teiega koos autokasutaja.

    Hugo Osula,
    Mootor Grupi omanik
    Neli küsimust
    Millised on suurimad ohud ja võimalused Eesti ettevõtete jaoks 2017. aastal?
    Suurimad ohud: Regulatsioonide ja maksude prognoosimatu muutmine. Mehaaniline, mitte süsteemne/paindlik lähenemine majanduse arengule. Kui kuskil midagi välja ei tule, nii kohe riigistama või meie ühise rahaga turgu solkima.
    Meil on jätkuvalt enesega rahulolu, ei ole majanduse arendamiseks kindlat suunda, pigem „peenlihv“, kuid maailm liigub sel ajal eest ära.
    Võimalused: Igal ettevõtjal on oma võimalused, kuid meie võimalused oleksid suuremad, kui need oleksid koos suunatud väljapoole, mitte ei tegeletaks kitsastes kodustes tingimustes sissisõjaga.
    2. Mida prognoosite Eesti majandusele 2017. aastal?
    Vaikne loksumine. Riigimajanduse (isegi mitte riigikapitalismi) arenemine ja suurenemine (praamindus, riigi korterid jne).
    3. Mis võiks olla Eesti eesmärk?
    Motiveeritud õpetajad, targad, loovad insenerid, nutikad ettevõtjad. Siis oleme õnnelikud inimesed ja rahvastik kasvab.
    4. Millised on kolm esimest tegevust, mida te ellu viiksite Eesti peaministrina?
    Käivitaksin viivitamatult riigireformi, piiraksin riigimajanduse tempokat kasvu.
    Looksin haridusministeeriumi juurde olulise sõnaõigusega ettevõtjatest nõukoja Eestis antava hariduse ümberkorraldamiseks vastavalt ettevõtluse ja majanduse perspektiivseid vajadusi arvestades.
    Väärtustaks nii sõnas kui ka tegudes iga inimest, kes soovib sõltumata tema emakeelest ja kodakondsusest panustada Eesti riigi tulevikku.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.