Jaanus Vogelberg • 29. oktoober 2018
Jaga lugu:

Inforegistri ärimudel tegi ettevõtjatele halva üllatuse

Inforegistrer tegi omal algatusel Coop Pangale reklaambännerid.  Foto: Kuvatõmmis

Reedel kirjutas Äripäev Inforegister.ee portaali haldava Register OÜ kahtlasest ärimudelist, kus firmad pannakse valiku ette – kas reklaamite ennast oma Inforegistri profiili kõrval ise, või antakse see võimalus mõnele konkurendile. Huvitava nüansina oli aga Inforegister ühele firmale reklaamibännerid ise valmis teinud ja üles riputanud.

Selgub, et see pole ainus säärane juhtum. Nimelt on ka Coop Panga leheküljel üleval bännerid, mis on äravahetamiseni sarnased panga enda sümboolikaga. Coop aga teatas Äripäevale, et tegemist on Inforegistri isetegevusega, milleks pank pole mingit luba andnud.

"Leidsime mõni aeg tagasi ka ise Coop Panga kohta mitu ilmselt automaatselt avalike registrite põhjal koostatud teksti ja reklaami, mille palusime eemaldada, kuna need olid eksitavad. Meile tuli üllatusena, et register on näidanud ka Coop Panga reklaamtekste konkurentide andmete juures. Meie sellist teenust pole tellinud ega kooskõlastanud. Võtsime täna (reedel – toim) portaaliga uuesti ühendust ja palusime kõik sellised reklaamtekstid eemaldada," ütles panga turundus- ja kommunikatsioonijuht Tiina Tali.

"Ühelt poolt on ju tore, kui keegi soovib kodumaist panka omaalgatuslikult toetada, aga me ei saa seda lubada, sest panganduses peavad reklaamid vastama erinevatele nõuetele, samuti soovime ise otsustada, kus, millised ja mis kontekstis reklaamid meie kohta ilmuvad," märkis Tali.

Ametlikku käiku Coop asjale andnud pole. "Oleme saanud kõik küsimused suhtlemise tulemusena lahendatud ja loodame, et rohkem probleeme ei esine," sõnas Tali. Samas olid bännerid veel reede õhtul Inforegistri lehel endiselt nähtavad.

Tõsine mainekahju

Äripäeva poole pöördus pärast reedest artiklit ka ettevõtja Alo Vihandi, kelle sõnul on Inforegister tema mainet tõsiselt kahjustanud.

"Asi sai alguse sellest, et avastasin enda ettevõtte kohta tegevusloo. Hämmingut tekitas selles järgnev lause – "KOPASELLID OÜ on Krediidiskoori hinnangul riskantne firma – talle müü ainult ettemaksuga. Võla kättesaamine KOPASELLID OÜ-lt on ebatõenäoline." Täpselt sama kirjeldus avanes ka minu teise ettevõtte kohta (Jooster Grupp OÜ)," rääkis ärimees.

Vihandi tunnistab, et mõlemad ettevõtted on olnud riigile võlgu, aga maksuvõlad on tema sõnul olnud ajatatud. "Minu teadmise kohaselt ei ole kumbki ettevõte kunagi maksehäire registris üleval olnud võlgnevustega, välja arvatud maksuametile," sõnas Vihandi.

Huvitaval kombel on aga nii ettevõtja ise kui ka tema firmad Inforegistris tähistatud rohelise karikaga "Edukas", mis peaks tähendama, et firma finantsseis on hea. Samal ajal kuulutab Inforegister Jooster Grupi lehel: "Pane ta VALVE alla! AVALIKUSTA võlad!" Seire teenust pakub Inforegister ise.

"Kõik on teaduspõhine"

Kui Vihandi Inforegistrilt aru päris, vastas ettevõtte juht Marie Rosin isiklikult. "Krediidiskoori mudel, mille alusel Register OÜ ettevõtteid hindab, on teaduspõhine ja selle tulemuste täpsus on 99,7%. Mudeli on välja töötanud Tartu Ülikooli teadlased ja ühtlasi (on see – toim) ka rahvusvaheliselt tunnustatud," väitis Rosin.

Ta viitas, et hinnangute koostamisel kasutatakse nii riiklikke kui ka eraandmebaase ning midagi muuta pole võimalik, kuna "teaduspõhise mudeli saab ümber lükata siiski üksnes teaduspõhiselt". Viimasest väitest hoolimata teatas Rosin, et Inforegister soostub andmed "mõneks ajaks" siiski eemaldama. "Jääme lootma, et mõlemad ettevõtte maksuvõlad saavad ühel päeval tasutud ja krediidireitingud taastatud," lõpetas Rosin. Hiljem vastati Register OÜ kasutajatoe poolt Vihandile veel, et ajatatud maksuvõlgade korral register võlamärgiseid ettevõtte profiilil üldse ei näita.

"Seniajani ei ole me saanud nendelt seletust vastuolulise info kohta, mida nende keskkond meie kohta edastab. Kindlasti kahjustab selline kirjeldus minu kui ettevõtja ja ettevõtete omaniku mainet," leidis Vihandi.

On ka rahulolevaid

Leidub aga ka positiivsemaid kogemusi. Näiteks liuguksi ja garderoobisüsteeme tootev Structo Industry OÜ tellis ise umbes aasta eest Inforegistrisse reklaambännerid ja saatis selleks ka pildimaterjali. Firma müügijuht Jaak Tomingas ütles, et pakuti võimalust valida konkurente, kelle profiilidel firma reklaami näidatakse. "Põhimõtteliselt oli minu jaoks tavaline reklaami ostmine," sõnas Tomingas.

Structo edastas tema mäletamist mööda 30–40 ettevõtet, kelle lehel sooviti oma reklaami näitamist, ja ülejäänud nn tühjad lahtrid täitis Inforegister ise. Näiteks võibki praegu näha ettevõtte reklaami Tallinki profiilil, kes pole ilmselgelt nende otsene konkurent. Samas käib suure ja olulise laevafirma leheküljel ilmselt rohkem silmapaare.

"Ühed puhtad mõlemad"

Rosin kirjutas Äripäeva reedesele artiklile vastulause, kus leiab muu hulgas, et Äripäev ise teeb reklaami sarnastel põhimõtetel. "Kas pada viibutab näppu katlale, tegelikult ühed puhtad mõlemad?" küsis ta retooriliselt.

"Kõnealuses artiklis tuuakse välja mure, et ühe ettevõtte profiilil näitab Inforegister hoopis selle konkurendi reklaame. Kohe sellesama tekstiosa all näitab Äripäev omalt poolt oma kliendi ehk eelmise kahe konkurendi reklaami. Allpool edasi on aga inkassofirma reklaam ehk siis Inforegistri ja Kreedixi kontserni konkurendi reklaam," kirjutas Rosin.

Probleemi ei näinud ta ka selles, kui ettevõtjat seostatakse firmaga, mille omanik ta pole enam pikka aega olnud. "Kas juhatuse liikme varasema tegevuse väljatoomine on tõesti murettekitav? Tegu on faktiga ning äriinfo portaalina edastame me vaid fakte, teadmised loob selle juures lugeja ise. Kui kellegi juures on väljatoodud fakt, et ta on olnud juhatuse liige ettevõttes, mis täna on võlgades, siis nii see on," leidis Rosin.

Vaata seoseid nende isikute ja firmadega:
Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum