Kindel nipp, kuidas end maksuhalduri eest kaitsta

Maksu- ja tolliamet.  
Madis Uusorg • 1. november 2018
Jaga lugu:

Möödunud reedel avaldas Eesti Rahvusringhääling uudise, mille kohaselt maksu- ja tolliametist saadud nõu läks inimesele kõvasti maksma. Olemata kursis küsimuse ja saadud vastuse täpse sisuga, ei ole võimalik võtta seisukohta, kes ja milles täpselt eksis. Võib aga eeldada, et tegemist võis olla küsija ja ametniku möödarääkimisega, kirjutab Attela advokaadibüroo partner ja vandeadvokaat Madis Uusorg.

Arvestades maksuõiguse keerukaid mõisteid, ei osanud küsija end piisavalt selgelt väljendada ning ametnik mõistis küsimust valesti ja seetõttu ei saadudki aru, mida tegelikult teada tahetakse. Paraku ei ole sellised juhtumid midagi erakordset. Veelgi enam, praktikas võib ette tulla ka olukordi, kus maksuhaldur annab küll vastuse, kuid hiljem muudab oma seisukohta.

Kuidas saada kindlust

Kõige kindlamini võib end tunda siis, kui oled küsinud maksuhaldurilt siduvat eelotsust. Selleks tuleb esitada maksuhaldurile kirjalik küsimus, milles peab välja tooma kõik planeeritava tehingu detailid. Samuti tuleb tasuda riigilõiv, mis füüsilisele isikule on 300 eurot ja juriidilisele isikule 1180 eurot. Saadud vastus on maksuhaldurile siduv, seda muidugi juhul, kui tehing on tehtud kindla aja jooksul ja küsimuses märgitud tingimusel. Samas tuleb arvestada, et siduvat eelotsust ei saa küsida anonüümselt, vastuse saamine võib võtta aega kuni 90 päeva ja kui asi on väga lihtne, võib maksuhaldur vastuse andmisest sootuks keelduda.

Alates 31.50 on võimalik kuulata, mida arvas maksu- ja tolliameti maksude osakonna juhataja Evelyn Liivamägi samast teemast Äripäeva raadio hommikuprogrammis.

Siduva eelotsuse instituut on maksukorralduse seaduses alates 2008. aastast. Tõuke selleks andis kahtlemata n-ö Sylvesteri aktsiate müügi kaasus. Nimelt küsisid Sylvesteri aktsionärid maksuhaldurilt kirjalikult seisukohta planeeritavate tehingute kohta. Maksuhaldur andis vastuse, et küsimuses esitatud viisil käitudes maksukohustust ei järgne. Aastaid hiljem teatas aga, et on oma seisukohta muutnud, ja määras maksukohustuse. Sellele järgnes üks maksuõiguse kõmulisemaid ja riigi jaoks kulukamaid maksuvaidlusi.

Alati ei sobi

Samas ei ole siduva eelotsuse küsimine alati sobilik. Teatud juhtudel maksuhaldur vastust ei anna, selle saamiseks tuleb tasuda riigilõiv ning alati ei ole võimalik oodata kuni 90 päeva. Seepärast esitatakse oma küsimused maksuhaldurile enamasti just telefoni või e-kirja teel. Head ja lihtsat lahendust, kuidas võimalikke möödarääkimisi vältida, ei ole.

Kindlasti tasuks ka endale meelepärase vastuse saamisel suhtlust kohe mitte lõpetada, vaid tuleks veenduda, et vastaja tõesti küsimusest õigesti aru sai. Halba ei tee ka alternatiivse arvamuse küsimine. Selleks võib küsimuse esitada näiteks järgmisel päeval uuesti teisele ametnikule või siis küsida seisukohta professionaalselt maksueksperdilt. Maksuekspert läheneb esitatud küsimusele kindlasti teise nurga alt ja ei vasta mitte üksnes esitatud küsimusele, vaid aitab võimalusel leida ka soovitud lahendust või teed selleni. Maksueksperdist võib olla abi ka maksuhaldurile esitatava küsimuse sõnastamisel.

Intressist võib pääseda

Kindlasti tuleks küsimus esitada ka kirjalikult, isegi kui suuliselt on sobiv vastus saadud. Ja kirjalikult saadud vastus tuleks igal juhul säilitada. Eelnevalt nimetatud Sylvesteri kaasuses asus kohus seisukohale, et maksuhalduri antud eksitav vastus ei vabasta isikut seaduse alusel tekkivast maksukohustusest. Küll aga sätestab seadus, et maksuhaldurilt kirjalikult saadud eksitava teabe kohaselt käitudes ei teki isikul intressi tasumise kohustust. Arvestades maksuasjades kehtivat intressimäära (0,06% päevas) võib seegi olla märkimisväärne pääsemine.

Tõenäoliselt ei anna ükski ametnik teadvalt eksitavat nõu, aga tegijal juhtub ja paraku ei ole see erakordne. Kuna mängus võivad olla suured summad ja tagajärjed tulla rängad, siis usalda, aga kindlasti kontrolli.

Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum